• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Fjonkis
    IdaJ skrev 2014-01-06 20:42:40 följande:
    Imorgon blir första dagen själv med den här lille plutten efter att sambon har varit hemma i 1 månad med oss. Känns lite pirrigt!

Min sambo har också vart hemma en hel månad och ska jobba första dagen imorgon. Känns bra men ändå jättetråkigt. Vi har delat på allt och jag har mest suttit i soffan och han har fixat mat, handlat, och gett mig fjärrkontrollen när den legat utom räckhåll;) Nils är en snäll bebis men sambon jobbar kväll och om Nils är gnällig så är det just på kvällen. Men vi kommer väl in i dom rutinerna och den vardagen ganska snabbt hoppas jag. Hoppas det går bra för er imorgon:)
  • FiaFunderar

Jag har min karl hemma i 2 veckor till. Vi måste verkligen försöka få in rutiner under dessa veckor.

Sen börjar han jobba skift igen och varannan vecka är jag själv med barnen från kl 13-24 :-/

Det ser jag inte fram emot!

• IdaJ
    Fjonkis skrev 2014-01-07 02:23:00 följande:

Min sambo har också vart hemma en hel månad och ska jobba första dagen imorgon. Känns bra men ändå jättetråkigt. Vi har delat på allt och jag har mest suttit i soffan och han har fixat mat, handlat, och gett mig fjärrkontrollen när den legat utom räckhåll;) Nils är en snäll bebis men sambon jobbar kväll och om Nils är gnällig så är det just på kvällen. Men vi kommer väl in i dom rutinerna och den vardagen ganska snabbt hoppas jag. Hoppas det går bra för er imorgon:)
    Ja man kan ju inte säga annat än att man har blivit bortskämd med allt sambon har gjort ;) Haha. Jag är mest pirrig över promenaderna med våran hund.

Men allt kommer man väl in i efter ett litet tag.
  • Irlais

Tyckte också det var läskigt att vara hemma själv efter 6-7 veckor tillsammans, sambon började jobba innan jul men det är ju först nu det blir riktiga arbetsveckor. Men det är enklare att skapa rutiner när jag är själv så det funkar bra! Gäller bara att ha matlåda hemma för lunch så löser sig resten :)

• Irlais

Och angående liggamma så somnar jag alltid så min bebis ligger kvar på sidan... Vi låg och kramades så hela natten inatt (brukar annars inte lyckas liggamma mitt i natten), så mysigt! Är av någon anledning inte så nojig över just det där, men mage skulle han inte få ligga på i sängen med oss.

• Fjonkis
    IdaJ skrev 2014-01-07 06:15:52 följande:
    Ja man kan ju inte säga annat än att man har blivit bortskämd med allt sambon har gjort ;) Haha. Jag är mest pirrig över promenaderna med våran hund. Men allt kommer man väl in i efter ett litet tag.

Jag skulle också vara pirrig över dom promenaderna. Vi har också en hund men vi lämnade henne hos pappa igår. Hon får vara här fredag- måndagar när sambon är hemma. Sen får hon flyttA hem igen på heltid i mars när jag kan ta sonen i bärselen och ta korta promenader när jag är själv.
  • Nov13

Jag var också nervös men jag har haft tur. Vår son är 38 dagar och min man har bara jobbat 6. Med undantag för någon timmes jour hit och dit. Denna vecka jobbar han bara 3 dagar så det är på måndag han börjar med hela veckor igen. Var mest nervös över promenaderna med våra två hundar men dom går jättebra!!

Sen tar allt jättelång tid! Idag klev jag upp 2,5h innan vi ska ge oss av för att vara på säkra sidan, men då ska hundarna ha en promenad på 40 min också och jag vill hinna sminka mig lite. Min frukost får jag nog köpa och äta på språng tyvärr. Men man lär sig!

• sarak

Jag har också hund, det är faktiskt jättebra, man kommer upp och ut på mornarna.
    Rasmus brukar vakna vid 8-9 och vilja äta, men sen vill han sova vidare, riktig morgontrötting. Jag ammar, byter blöja snabbt, mössa, vantar och overall över pyjamasen och sedan ut. Då är han mätt och sover gott i vagnen läääänge. Jag är alltid hungrig på mornarna så jag brukar smyga upp och äta frukost innan han vaknar. 

Vi är ute ett par timmar, in och klär på oss riktiga kläder, ammar, kanske somnar en stund, myser... Käkar lunch. Sen brukar vi gå ut igen ett par timmar. 

• sarak
    Felinne skrev 2014-01-07 00:07:19 följande:
    Jag fortsätter med mitt frågerace. Ni som liggammar - har ni något bra knep för att att få upp bebisen på rygg när den ätit klart. Min kille somnar och sedan sover han på sidan. Jag blir asnojjig eftersom alla rekommendationer jag läst säger att bebisar ska sova på rygg för att undvika plötslig spädbarnsdöd. Vet inte hur jag ska lyckas vända honom för han vaknar direkt om jag försöker flytta honom efter maten.
    Vet inte om det funkar för alla, men ibland för mig. Jag somnar nästan alltid när jag liggammar på natten. Jag brukar först lägga honom så vi ligger mage mot mage. När han fått bra tag, mjölken runnit till och han äter fint brukar jag vrida hans kropp så den ligger på rygg om jag känner att jag inte kan hålla mig vaken. Jag vet att det inte är en bra amningsposition, men han verkar inte störas. 
    Du kan ju testa mot slutet av amningstillfällena att göra så. Drygt att vänta på att bebis ska somna hårt mitt i natten.
  • sarak

2 superbra nätter när Rasmus sovit mellan 23 och 04 har nu åtföljts av 2 ganska jobbiga nätter.
    Han sover förvisso, men bara om han får sova precis bredvid mig. Och så har han ont i magen. Stånkar och sparkar med benen. Han vaknar inte av det, men det är helt omöjligt för mig att sova. Jag vänder på honom, tar upp benen mot magen och han pruttar som tusan, men det verkar aldrig ta slut. Kommer bara mer och mer. Jobbig för mig och jag tror inte han sover särskilt djupt och bra heller

Svar på tråden December bebis 2013