• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Irlais

Usch plopps det låter tungt :( har tyvärr inga råd men lite sympati i alla fall!

Cornelia, min bebis brukar vara varm av sig så sover han i enbart blöja får han en filt och har han pyjamas så brukar det räcka, dvs ingen filt då eller bara filt på fötterna om pyjamasen inte har fot. Han ligger ju så nära mig och får en massa värme därifrån också!

• Plopps80

Tack iralais! Ludwig har pyamas med fot på. Han sover tätt intill mig. Har en lite tjockare filt på honom. Vi har rätt svalt i sovrummet. Jag sover i bh och trosor. Vi samsover hela nätterna för tillfället. Vill att han ska somna i sin egen säng på kvöllen men det får väl bli när han blir 2-3 månader.

• FiaFunderar
    Cornelia 084 skrev 2013-12-26 18:19:13 följande:

Ni som har fått era bebisar och som samsover hela eller delar av natten.. Hur klär ni era bebisar och vad har de på sig för typ av filt/täcke? Läste nånstans att man ska klä dem så som man själv är klädd men jag sover i bara trosor och amningstopp + täcke. Lillfisan sover med pyjamas antingen med fot eller utan och isåfall strumpor på och sedan en bomullsfilt. Blev nu osäker på om det är för varmt?

Min dotter (född i maj) sov mest i bara blöja med en lite tjockare filt över sig. Hade hon pyjamas på sig behövdes inget täcke.

Jag har alltid vara noga med att inte klä henne för varmt. Blir tokig på de mammor/pappor som går runt med en bebis i vagnen på ett köpcentrum till exempel och inte tar av vinteroverallen... Stackars barn måste ju svettas ihjäl.

Vi gör väl likadant med den här bebisen om hon är som Leonora. Man märker ju om de är kalla/varma och om de sover gott
  • sarak
    Cornelia 084 skrev 2013-12-26 18:19:13 följande:
    Ni som har fått era bebisar och som samsover hela eller delar av natten.. Hur klär ni era bebisar och vad har de på sig för typ av filt/täcke? Läste nånstans att man ska klä dem så som man själv är klädd men jag sover i bara trosor och amningstopp + täcke. Lillfisan sover med pyjamas antingen med fot eller utan och isåfall strumpor på och sedan en bomullsfilt. Blev nu osäker på om det är för varmt?
    Rasmus har pyamas och täcke. Jag har bara täcke. Men jag har å andra sidan mitt täcke uppdraget långt över axlarna. Han får bara ha sitt täcke upp under armarna. Vi har ganska svalt i vårt sovrum. Skulle tro att det sammanlagt innebär att vi är ungefär lika varmt klädda.
  • sarak
    IdaJ skrev 2013-12-26 14:54:04 följande:
    Min lille plutt har blivit förkyld. Så himla jobbigt att se honom så tät i näsan :( Oroar mig så för att det ska bli värre :/
    Stackarn Jag tycker att Rasmus också låter lite lite snorig när han andas, och så pillade jag ut en snorkråka med tops som åkte ut och in när han andades. Men inte så farligt. Funderade då på hur det påverkar amningen om dom är täppta i näsan?
  • sarak

Han är så fin våran bebis så det är inte klokt... 
    Han hade en period för några dagar sedan då han var ganska orolig, vaken mycket, skrek en hel del. Troligen ont i magen. Köpte sempers magdroppar och minifom och ger, och nu under julen har han varit väldigt tillfreds och sover gott. Vet inte om det var en period han hade eller om det är dropparna som hjälpt. Hur skulle ni ha gjort, fortsatt ge eller testa sluta och se om han blir orolig igen? Gör ju så ont i mammahjärtat när han skriker hjärtskärande och har ont även om det inte är extremt utan väldigt korta stunder.

• Irlais

Min bebis är täppt på nätterna, alltså inte förkyld utan bara täppt i näsan. På inrådan av BVC droppar jag bröstmjölk i näsan på honom, det hjälper men inte hela natten. Det blir ett himla kladd att försöka göra det under nattamningarna kan jag säga, lyckas inte så bra och han låter ofta halva natten... Koksalt i näsan funkar bra!

• Plopps80

Sarak fortsätt med dropparna!! Det skadar inte! Magdroppsrna är jättebra jag ger de till Ludwig varje dag, sempers droppar. Goda bakterier han har sällan ont i magen ger det för att det är bra. Fattar inte heller folk som inte tar av bebisarna inne. Jag viker undan täcket och drar ner dragkedjan på overallen bara jag går in en snabbis på Ica!

• sarak
    Irlais skrev 2013-12-26 19:30:38 följande:
    Min bebis är täppt på nätterna, alltså inte förkyld utan bara täppt i näsan. På inrådan av BVC droppar jag bröstmjölk i näsan på honom, det hjälper men inte hela natten. Det blir ett himla kladd att försöka göra det under nattamningarna kan jag säga, lyckas inte så bra och han låter ofta halva natten... Koksalt i näsan funkar bra!
    Oj, det lät konstigt. På vilket sätt skulle bröstmjölk i näsan hjälpa? Hur får du in det där?  Det är kanske det min bebis försöker med, det kommer ibland så mycket mjölk i början när han ammar, så hinner han inte svälja och sätter i halsen och så brukar det komma en del genom näsan, haha...
  • Irlais

Kommer inte ihåg vad BVC-sköterskan sa förutom att det är antiinflammatoriskt :) ja du jag siktar och hoppas han inte rör på huvudet! Funkar bäst när han somnat efter amning men det blir ju kladdigt. Ibland är amningsnappen full med mjölk när han tar bort munnen och då försöker jag tömma den i näsan men det blir ännu värre...

Svar på tråden December bebis 2013