• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Em me
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-09-28 20:41:02 följande:

Em me - va konstigt att de har så olika. Tycker att de borde vara lika i alla län faktiskt!

Ja, de tycker jag med!
  • Tuttiluttan
    Em me skrev 2013-09-28 21:45:13 följande:
    Ja, de tycker jag med!
    Hur har ni de med glukosbelastningen? Är de ngt som ni gör på rutin? För de är tydligen inte heller vanligt. Här där jag bor blir alla kallade till glukosbelastning oavsett vilken graviditet de är. Men om jag förstått de rätt så gör de långt ifrån alla län, utan de gör de bara om sockervärdena är höga.
  • sarak

Jag har lämnat urinprov en gång. Kollat järn 2 gånger. Blodsocker och blodtryck alla gånger jag varit där. Är i vecka 31 nu och träffat henne 2 gånger efter inskrivningen. Nästa gång nästa vecka dvs vecka 32. Antar att det blir tätare efter det. Inte hört något om glukosbelastning. Har iofs haft lågt blodsocker när vi testat

• Tuttiluttan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-09-28 22:32:22 följande:

Glukosbelastning?! Inte ens hört talas om det av min BM :S Vad innebär det?

Det är en undersökning så man inte har graviditetsdiabetes. Här är det rutinkoll på det alltid runt v 28-30.
  • cupcakekiller

Gjorde det förra fredagen, här görs det på alla med högt BMI, jag hade 20 kg kvar att gå ner efter graviditeten innan denna då jag gick upp 35kg och hann gå ner 20 innan plusset (plussade när sonen var 7 mån) så bm tyckte att jag skulle göra det.

Kände på mig hela tiden att det inte var något fel då jag knappt äter socker och har jättebra värden förövrigt osv så ville inte ens göra den från början (man kan ju säga nej) men min bm blev skitsur och frågade om jag inte brydde mig om mitt barn så gick med på det ändå.. Man skulle ha under 10 och jag hade 4,2 så nu är hon nöjd iallafall   

• novaaaa

Här är glukosbelastningen också rutin... Ska på min nästa vecka, äter en heldel sötsaker så det ska bli spännande att se vad det visar... :P

• Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-09-28 22:32:22 följande:

Glukosbelastning?! Inte ens hört talas om det av min BM :S Vad innebär det?

Möjligt att de som gjort provtagning bara säger "socker" också. Det kanske din bm eller den som gör provtagningen har sagt?

Min bm sa att de inte brydde sig om värden under 8 så det skulle ju kunna vara så att om du har bra värden så kanske ingen ens har nämnt testet för dig.
  • Em me
    Tuttiluttan skrev 2013-09-28 22:01:08 följande:
    Hur har ni de med glukosbelastningen? Är de ngt som ni gör på rutin? För de är tydligen inte heller vanligt. Här där jag bor blir alla kallade till glukosbelastning oavsett vilken graviditet de är. Men om jag förstått de rätt så gör de långt ifrån alla län, utan de gör de bara om sockervärdena är höga.
    Här är de inte rutin.. Min bm har inte heller nämt något om det mer än frågor vid inskrivning om sjukdomar i släkten osv.. Nu vet ju inte jag hur det kollas så om de gör det via blodprov har jag lite fobi för det och håller mina tankar lite i en annan värld då det görs;)
Svar på tråden December bebis 2013