• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Hon bordr tagit ett till. Ett av dom måste vara ett felvärde

sarak skrev 2014-01-03 21:29:35 följande:
    Någon som vet vad en 5 veckors ska ha för blodvärde? Var inne igår och tog hb på vår lille efter en kallelse vi fått. Tydligen rutin när dom blivit ljusbehandlade och har blodgrupp som missmatchar med mammans. Undersköterskan fick 2 värden, 116 och 130. Hon trodde en läkare skulle kontakta mig men jag har inte hört något. Ringde själv idag men det var slut på telefontider

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak
    MissKaos skrev 2014-01-03 21:31:28 följande:
    Hon bordr tagit ett till. Ett av dom måste vara ett felvärde
    Vad jobbigt. Hoppas jag får tag på dom på måndag. Fick bara kallelse på posten, står egentligen inte varför man tar detta prov. Tänkte ju fråga det igår, men som sagt fick bara träffa undersköterskan som inte ville svara på några av mina frågor. Dock lät det lite på henne som om det vanligtvis brukade ligga högre.

Jag har bestämt mig för att inte oroa mig, han är ju pigg och glad och äter. Men undrar ändå och kan inte riktigt släppa det...
  • sarak
    sarak skrev 2014-01-03 22:22:07 följande:
    Vad jobbigt. Hoppas jag får tag på dom på måndag. Fick bara kallelse på posten, står egentligen inte varför man tar detta prov. Tänkte ju fråga det igår, men som sagt fick bara träffa undersköterskan som inte ville svara på några av mina frågor. Dock lät det lite på henne som om det vanligtvis brukade ligga högre.

Jag har bestämt mig för att inte oroa mig, han är ju pigg och glad och äter. Men undrar ändå och kan inte riktigt släppa det...
    Eller, glad är han ju inte hela tiden, men mestadels i varje fall. Han ler faktiskt riktigt ofta nu mera! (Gallskriker oftare också :-/ )
  • Tuttiluttan
    sarak skrev 2014-01-03 21:24:33 följande:
    smile4.gif är det amningen som krånglar? Kram
    Amningen fungerar jätte dåligt på ett dygn får jag ut ca 50-60ml..

BVC säger att jag ska ge henne de lilla jag så länge de går.. Jag blir så ledsen att jag inte kan mer..

Sen är de hormonerna som gör sitt.. Allt detta blev för mycket under gårdagen så tårarna bara rann & rann...

Hoppas på en bättre dag idag!
  • FiaFunderar

Första natten med ordentlig sömn på en vecka

Ingen magknipsattack! Bara 2 bajsblöjor sen kl 22! Och 3 stycken amningar fram tills nu...

Känner mig som en utvilad mamma faktiskt

• Förstaförsökaren26

Va skönt för dej Fiafunderar! :) Vi är bortskämda med en liten tjej som utan prob kan sova längre stunder. Var lite orolig på BB då hon inte ville sova alls men så fort vi kom hem så började hon nästan slappna av å nu sover hon riktigt bra! Men den lilla godingen har nu sugit sönder BÅDA mina bröstvårtor :S ont som satan! Så det jag undrar nu är om man kan ge henne bröstmjölk på flaska i ca 1-2 dagar så att dom får läcka?? Har väldigt mkt mjölk så tanken är att pumpa ut då till henne. Va tror ni "förstör" jag nägot om brösten får vila lite?

• Tuttiluttan
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-04 08:00:03 följande:

Va skönt för dej Fiafunderar! :) Vi är bortskämda med en liten tjej som utan prob kan sova längre stunder. Var lite orolig på BB då hon inte ville sova alls men så fort vi kom hem så började hon nästan slappna av å nu sover hon riktigt bra! Men den lilla godingen har nu sugit sönder BÅDA mina bröstvårtor :S ont som satan! Så det jag undrar nu är om man kan ge henne bröstmjölk på flaska i ca 1-2 dagar så att dom får läcka?? Har väldigt mkt mjölk så tanken är att pumpa ut då till henne. Va tror ni "förstör" jag nägot om brösten får vila lite?

På BB där jag födde sa dom att gjorde för mycket ont va de bara att pumpa o låta dom vila, de eller att köpa såna .... Hmm kommer inte på vad de heter men såna man sätter på bröstvårtorna så bebis kan suga på dem under amningen...

Jag har jätte lite mjölk o måste ge ersättning men min lilla tös mår hur bra som helst ändå.
  • Goldie
    sarak skrev 2014-01-03 22:22:07 följande:

Referensvärdet för Hb är 100 - 160 i den åldern, så inget av värdena ligger ju under gränsvärdet i alla fall.

När mamman och barnet har olika blodgrupp kan det bli en mild reaktion från immunsystemet mot barnets röda blodkroppar, som gör att fler blodkroppar bryts ned än vanligt. Att blodkroppar bryts ned i ökad omfattning är en anledning till att man kan få gulsot. Det kan också göra att man får för lågt Hb-värde, men oftast är inte immunreaktionen så kraftig att Hb-värdet sjunker riktigt lågt. Men jag skulle tro att det är av den anledningen de kollar värdet på just barn som haft gulsot och har annan blodgrupp än mamman.

Tråkigt att du blev lämnad utan ordentlig information och att läkaren inte hörde av sig, självklart ska du ha kontakt med dem så att du säkert får rätt information. Men från det du skrivit här tycker jag inte att det låter som att det ska vara någon fara, framförallt inte som han verkar må bra (det är ju trots allt något av det viktigaste!)

Lycka till!

• Goldie
    Tuttiluttan skrev 2014-01-04 03:37:20 följande:
    Amningen fungerar jätte dåligt på ett dygn får jag ut ca 50-60ml..

BVC säger att jag ska ge henne de lilla jag så länge de går.. Jag blir så ledsen att jag inte kan mer..

Sen är de hormonerna som gör sitt.. Allt detta blev för mycket under gårdagen så tårarna bara rann & rann...
    Hoppas på en bättre dag idag!
    Den mjölk du faktiskt får fram innehåller antikroppar som hjälper barnet att bli bättre skyddat mot infektioner. Även om du inte kan ge din dotter all energi hon behöver från mjölken, bidrar ju din amning till att hon får de goda effekterna av det skyddet. I övrigt innehåller ju faktiskt ersättningen allt hon behöver. Det finns mängder av friska och nöjda barn som föds upp på ersättning, och mysiga stunder med mamman handlar ju absolut inte bara om amning. Hur bra mamma du är för ditt barn sitter förstås inte i hur mycket mjölk du får ut ur dina bröst - men jag förstår att det inte blir lätt när hormonerna bara flödar, då kan ju det mesta kännas tungt :(
  • MissKaos

Hade en liten tjej här som knappt sov igår. Sen åt hon o kräktes o hade magknip inatt och bajs och fis som med gjprde ont. Tror hon spydde när hon tog i för att bajsa. Tillsist kon allt som skulle ut ut. Då tog maten slut. Gav henne lite ers vid 1. Gissa vem som sover gott nu? Och vems bröst som sprängvärker??

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013