• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Mirella85

Har lämnat urinprov och blod en gång och tror jag kommer göra det nu när jag ska göra glukosbelastning vilket alla gör här nere oavsett. just för kolla om man fått graviditet diabetes. vilket jag tycker är bra för fast du inte gå upp mycket kan man ju ha det.

Har varit hos bm två gånger än så länge men det kommer bli tätare nu i slutet. men så länge alla mår bra behöver man inte gå så ofta.

men det dom kollar är HP-värdet blodtryck och barnens hjärta och magens sf mått och vikt om man vill.

Detta är vad som kollas varje gång nu i slutet på graviditeten.

men man kan välja göra detta varje vecka eller varannan. det är bara prata med bm så ordnar dom det.

Och om något oroar en så är det bara komma så kollat dom allt.

Har värdenst underbaraste son
  • Cornelia 084

Jag gjorde glukosbelastning i fredags, vilket är rutin här nere mellan vecka 28-30. Det är säkert bra men sjukt jobbigt, skönt att ha det gjort nu o att allt såg bra ut. Antar att det är något som Skånelän har som rutin? Läser att fler skrivit att det är rutin "här nere" ;)

Annars går jag varannan vecka till bm nu o jag är i vecka 29. Då lyssnar man på hjärtljud, mäter magen, kollar blodtryck, kissar på nån sticka som visar på ifall man har för högt proteinvärde i njurarna o pratar om det är nåt som oroar en som havande :)

• MissKaos

Det är rutin på vissa ställen. På andra gör man det om bgluc stiger. Det är rätt äckligt att dricka sockerlösningen så varcglad att slippa.

Jag hafe inte gjort det on det hade vsrit rutin om bgluc under 8.

Förstaförsökaren26 skrev 2013-09-28 22:32:22 följande:
    Glukosbelastning?! Inte ens hört talas om det av min BM :S Vad innebär det?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • mammatilltvå85

är övertygad om att min bm slarvar med besöken. Hon slog tex ihop inskrivningen med det första "hälsobesöket" så hade ett besök i början, minns ej vilken vecka...9-10 kanske?

sen ett besök i v.24+ nånting.

nu nästa 7 veckor senare i 31+1.

tror inte jag får ett nytt besök i v.33....snarare v.35 kanske. Är det för att jag är omföderska?     

• Tuttiluttan
    Tuttiluttan skrev 2013-09-27 21:15:21 följande:

Idag gick jag in i v29 och har därmed entrat 3:e trimerstern smile1.gif Vilken magiskt känsla att gå in i sista delen! Som jag sagt tidigare, känns helt overkligt att detta skulle hända mig smile1.gif

På måndag ska vi få se vårt lilla gryn igen via 3D *längtar* och på tisdag är de dax för glukosbelastningen.

Jag har även börjat fundera en del på förlossningen, smärtlindring, värkar osv.. Massa tankar som snurrar..

Har läst lite om Tens, jag fattat inte riktigt vad de innebär. Ngn med erfarenhet och vill dela med sig? För och nackdelar och vad de går ut på?

Nån som vet ngt?
  • mallabralla

I Stockholm kollar de socker varje gång men ser det bra ut behöver man inte göra glukosbelastning.

• MissKaos
    Tuttiluttan skrev 2013-09-29 11:23:23 följande:
    Nån som vet ngt?

TENS?
    Man ger svag ström genom plattor som man fäster på kroppen. Detta ska vara smärtlindrande. Gissar att man uttnyttjar förhållandet att man kan stimulera nervera tt känna ngt annat än smärta. Tex att det är smärtlindrande att blåsa där det gör ont utgår från samma princip. MAn blokerar endel av nervens signaler genom att göra så. Det fungerar för många. Personligen något jag avskyr intensivt, har testat vid ryggvärk.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Repan
    Tuttiluttan skrev 2013-09-29 11:23:23 följande:
    Nån som vet ngt?
    Jag upplever mkt smärtlindring av TENS nu vid foglossning. Som djup massage lite o nerverna fokuserar på det ist för smärtan. Tar dock lång stund för lindring o lindrar bara medan man håller på o kort därefter (för mig). Ska ha hemma när förlossningen startar också. :) testa hos sjukgymnast!
  • Repan

Jag har haft besök hos BM i v. 9, 12 (inskrivning o hälsosamtal) typ o 25 och nästa är i v. 30.

Stick i fingret o viktnotering, sf-mått. Blodsocker en gång, urin 1 gång (v12).

Inga fler bokade besök så vet inte hur det blir.

Svar på tråden December bebis 2013