• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • sarak
    Tuttiluttan skrev 2013-12-27 23:56:31 följande:
    Grattis Fiafunderar till Lisen

Här hemma försöker vi hitta lite rutiner, inte så lätt.. Men sakta så lär jag känna min lilla flicka mer och mer.
    När de gäller amningen så har den inte riktigt kommit igång, hon blir inte mätt på de jag har.. Köpte hem ersättning o gav henne lite av de och en helt ny bebis trädde fram! Skönt för henne att hon blir mätt, men jag som mamma känner mig hemsk som inte kan ge henne så pass mycket mat som hon behöver..
    Så just för stunden så del ammar jag, jag kämpar verkligen för att få igång de för jag vill verkligen att de ska fungera!

Har ni ngr tips på vad jag kan göra?
    Det enda som hjälper för att få mer mjölk är om jag förstår det rätt att amma mer. Amma ofta så borde det öka mjölkmängden. Den ska ju efter ett tag regleras så det bildas så mycket mjölk som bebisen vill ha, men antar att det kan ta ett tag och det är klart att det kanske inte alltid funkar, men ge det en chans om du vill helamma. Jag ammade min minst varannan timme den vakna tiden första dygnet och ställde klockan så det skulle gå max 2,5 timme mellan på natten. Detta var för att han hade gulsot och det var viktigt att han drack mycket för att slippa sola. Men det hade även effekten att jag har enormt mycket mjölk (kanske hade haft det ändå, det vet man ju inte).

Under tiden du väntar på att din mjölkmängd regleras är det väl helt fantastiskt att det finns bra ersättning att fylla upp med!  Och du är ju en supermamma som är uppmärksam på vad din bebis behöver och ger henne det så hon blir mätt och belåten! Hon får ju dessutom i sig alla bra saker i bröstmjölken eftersom du delammar. Om det skulle vara fortsatta problem med amningen så verkar det som om det finns massor av hjälp att få. På "mitt" BB sa dom att jag alltid var välkommen med frågor om amning, även långt efter det att jag var utskriven. Så finns ju amningshjälpen. Såg att dom även hade en grupp på facebook. Finns ju många som är väldigt duktiga på det här med amning. Hoppas det löser sig och kom ihåg att du är en bra mamma oavsett!
  • Tuttiluttan
    MissKaos skrev 2013-12-28 07:50:08 följande:

Du är en bra mamma som ger ditt barn mat! Båda mina har fått ersättning ibban mjölken rann till. Tacksam att bo dår vattnet är rent så möjligheten finns! Amma före ers bara så ger du amning god chans. Hur gammal är hon?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Hon är 6dagar, hon får alltid tömma brösten först, sen märker jag om hon vill ha mer. Innan natten kräver hon mer, är precis som om mina bröst är tomma då, hon blir så arg, ledsen o otröstlig.. Under dagen är hon betydligt mer tillfredsställd med bara bröstet!

Min första vecka som mamma har varit väldig känslosam, gråtit mycket, känt mig lycklig, ledsen, oroad osv.. O detta med amningen har stressat upp mig o gjort de hela ännu mer känsloladdat!
  • Tuttiluttan
    sarak skrev 2013-12-28 09:46:08 följande:
    Det enda som hjälper för att få mer mjölk är om jag förstår det rätt att amma mer. Amma ofta så borde det öka mjölkmängden. Den ska ju efter ett tag regleras så det bildas så mycket mjölk som bebisen vill ha, men antar att det kan ta ett tag och det är klart att det kanske inte alltid funkar, men ge det en chans om du vill helamma. Jag ammade min minst varannan timme den vakna tiden första dygnet och ställde klockan så det skulle gå max 2,5 timme mellan på natten. Detta var för att han hade gulsot och det var viktigt att han drack mycket för att slippa sola. Men det hade även effekten att jag har enormt mycket mjölk (kanske hade haft det ändå, det vet man ju inte).

Under tiden du väntar på att din mjölkmängd regleras är det väl helt fantastiskt att det finns bra ersättning att fylla upp med!  Och du är ju en supermamma som är uppmärksam på vad din bebis behöver och ger henne det så hon blir mätt och belåten! Hon får ju dessutom i sig alla bra saker i bröstmjölken eftersom du delammar. Om det skulle vara fortsatta problem med amningen så verkar det som om det finns massor av hjälp att få. På "mitt" BB sa dom att jag alltid var välkommen med frågor om amning, även långt efter det att jag var utskriven. Så finns ju amningshjälpen. Såg att dom även hade en grupp på facebook. Finns ju många som är väldigt duktiga på det här med amning. Hoppas det löser sig och kom ihåg att du är en bra mamma oavsett!
    All "snuttetid" sker vid bröstet! Mannen vill gärna att hon använder napp lite då o då, men jag har sagt nej. Bättre hon snuttar o myser vid bröstet så de kommer igång mer!

Jag förstår ju honom oxå, han får ju inte så mycket mys tid iom hon är hos mig nästan hela tiden, tycker ändå gott han kan vänta lite tills mjölken runnit till ordentligt! Är jag ego/självisk där?!
  • Plopps80

Tuttiluttan jag stöttade också upp med ersättning i början med bägge barnen. Har bara behövts en vecka eller så sedan har mjölken runnit till och det har räckt med mjölk. Att bli mamma är en enorm omställning och känslorna rusar! Jag fick lätt förlossningsdeppresion med dottern. Ansvaret kändes överväldigande. Jag var väldigt harmonisk de två första veckorna med Ludwig nu men tredje veckan krisande jag lite. Kände plötsligt att ansvaret med två barn blev för mycket känslan av att jag börjat om igen herregud. Så kände jag. Pratade med min underbara BVC sköterska som tig sig massa tid att prata med mig. Då blev allt bättre. Mitt mående med dottern gick upp och ner i 8 månader. Värst de tre första men med Ludde höll känslorna bara i sig i tre dagar.

• sarak
    Tuttiluttan skrev 2013-12-28 10:12:55 följande:
    All "snuttetid" sker vid bröstet! Mannen vill gärna att hon använder napp lite då o då, men jag har sagt nej. Bättre hon snuttar o myser vid bröstet så de kommer igång mer!

Jag förstår ju honom oxå, han får ju inte så mycket mys tid iom hon är hos mig nästan hela tiden, tycker ändå gott han kan vänta lite tills mjölken runnit till ordentligt! Är jag ego/självisk där?!
    Fortsätter du så kommer det förhoppningsvis inte dröja många dagar till innan du har tillräckligt med mjölk. Jag tycker han får ge sig till tåls, men det får ju ni bestämma. Han kan väl ha henne när hon somnat, så mysigt att ha en sovande bebis liggande på bröstet. Och byta blöja osv så får han ju ha henne när hon är vaken också.
  • sarak

Känner mig ganska övertygad om att jag har fått någon form av framfall. Något hänger ut vid slidöppningen. Hemskt obehagligt, gör inte ont men kan skava lite när jag går. Ringde gyn igår, men nej dom hade inga tider och tyckte jag skulla avvakta till återbesöket om nästan två månader.

Känner mig låg över detta, vill ju veta vad det är! Vet inte vart jag ska vända mig. Privat gyn kanske det finns? Så tänker jag på Moruris svägerska och känner mig bortskämd och gnällig... Blää...

• MissKaos

Men sådär kan det vara! Testa att amma henne varannan timma dagtid på båda sidorna. Man kan få väcka bebisen med blöjbyte och ta av en strumpa medans man ammar men det brukar öka på produktionen att amma tätt på båda tuttarna. Jag gjorde så from dygn två med elsa men gav lite ers varannan amning dagtid..

Tänk även på att äta och dricka själv! Det är helt ok att tillmata lite. Vår bvc gav tipset med stora sonen att ge tillmat efter ammning kl 18/19 ca och igen vid 22/23 tiden för att få vila. Du behöver få sova lite för produktionen. prata lite med bvc är det en bra sköterska får du goda råd!

Tuttiluttan skrev 2013-12-28 10:05:16 följande:
    Hon är 6dagar, hon får alltid tömma brösten först, sen märker jag om hon vill ha mer. Innan natten kräver hon mer, är precis som om mina bröst är tomma då, hon blir så arg, ledsen o otröstlig.. Under dagen är hon betydligt mer tillfredsställd med bara bröstet!

Min första vecka som mamma har varit väldig känslosam, gråtit mycket, känt mig lycklig, ledsen, oroad osv.. O detta med amningen har stressat upp mig o gjort de hela ännu mer känsloladdat!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak
    MissKaos skrev 2013-12-28 11:41:22 följande:
    Men sådär kan det vara! Testa att amma henne varannan timma dagtid på båda sidorna. Man kan få väcka bebisen med blöjbyte och ta av en strumpa medans man ammar men det brukar öka på produktionen att amma tätt på båda tuttarna. Jag gjorde så from dygn två med elsa men gav lite ers varannan amning dagtid..

Tänk även på att äta och dricka själv! Det är helt ok att tillmata lite. Vår bvc gav tipset med stora sonen att ge tillmat efter ammning kl 18/19 ca och igen vid 22/23 tiden för att få vila. Du behöver få sova lite för produktionen. prata lite med bvc är det en bra sköterska får du goda råd!
    Tror det där med att vila är bra. Inte stressa. Mina bröst är sprängfyllda på natten, jag är övertygad om att det är för att man är avslappnad. Stresshormoner har ju en förmåga att tränga undan andra hormoner, säkert även dom son sätter fart på mjölkproduktionen.
  • Plopps80

Tuttiluttan bebisen och mamman är i symbios med varandra i början. Du är maten och tryggheten. Han får ge sig till tåls. Jag har inte velat släppa ifrån mig Ludwig alls. Men nu är han 5 veckor och jag släpper kontrollen mer och mer. Du har burit barnet i 9 månader du ska amma mkt så att mjölken kommer igång. Hälsa mannen att det inte kommer vara så här för evigt utan bara den första tiden. Tänk sen när bebisen blir äldre och äter mat och dricker välling då kan du ta en heldag på stan och mannen får mysa hela dagen. Han får ta bebisen när du inte ammar eller när hon somnat. Så är det när bebisen är liten.

Svar på tråden December bebis 2013