• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Ring in! Jag åkte vid 6min mellsn och han bara vara på fl 4, 5h innan Elsa kom ut!

FiaFunderar skrev 2013-12-27 14:16:38 följande:
    De är bara 30-45 sekunder långa... Vet inte när vi ska åka in!! Det är bara 3 minuter emellan nu

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Ja, och till resten av familjen.

Fy fan för västvärlden som ha exploaterat Afrika så. Det är vidrigt.

Jag ryser när jag läser detta. Så onödigt och fruktansvärt hemskt.

moruri skrev 2013-12-27 13:48:51 följande:
    Pojken överlevde, hon förblödde efter förlossningen..

Vi ska verkligen vara så galet tacksamma att vi har såpass bra sjukvård här i Sverige! Ge extra mycket kärlek till era småttingar nu!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Felinne

Gah, det börjar närma sig nu för mig (BF+6 idag) därför tänkte jag passa på att fråga er som redan fått barn: Hur förberedde ni er mentalt/fysiskt inför förlossningen? Var det något som ni gjorde som ni kände att ni hade extra stor nytta av? Var det något som ni i efterhand kände var totalt onödigt att ni gjorde?

Jag inser att det här är något som på inget sätt är generellt eller någon form av tumregel för alla, men jag är ändå nyfiken på vilka erfarenheter ni har om ni känner för att dela med er av dem. Det kanske är självklart men om ni har skräckexempel så ser jag att ni håller dem för er själva.

• islandpeak

Det är svårt att förbereda sig tycker jag, kroppen sköter det åt dig ändå :) men det man kan göra är att äta ordentligt och vila så du är pigg. Lyssna på kroppen när värkarna kommer. Försök att andas bort dem och kämpa inte emot, slappna av och låt kroppen jobba hur sjukt ont det än gör. Rör på dig under värkarna, stå upp, rulla på höfterna, gå omkring.. Kanske enklare sagt än gjort men det är några tips.. :)

• Repan
    Felinne skrev 2013-12-27 17:02:42 följande:

Gah, det börjar närma sig nu för mig (BF+6 idag) därför tänkte jag passa på att fråga er som redan fått barn: Hur förberedde ni er mentalt/fysiskt inför förlossningen? Var det något som ni gjorde som ni kände att ni hade extra stor nytta av? Var det något som ni i efterhand kände var totalt onödigt att ni gjorde?

Jag inser att det här är något som på inget sätt är generellt eller någon form av tumregel för alla, men jag är ändå nyfiken på vilka erfarenheter ni har om ni känner för att dela med er av dem. Det kanske är självklart men om ni har skräckexempel så ser jag att ni håller dem för er själva.

Åt o sov, prio ett varje dag - mat o sömn.

Pratade m min partner om det som skulle komma, förberedde mig på att det kan gå hur som helst. Gav upp kontrollen över det så att säga, övade på att "hänga med" bara och skapade en målbild - min bebis i en särskild pyjamas och att lyfta över henom till min partner. Något att kämpa för.
  • Plopps80

Jag vilade så mycket som möjligt. Man behöver verkligen all kraft till förlossningen. Kan ge tips under själva förlossningen och det är att inte ligga still. Under min första fl låg jag till sängs och inget hände. Denna fl satt jag på en pilatesboll och vickade på höfterna och var uppe och gick mm. Allt gick mkt smidigare och jag kände att jag hjälpte bebisen neråt i bäckenet.

• MissKaos

Jag bad med om pilatesboll. Satt ett tag på den. Sen blev det ju mer el mindre störtförlossning, då jag öppnade mig 5cm+krystade(45min) på sammanlagt 2h. Då låg jag på sidan i sängen och andades lustgas mer eller mindre konstant. Kunde inte göra så mkt annat..

Vägt Elsa. Hon väger nu 3930 ca 6dgr gammal. Så hon har verkligen vänt nu! Födelsevikt 4,0kg Slutar ge ersättning -hon tar kanske 15 ml eller så nu, och att ge henne 50 ml /dag nu känns meningslöst. SÅ skönt!

Sammsovning ja,dom rek verkligen inte det -läs avråder-. ska försöka få henne att sova själv på kvällen tror jag. Om det går utan kamp. Igår gick det bra när ja la henne med en tunn bommulsfilt om ryggen. Hade henne i den innan så den var varm och go. Men sen var hon hos mig. Hon hade lite magknip. Inte konstigt som hon äter! Var skönt att kunna borsta tänderna och lägga mig själv en stund. Konstigt dock för på dagen kan hon ligga i sin babysitter (den blir en babygunga/vagga när man fäller ner den) vill inte hon ska sova där på natten med dock. Tänker på ryggen.. Åh andra sidan kanske det att den blir som en gunga så huvudet kommer upp lite som gör att hon sover så gott där?
    Ska ta en bild sen och visa! Se vad ni tror..

• Plopps80

Min BVC sköterska är verkligen för samsovning fast nu får hon ju inte säga det. Har samma som för 5,5 år sedan och då rekommenderades man varmt att sova tillsammans. Märker att hon fortfarande tycker det är bäst för barnet men det kan hon inte säga. Kommer prova att lägga Ludwig i egen säng men kommer inte ta någon strid. Tror inte det är någon fara om barnet ligger på sida/rygg och har en egen filt/täcke. Forskarna är tydligen inte överrens om att det skulle öka risken för psd med samsovning. Om ett par år är råden helt andra. Ludwig har gått upp från 4165 gram till 5165 gram på fem veckor. Han har växt 4 cm på längden och huvudet har ökat med 2 cm. Han är en mkt harmonisk kille. Helt tvärtemot dottern som föddes med hett Temprament och hade kolik i 3 månader. Har svårt att tro på att min bebis är så här lugn och tillfreds. Han trivs i famnen med att bara ligga och titta. Dottern gick vi runt med i timmar på kvällarna. Hade jag fått Ludwig som första barn och dottern nu då hade chocken varit total. Nu är jag mest förvånad. Har bara hört talas om sånna här bebisar.

• MissKaos

Plopps samma här! Ettan bara skrek.. ville inte vara själv..

Jag tror med på samsovn men tänkte lägga henne i spjälsäng på kvällen om det går. Ingen strid! Vill hon inte måste hon inte. Men ett par timmar själv är ju skönt

Svar på tråden December bebis 2013