• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • FiaFunderar
    Repan skrev 2014-01-07 20:40:13 följande:
    Barn kan ju ocksåbara vara olika? :)

Vi övar inte heller här, däremot lägger vi ner i egen säng då o då när vi tycker det passar. Försöker lägga ner honom innan han somnat när det går typ... Tänker man kan öva på sånt när de är lite äldre.

För oss är det väl också så att även vi har behov av o ha bebisen nära för att sova bra. Men vi vill inte ha barn i sängen i flera år heller ;)
    Ja men lite så gör vi också. Självklart lägger vi Lisen i egen säng när det passar och när hon inte är ledsen eller har magknip eller så.

När vi tyckte att det blev lite trångt med Leo i sängen så började vi lägga henne i egen säng (där hon var van att sova då och då)

Och självklart är barn olika. Min väninna har lagt deras barn i egen säng nästan från början. Hon är 17 månader nu och sover fortfarande inte hela nätter i sin säng... Trots "träning" från första början
  • moruri

180 cm säng börjar minst sagt känns trångt nu med två vuxna och två spädbarn, supermysigt men trångt! Douglas ligger i babynestet på ena kanten, sen jag, sen Ferdinand (vi lägger honom i spjälsängen på kvällen men han vill alltid komma över mitt i natten när han vaknar) sen mannen! Synd att vi har så litet sovrum att det inte får plats med en till 90 säng :p älskar samsovning! Känns så naturligt och supermysigt!

• moruri

Inatt åker mannen till Nigeria! Just nu Sitter han i vardagsrummet och hjälper två vänner lösa en tvist. Tycker de kan vara klara snart så jag får lite ensamtid med honom innan han åker.. :/ min batterisladd till datorn verkar ha gått sönder. Jäkligt deppigt, hur ska man orka sig ut för att inhandla en ny? Douglas fortsätter att sova superbra! Så jäkla tacksamt i dessa svåra tider. Till råga på allt insåg vi hur ostädad vår lägenhet var när vi flyttat in. Så vi har dessutom varit tvungna att typ sanera hela lägenheten. Var så less när jag gnuggat en skåplucka i 15 min så jag bestämde mig för att måla skiten istället. Var uppe till halv tre inatt och sen halva morgonen. Men nu är de klara med nya fräscha knoppar på! Helt otroligt att jag inte brutit ihop helt än.

• Plopps80
    Repan skrev 2014-01-07 20:40:13 följande:
    Barn kan ju ocksåbara vara olika? :) Vi övar inte heller här, däremot lägger vi ner i egen säng då o då när vi tycker det passar. Försöker lägga ner honom innan han somnat när det går typ... Tänker man kan öva på sånt när de är lite äldre. För oss är det väl också så att även vi har behov av o ha bebisen nära för att sova bra. Men vi vill inte ha barn i sängen i flera år heller ;)

Jag räknar kallt med att ha barn i sängen i flera år. Dottern har kommit över i våran säng varje natt i 5,5 år. Nu när Ludwig ligger i min säng ropar hon på sin pappa som kommer in till henne ist. Min bästa väns dotter är 14 år och har just slutat komma in till deras säng om nätterna. För mig handlar det mest om att det är superviktigt att barnet gillar sin säng, att man alltid somnar i sin säng och att det är mysigt. Jag sover ofantligt dåligt med barn i sängen och har inte sovit ordentligt på 5,5 år. Men jag sover som djupast första halvan av natten och då vore det fint att inte trängas med bebis. Dottern har kommit in runt 02-04 och sen vaknar hon 05-06 på morgonen. Jag har dålig sömn från 03 och då kan jag lika gärna ha barn i sängen. Har aldrig haft problem någonsin att natta Filippa. Hon har älskat att gå och lägga sig i sängen. Jag hoppas jag ska få Ludwig att göra det samma! Givetvis är barn olika. Bara nu när Ludwig är 6 veckor märker man hur mkt mer lugn och tillfreds han är med tillvaron. Mycket mer tålmodig.
  • sarak

Strongt gjort av dig Moruri att släppa iväg mannen. Det kommer du fixa, men förstår att det blir tufft med 2 så små! Hoppas du har bra människor i din närhet om det skulle knipa. O skit i städning och målning, det kan du ju göra sen. 

• Felinne
    moruri skrev 2014-01-07 22:13:12 följande:

Inatt åker mannen till Nigeria! Just nu Sitter han i vardagsrummet och hjälper två vänner lösa en tvist. Tycker de kan vara klara snart så jag får lite ensamtid med honom innan han åker.. :/ min batterisladd till datorn verkar ha gått sönder. Jäkligt deppigt, hur ska man orka sig ut för att inhandla en ny? Douglas fortsätter att sova superbra! Så jäkla tacksamt i dessa svåra tider. Till råga på allt insåg vi hur ostädad vår lägenhet var när vi flyttat in. Så vi har dessutom varit tvungna att typ sanera hela lägenheten. Var så less när jag gnuggat en skåplucka i 15 min så jag bestämde mig för att måla skiten istället. Var uppe till halv tre inatt och sen halva morgonen. Men nu är de klara med nya fräscha knoppar på! Helt otroligt att jag inte brutit ihop helt än.

Usch vad jobbigt för er! Hoppas du kan få lite hjälp av familj och vänner medan din man är på begravningen.
  • Plopps80

I natt sov Ludwig bra första halvan. Han somna lixom för natten 17:30. Åt 21:30 och sov vidare till 02. Sedan till 04 men då hade han så ont i magen pruttade och var väldigt orolig. La ett jättelass och ville sedan äta. Somnade väl om efter 05 men vakna igen 06:30 och var orolig. Låg och viftade och knorrade och ville äta. Somna om halvt om halvt och var klarvaken 07:30. Mannen är föräldraledig denna vecka och tog honom och lämnade dottern på dagis. Jag sov vidare ett par timmar. Men, det övergår mitt förstånd hur jag ska fixa att gå upp kl 07 och lämna dottern på dagis. Eller som när hon är ledig. Vara en fungerande mamma. Men det är väl så här det är att vara tvåbarnsmor. Dottern vaknar ofta 05-05:30 och mannen åker till jobb kl 06. En timme kan hon bara uppe själv. Egentligen sover nog Ludwig rätt bra för att vara så liten men jag sover hiskeligt dåligt när han ligger bredvid. Man tar ju hänsyn och ligger fastfrusen så man inte klämmer honom.

• MissKaos

Kolik.. lät det som Elsa hade inatt. Stackars bebis. Och otröstlig. Till 3 onatt sen släppte det och hon tvärsomnade. Hoppas det var tillfälligt men jag vsr kolikbarn om det är ärftligt?. Maken har lämnat sonen på fsk och jag och e sov till 9:30. Skönt men lätt huvudvärk nu.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • islandpeak

Samma här Plopps.. Jag höll på att bryta ihop idag när jag tänkte på det. Och då har jag två barn att lämna på fsk eller underhålla de dagar de är lediga. En 3,5 åring som är trotsigare än genomsnittet och en 4,5 som är förpubertal.. Just nu känns de lediga dagarna enklare än dagisdagarna..

• FiaFunderar

Vi får inte Lisen att sova ordentligt

Jag tror jag håller på att bli galen! Inatt var jag vaken från 02.30-09.00 sen fick jag sova 2 1/2 timma.

Hon kommer aldrig in i någon djupsömn. Sover kanske 2-10 minuter och när jag lägger ner henne så spärrar hon upp ögonen. Ibland gråter hon och spänner sig - magknip!?

Annars tror jag att förkylningen stör henne massor. Vi får knappt upp något med snorsugen för snoret/slemmet sitter så pass långt ner!

Vi har bara haft EN bra natt sen Lisen föddes. Jag börjar bli riktigt jäkla trött nu :(

Jag är nog bortskämd med första barnet också. Hon sov från 23.00-09.00 nästan varje natt med 2-3 ammningar per natt. Man hade ju hoppats på att vi skulle få det lika lätt igen.

Svar på tråden December bebis 2013