• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • moruri

Nu läste jag att lättöl kan öka produktionen, höhö! Tur för mig ;)

• Förstaförsökaren26

Pyysen - åh så skulle jag oxå vilja ha. Lite besviken faktiskt att jag ska behöva gå 15 dagar innan de ens gör en undersökning och kollar. Är inte sådär jätte stor heller så eb stor bebis vette tusan att jag klarar!

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-23 11:52:45 följande:

Nu lät jag riktigt bitter och så är det inte alls. Men jag är ingen person som älskar spädbarnstiden. Det är en tid jag måste gå igenom för att komma till det roligare som kommer längre fram. Så är det och det hymlar jag inte med.

Känner så många som tycker som du så inga konstigheter!

Lättare om sover på förmiddag bara pga jag sover enklare då. Har svårt att sova mellan 14-19 just... Men bara o försöka.

Han hade gått upp jättemycket så amningen funkar o vi behöver inte oroa oss för den gulhet som finns kvar i alla fall. :)
  • linasägerhej

Bf+7här och var oxå in på ytterligare en koll i morse. Väntar oxå stort och dom gav mig en igångsättningstid reda den 16:e faktiskt. Då var jag helt omogen och mådde ypperligt bra och hade kanonfina värden. Så jag avbokade tiden dagen efter. Måttligt populärt kan jag meddela.. ;) men jag kände att storleken på barnet kan inte få vara enda anledningen till en igångsättning. Och dessutom känner jag enorm illvilja mot att stoppa i mig cytotex. Har hela tiden resonerat som så att igångsättning kan vara ok, så länge den inte behöver ske kemiskt... Å till saken hör oxå att jag fött stora barn tidigare och det är väl inget som jag känner rädsla inför... Men idag ville dom absolut ha in mig igen. Hade dom fått bestämma hade det precis som för dig blivit start med tabletterna idag. Men jag vägrade. Igen Höhöhö :) Gick med på att komma in och starta upp på juldagen. Dvs i övermorgon. Och tyvärr, blir det med cytotex ändå. Enda anledningen till att jag gick med på det, för det har ju faktiskt bara gått en vecka över tiden, är att statistiskt sett ökar barnadödligheten i magen kraftigt efter en vecka på mödrar över 40. Är 40 prick, och DET är för mig ett legitimt skäl! Så nu laddar vi för jul och sen en födelsedag på juldagen framöver! Håller tummarna för dig nu, att det ska gå så smidigt som möjligt, och 4,2 kg, fixar du LÄTT!! :)) se det positivt, dragningskraften nedåt blir ju stor å fin iaf ;))

pyysen skrev 2013-12-23 10:48:58 följande:
    Bf +8 idag och skulle bara in på en kontroll kl. 8 imorse men hit lämnade vi. "Lilla" babyn uppskattas att väga 4200g och jag har inte börjat öppna mig nå. Så nu har jag svald min första del av cytotec tabletten för att jag skall börja mogna där nere. Sammandragningarna är mycket kraftigare och kommer tätare nu. Hoppas inte det tar flera dagar detta nu. Om inte förlossningen startar idag el. Inatt så får jag åka hem en sväng imorgon om jag vill för att fira julen med familjen. Är rätt så nervös nu att jag skall måste trycka ut en stor bebis. Har varit cool lugn hela graviditeten men nu brakade all nervositet ut. Men inte är jag ju den första med stor baby. ;)

• Felinne
    linasägerhej skrev 2013-12-23 15:07:23 följande:
    Bf+7här och var oxå in på ytterligare en koll i morse. Väntar oxå stort och dom gav mig en igångsättningstid reda den 16:e faktiskt. Då var jag helt omogen och mådde ypperligt bra och hade kanonfina värden. Så jag avbokade tiden dagen efter. Måttligt populärt kan jag meddela.. ;) men jag kände att storleken på barnet kan inte få vara enda anledningen till en igångsättning. Och dessutom känner jag enorm illvilja mot att stoppa i mig cytotex. Har hela tiden resonerat som så att igångsättning kan vara ok, så länge den inte behöver ske kemiskt... Å till saken hör oxå att jag fött stora barn tidigare och det är väl inget som jag känner rädsla inför... Men idag ville dom absolut ha in mig igen. Hade dom fått bestämma hade det precis som för dig blivit start med tabletterna idag. Men jag vägrade. Igen Höhöhö :) Gick med på att komma in och starta upp på juldagen. Dvs i övermorgon. Och tyvärr, blir det med cytotex ändå. Enda anledningen till att jag gick med på det, för det har ju faktiskt bara gått en vecka över tiden, är att statistiskt sett ökar barnadödligheten i magen kraftigt efter en vecka på mödrar över 40. Är 40 prick, och DET är för mig ett legitimt skäl! Så nu laddar vi för jul och sen en födelsedag på juldagen framöver! Håller tummarna för dig nu, att det ska gå så smidigt som möjligt, och 4,2 kg, fixar du LÄTT!! :)) se det positivt, dragningskraften nedåt blir ju stor å fin iaf ;))
    Vad skönt att höra dig skriva det!
    Var på koll idag (är BF+2) och pratde lite löst om igångsättning först kring den 5-6/1, vilket är fine by me. Men hon sa också att om bebisen bara fortsätter att må bra så kan de låta mig gå ännu längre. Kändes tryggt att veta tycker jag. Hoppas dock att det startar av sig själv i början på januari. Den 4/1-2014 skulle jag vilja lägga in en beställning på att bebisen tittar ut :) Hade varit praktiskt om det funkade så, men huvudsaken är ju ändå att den mår bra.
  • MissKaos
    pyysen skrev 2013-12-23 10:48:58 följande:
    Bf +8 idag och skulle bara in på en kontroll kl. 8 imorse men hit lämnade vi. "Lilla" babyn uppskattas att väga 4200g och jag har inte börjat öppna mig nå. Så nu har jag svald min första del av cytotec tabletten för att jag skall börja mogna där nere. Sammandragningarna är mycket kraftigare och kommer tätare nu. Hoppas inte det tar flera dagar detta nu. Om inte förlossningen startar idag el. Inatt så får jag åka hem en sväng imorgon om jag vill för att fira julen med familjen. Är rätt så nervös nu att jag skall måste trycka ut en stor bebis. Har varit cool lugn hela graviditeten men nu brakade all nervositet ut. Men inte är jag ju den första med stor baby. ;)

MIn etta vägde 4,2. Han kom ut. Det var helt ok. Elsa var lättare och gjorde ondare (kan bero på att det gick fort som f-n på slutet)
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Storken idag. Elsa har gått ner på gränsen till 10% och har inte några direkta reserver. Så vi gjorde helt rätt som  började tillmata henne igår kväll. Med storebrorfick vi åka in akut (hemskt) och det blev jättejobbigt. Jag vill tillmata på BB men dom tyckte inte det för ammningen.. Sen gick han aner så mkt och vi fick mata honom varannan timme dygnet runt ett par dagar. Asjobbigt både mentalt och fysiskt. Nu ska vi hoppas det inte blir så med Elsa. Har sedan vi kom hem fårn sjukhuset ammat henne flera ggr och get två omgångar ers. Ska ge henne mat igen kl 19 tänkte jag och sen 22. Och då både amma och tillmata . Hon har sugit sönder mina bröstvårtor så nu har jag köpt purelan och mepitel. Gött! Det känns redan bättre i brösten och bara det att dom inte fastnar i BH:n..
    Och förstörd amnning, stora ammade jag över 2år. Och helammade ett bra tag. När min mjölk rann till så spottadde han ut ers.
    Annars är hon helt bedårande och underbar Förlossningssmärtan är redan historia. Kärlek vid första ögonkastet!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • islandpeak

Vår lilla loppa gick ner 400 g första 3 dagarna, men då hon var så stor, 4735 g, så var det okej. Idag var vi tillbaka för att väga och kolla snippan få hade hon gått upp 80 g till 4460 g och nu hade svullnaden i snipp lagt sig. Så ok i rumpan lagom till jul sex dagar gammal :)

Amningen funkar kanon, men de vill att hon äter var tredje timma och toppar med lite ersättning pga hennes storlek. Hon är helt fantastiskt enkel att ha att göra med! Sover och äter hela dagarna, har dock vänt på dygnet :) hennes vaken- och "orolighetsperiod" är mellan 01-04... Men vi turas om att ta nätterna och sover på dagarna så det går ingen nöd på oss.

Storebröderna är ljuvliga! De är så måna om lillasyster och är så snälla mot mig som är strandsatt i soffan med ammande bäbis. De hämtar saker och grejar :)

Ren och skär kärlek!!

• tåg

Vattnet hade gått men värkarna kommer inte riktigt igång, så det blir igångsättning i morgon. bara att gilla läget.

Svar på tråden December bebis 2013