• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Tuttiluttan

Jag gick ju sönder ganska rejält under förlossningen, blev sydd med ca 20stygn...

Jag har fått lactolos att ta varje dag för att kunna sköta magen..

Nu har jag inte lyckats med de sen förlossningen o det börjar bli väldigt jobbigt.. Någon här som har ngr tips på vad jag kan göra? Kan jag ta hjälp av ngt annat lavemang samtidigt som man tar lactolos?

Jag har försökt flera ggr idag med att sköta magen men de gör så j***a ont..

• MissKaos
    islandpeak skrev 2013-12-25 17:03:53 följande:
    Vår Ingrid sover och äter mest hela dagarna oxå :) igår försökte jag väcka henne var tredje timma för mat så vi KANSKE kunde få sova lite mer i natt. Vet inte om det gjorde susen eller vad, hon åt 12, 03 och sov sedan till 07! Hallelulja!! Så skönt!!

Hon har även bajsat idag, har inte gjort det sedan i lördags, men hon har inte vart påverkad av det tack o lov. Kissar gör hon som en liten sprinkler ;) massa kiss i alla blöjor, så tydligen kissar hon ut allt istället för bajsar, BB-sköterskan var inte orolig då hon helammas i princip. Ersättning får hon om hon vill, men aldrig mer än 50-60 ml per dygn brukar det bli. Hon är så nöjd och snäll att man nästan bli orolig för det :) men det får man väl igen någon annan gång ;)

Jag blev mest bara nojig.. Eftersom sonen gick ner så mkt att det blev akut att tillmata dygnet runt.. Då ville jag ge tillägg på BB men blev ju övertygad att inte. Barnläkaren tyckt eju vi hade gjort helt rätt som börjat ge lite ers eftersom jag märkte att det behövdes.  Hon hade gått ner nästan sina 10% redan då (48h efter fl) och sen matade vi på henne igår för att "vända" sas. Ammade henne, gav ers, blöjbyte amma igen.. sen bajsade hon på kvällen. Nu kommer det kiss regelbundet. Inga mängder men det kommer. HOn sover mest men har varit vaken en stund på kvällen och åt då massor. Sen kikade hon på oss och var söt en stund. Nöjd. Antar hon inte ahde betett sig som om hon var direkt hungrig...
    Jag försöker med väcka för mat dagtid alt amma henne när hon sover. För att få lugna nätter. KOmmer slita väcka/mata utan att hon ber som det nattetid när vikten vänder.
    Igår fick nog Elsa ca 100ml totalt. Idag har hon nog tagit ca 60. Erbjudit lite mer men intresset var svalt. Tror mjölken rinner till ordentligt nu. IMorse hade jag bröst upp till hakan. Aj. Vägning på fredag!
    Isak slutade ta ersättningen när mjölken kom. Han spottade ut den och såg förolämpad ut. Eller vände bort huvudet.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Irlais

Vi samsover också, oftast ligger bebis vid min armhåla eller lite längre ner men jag sover inte heller så bra så. Kan ju inte röra på mig. Men ibland är det jättemysigt :) Igår sov han i sitt babynest 23.30-4, då började han gnälla lite efter mat. Så skönt att få sova 4 timmar i sträck! Sen sov jag inte så mkt efter det men ändå :) men plopps om du trivs med att samsova gör det, bebisen är för liten för att få "dåliga" vanor!

MK hur gör du när du sovammar? Ammar liggandes och somnar eller..?

• FiaFunderar
    Tuttiluttan skrev 2013-12-25 21:29:52 följande:

Jag gick ju sönder ganska rejält under förlossningen, blev sydd med ca 20stygn...

Jag har fått lactolos att ta varje dag för att kunna sköta magen..

Nu har jag inte lyckats med de sen förlossningen o det börjar bli väldigt jobbigt.. Någon här som har ngr tips på vad jag kan göra? Kan jag ta hjälp av ngt annat lavemang samtidigt som man tar lactolos?

Jag har försökt flera ggr idag med att sköta magen men de gör så j***a ont.. smile4.gif

Åh stackars dig!!! Det låter inte alls kul!

Jag har faktiskt inga tips på hur du kan göra men jag hoppas du blir bra snart!!
  • moruri

Tuttiluttan: låter förjävligt jobbigt! Finns dock massor med saker du kan köpa på apoteket! Var förstoppad under graviditeten och köpte dittan och dattan! Gå dit så får du bra hjälp!

• Jis

Jag får inte ordning på amningen, hon blir arg å fäktas å tar inte bröstet, varje amning blir en kamp. Jag blir frustrerad för att jag vet att hon kan! Nu måste jag muta henne m ersättning å sen "köra" in bröstet i munnen på henne. Känns sådär. Inser att jag dessutom har lite mjök då jag efter 8h. Bara har liiiite spända bröst...suck!

• islandpeak

Misskaos: tror Ingrid kör samma melodi som Isak.. Idag har hon vägrat ersättning hela dan och är supernöjd så antar att hon får tillräckligt med mat. Men hon är så stor och stark att brösten tar rätt bra stryk. Köpte purelan idag, det lindrar dock. Tack och lov att hon bara äter var 3-4 timme annars hade jag vart helt trasig..

• Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-26 06:24:54 följande:

God morgon! Ni som inte har fått era små juveler än hur mår ni?? Har ni några känningar på att det kan vara på g?! :)

God morgon. Jag väntar och mår fortfarande superbra. Både jag och min man sover kanske lite sämre än vanligt dock. Jag antar att vi liksom hela tiden befinner oss i någon form av baby-ready mode, vilket säkert påverkar sömnen. Samtidigt hoppas vi att vi får vänta till 2014 på att träffa bebisen så det känns som en rätt bra väntan ändå.
  • FiaFunderar
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-26 06:24:54 följande:

God morgon! Ni som inte har fått era små juveler än hur mår ni?? Har ni några känningar på att det kan vara på g?! :)

Jag mår också väldigt bra just nu omen visst är det tråkigt att vänta. Jag tycker att den senaste veckan har känts som att graviditeten har blivit så mycket lättare

Jag är lite förvånad att jag gått över 12 dagar redan... Innerst inne vill vi gärna att bebis väntar i magen i sex dagar till
Svar på tråden December bebis 2013