• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Men vad fan jag hade seriöst skjutit den som besökt oss efter de träffat folk med kräksjukan. Vad tänker folk med??? En nyfödd bebis kan ju bli fruktansvärt sjuk! Hade nog sagt upp kontakten. Jag börjar tycka det är är jobbigt att Ludde sover bredvid mig i sängen. Första passet mellan 22-02 är okej han brukar sedan sova till 04-05 men efter detta är han orolig och vill äta varje en och en halv timme. Vet inte om det bara är sugbehov eller om han känner lukten av mig och mjölken. Jag sover väldigt dåligt. Vet inte om man skulle försöka få honom att sova i egen säng. Tror det kommer bli mycket gråt och gnissel vilket det inte är nu. Han är ju väldigt nöjd och jag orkar ju med dagarna. Vete tusan hur man ska tänka.

• MissKaos
    Nov13 skrev 2013-12-25 09:49:33 följande:
    Han vart sjuk halv tre i natt. Drygt 2 dygn efter vi hade besök av en familj som fint kläckte ur sig att dom just varit hos n

Men VA fan! SÅ GÖR man bara inte. Man åker öht inte dit om man har varit nära spyan/flunsan el dyl. Är dom obegåvade eller dumma i huvudet eller både och? Hoppas ni klarar er! Så små barn kan ju bli jättedåligt. Jag var tveksam till att låta stora pojkens kompis klappa vår bebis (han var här och lekte på fm) för hans lillsyster är jätteförkyld. Tillsist fick han men då fick han tvätta händerna under min övervakning först...

Idag sover Elsa. Och Sover och Sover. Blir lite oroad att hon inte äter.. Väckte henne med blöjbyta, rumtvätt och gos förut. sen ammade hon lite. Försökte ge lite ers efteråt men hon ville inte ha den. Antar hon är mätt.. Imorse och vid tolv kiss i blöjjan. Den i morse rejält med kiss. Så jag antar jag inte borde oroa mig egentligen men dålig erfaranehet av storebror slår till! Vägning på fredag ska bli skönt. Ifs, hon har ammat inatt ca cvarannnan/tredje timme. sen vid sju -då tog hon 20mk ers med. Sen ammade jag henne igen vid ca 10, och nu vid14 så eg är det ju helt ok. Har försökt ge ers efter 2 ggr under dagen men hon tar kasnke 3teskedar. Sen är det inte intressant. Ger igen ikväll innan sängdax och hoppas hon sover inatt med! Idag fyller hon fyra dagar och jag känner mig oväntat ok efter förlossningen mm. MEN dom säger ju man ska gå ner 10-15 kg direkt? VAR REKLAMERAR MAN? *sur* Dom måste ha gjort lite fel jag gick inte ner alls så mkt.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • islandpeak

Vår Ingrid sover och äter mest hela dagarna oxå :) igår försökte jag väcka henne var tredje timma för mat så vi KANSKE kunde få sova lite mer i natt. Vet inte om det gjorde susen eller vad, hon åt 12, 03 och sov sedan till 07! Hallelulja!! Så skönt!!

Hon har även bajsat idag, har inte gjort det sedan i lördags, men hon har inte vart påverkad av det tack o lov. Kissar gör hon som en liten sprinkler ;) massa kiss i alla blöjor, så tydligen kissar hon ut allt istället för bajsar, BB-sköterskan var inte orolig då hon helammas i princip. Ersättning får hon om hon vill, men aldrig mer än 50-60 ml per dygn brukar det bli. Hon är så nöjd och snäll att man nästan bli orolig för det :) men det får man väl igen någon annan gång ;)

• Förstaförsökaren26

Uhh då lossnade slemproppen då. Satan så äckligt! Men visst borde det innebära att hon borde vara här inom en vecka då?! Är ju ändå på 41+2 dvs 10 dagar över tiden nu.

• Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-25 17:07:30 följande:
    Uhh då lossnade slemproppen då. Satan så äckligt! Men visst borde det innebära att hon borde vara här inom en vecka då?! Är ju ändå på 41+2 dvs 10 dagar över tiden nu.

Du har nog bebisen här inom några dagar!
  • Plopps80

Vad tycker ni man ska göra? Samsova eller inte? Ludwig verkar ha stort närhetsbehov på kvällen/natten. Bredvid mig kan han sova 4-5 timmar i sträck på natten. Fan jag vet att man inte kan skämma bort en nyfödd men jag är livrädd att han inte ska kunna sova utan mig.

• islandpeak

Plopps: jag hade låtit honom sova med mig ett tag till.. Han har ju uppenbarligen det behovet :) lära sig sova i egen säng lär han sig tids nog ändå! Vår första pojk sov på min mans mage i två månader typ, sen la vi honom i egen säng. Inte helt problemfritt, men när han vant sig så sov han otroligt bra! Typ hela natten från att han var 3-4 mån, det är väl godkänt?

• moruri

Hade gått ner alla de 13 kg jag gick upp denna graviditet, en vecka efter förlossningen, sjukt tacksamt! dock har jag 10 kg till att gå ner sedan Ferdinand. Sedan 20 kg till, för hälsans skull, haha!

Samsov plopps!

• sarak

Här samsovs det. Tänkte inte det från början men... Han sover bäst/längst när jag nattammar liggande och vi somnar så han ligger nära nära. Somnar jag inte brukar jag försöka flytta mig några dm ifrån. Försöker jag flytta honom blir det ingen sömn alls...

• islandpeak

Jag har gått ner 13 kg på en vecka, men har mkt kvar att gå ner ändå.. Dock gick jag bara upp 8 kg under tiden. Har börjat gå korta korta promenader, längtar tills jag kan gå på riktigt igen!

Svar på tråden December bebis 2013