• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos
    islandpeak skrev 2014-01-08 11:52:12 följande:
    Samma här Plopps.. Jag höll på att bryta ihop idag när jag tänkte på det. Och då har jag två barn att lämna på fsk eller underhålla de dagar de är lediga. En 3,5 åring som är trotsigare än genomsnittet och en 4,5 som är förpubertal.. Just nu känns de lediga dagarna enklare än dagisdagarna..

Åh. Min femåring är med typ minitonåring. Han tog på sig sin "onepice" och drog upp luvan och gick och satte sig vid datorn en dag. Vi bröt nästan ihop (av skratt), han såg verklgein ut som en liten tonåring. Sur som ättika dessutom... Nåja däremellan är han väldigt go.

Jag har nu bara ett barn till att underhålla men det räcker.. Nu är han på fsk. Han började med att försklara för fröknarna att han ALDRIG får vara ledig minsann. Nej, han har bara varit hemma sedan 20/12.

Igår fick min man för sig att gå på hockey. Idag vill hans spela basket. No way säger jag. Han får hålla sig hemma på kvällarna ett par veckor nu, det går inte amma och natta samtidigt. Och samtidigt känner jag mig taskigt -han behöver ju med ut såklart. Och tänker på Mouri -vad är EN kväll ett par timmar själv. Egentligen? Samtidigt blir det för mkt, amma och natta samtidigt är inte jättesmidigt.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Jag har lite halvt gett upp amningen sista veckan.. Dels då han inte gick upp tillräckligt. Hade gått ner 20g när han borde gått upp. Med allt som hänt har jag inte haft ork att kämpa på med det. Han får när jag orkar sen äter han från flaskan, körde med att ge ersättningen på sked först men nu känns det bara för meckigt.
    Ogillar min Bvc sköterska, typ alltid gjort. Först va de tjafs om att han inte fick tillräckligt, sen när jag började ge mer ersättning så hade han gått upp 390g på en vecka. Då började hon babbla om att hon tror han får för mycket. Så less jag blir på henne. Tror Inte man kan overfeed à baby, han säger ju till när han är hungrig och spottar ut när han är mätt. Kräks i princip aldrig. Han äter var tredje fjärde timme. Nej URK. Har ju flyttat så ska passa på att byta bvc till något närmare iaf. Sedan är hon så sick på sättet hon pratar: "man får inte bada de små mer än en gång per vecka" eeh?? Vadå får? Jag FÅR bada mitt barn tio gr per dag om jag vill de. (nu gör jag ju inte det men själva principen) mina kids har aldrig haft torr hud och Ferdinand badar betydligt oftare än en gång i veckan och älskar det! antar deras african side med naturligt oljig hud gör sitt.

Lite tufft ibland när båda småttingarna skriker samtidigt, man får lite panik och undrar vems behov man ska stilla först. Men det mesta funkar bra om jag planerar.

Btw plopps, menade givetvis inte att DU är vrickad, uttryckte mig klumpigt, menar bara att jag själv aldrig förstått det där med mognad för potträning då JAG tror just att det handlar om träning. Sedan att det ska vara enkelt har ingen sagt men det finns säkert knep man kan hitta om man vill och har den orken. Ferdinand bajsade på toaletten idag, han var inte heeeelt nöjd i att jag höll fast honom, men det ska bli kul att hitta tricks till att få det att funka. Just argumentet för miljöns skull gör det för mig värt att fortsätta prova! :)

• sarak
    MissKaos skrev 2014-01-08 11:08:02 följande:
    Kolik.. lät det som Elsa hade inatt. Stackars bebis. Och otröstlig. Till 3 onatt sen släppte det och hon tvärsomnade. Hoppas det var tillfälligt men jag vsr kolikbarn om det är ärftligt?. Maken har lämnat sonen på fsk och jag och e sov till 9:30. Skönt men lätt huvudvärk nu.
    Hoppas inte kolik! Vad hemskt med otröstlig bebis, förstår att det gör ont i mammahjärtat. Det har hittills inte hänt här att "inget" fungerat. Hoppas det var en engångshändelse
  • Plopps80
    islandpeak skrev 2014-01-08 11:52:12 följande:
    Samma här Plopps.. Jag höll på att bryta ihop idag när jag tänkte på det. Och då har jag två barn att lämna på fsk eller underhålla de dagar de är lediga. En 3,5 åring som är trotsigare än genomsnittet och en 4,5 som är förpubertal.. Just nu känns de lediga dagarna enklare än dagisdagarna..

Vår dotter beter sig så jävla illa just nu. Antar att det är 6 års krisen. Hon fyller 6 i april. Hon gapar och skriker så taket lyfter sig, slår i väggarna smäller i dörrar. Har iaf slutat skrika äckliga jävelmamma som hon gjorde förut. Hon har varit en ilsketagg sedan hon föddes med hett Temprament. Hon är världens goaste samtidigt väldigt framåt och har alltid varit tidig i utvecklingen. Hon kan vara en liten ängel men vissa dagar står jag knappt ut med åsynen av henne.
    moruri skrev 2014-01-08 15:10:51 följande:
    Jag har lite halvt gett upp amningen sista veckan.. Dels då han inte gick upp tillräckligt. Hade gått ner 20g när han borde gått upp. Med allt som hänt har jag inte haft ork att kämpa på med det. Han får när jag orkar sen äter han från flaskan, körde med att ge ersättningen på sked först men nu känns det bara för meckigt. Ogillar min Bvc sköterska, typ alltid gjort. Först va de tjafs om att han inte fick tillräckligt, sen när jag började ge mer ersättning så hade han gått upp 390g på en vecka. Då började hon babbla om att hon tror han får för mycket. Så less jag blir på henne. Tror Inte man kan overfeed à baby, han säger ju till när han är hungrig och spottar ut när han är mätt. Kräks i princip aldrig. Han äter var tredje fjärde timme. Nej URK. Har ju flyttat så ska passa på att byta bvc till något närmare iaf. Sedan är hon så sick på sättet hon pratar: "man får inte bada de små mer än en gång per vecka" eeh?? Vadå får? Jag FÅR bada mitt barn tio gr per dag om jag vill de. (nu gör jag ju inte det men själva principen) mina kids har aldrig haft torr hud och Ferdinand badar betydligt oftare än en gång i veckan och älskar det! antar deras african side med naturligt oljig hud gör sitt. Lite tufft ibland när båda småttingarna skriker samtidigt, man får lite panik och undrar vems behov man ska stilla först. Men det mesta funkar bra om jag planerar. Btw plopps, menade givetvis inte att DU är vrickad, uttryckte mig klumpigt, menar bara att jag själv aldrig förstått det där med mognad för potträning då JAG tror just att det handlar om träning. Sedan att det ska vara enkelt har ingen sagt men det finns säkert knep man kan hitta om man vill och har den orken. Ferdinand bajsade på toaletten idag, han var inte heeeelt nöjd i att jag höll fast honom, men det ska bli kul att hitta tricks till att få det att funka. Just argumentet för miljöns skull gör det för mig värt att fortsätta prova! :)

Förstår det. Blir lite hett Temprament med amning och hormoner ibland. Lätt att misstolka då.
  • Förstaförsökaren26

Hörre ni tjejer jag undrar lite kring de här 10dagarna som den andra föräldern kan ta ut. Vad är det som gäller då?! Som vi födde 31/12 å idag är det den 8/1, innebär det då att min sambo brukat 8 av 10 dagar redan?! För räknas helgdagar in i dessa ( dvs 1/1 och 6/1) känner mig lite lost :S

• MissKaos
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-08 17:03:10 följande:
    Hörre ni tjejer jag undrar lite kring de här 10dagarna som den andra föräldern kan ta ut. Vad är det som gäller då?! Som vi födde 31/12 å idag är det den 8/1, innebär det då att min sambo brukat 8 av 10 dagar redan?! För räknas helgdagar in i dessa ( dvs 1/1 och 6/1) känner mig lite lost :S

Nej. Helgdagar räknas inte. Ni har kommit ihåg att anmäla till Fk den dagen ni börjar ta ut dagarna bara? Sen när 10 dgr har gått så måste man in igen och anmäla att man vill ta ut pengar. Märkligt.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    sarak skrev 2014-01-08 15:11:36 följande:
    Hoppas inte kolik! Vad hemskt med otröstlig bebis, förstår att det gör ont i mammahjärtat. Det har hittills inte hänt här att "inget" fungerat. Hoppas det var en engångshändelse

Gräsligt. Fy tusan.
    Misstänker att jag har ätit ngt och kom nog på det: LÖK! Vi åt tacos. rå lök. Inte smart.
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-08 17:06:01 följande:
    Gräsligt. Fy tusan. Misstänker att jag har ätit ngt och kom nog på det: LÖK! Vi åt tacos. rå lök. Inte smart.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Tacokryddan är det! Jösses den innehåller otroligt mkt starka kryddor. Och lök på det. Tror på inte kolik utan det är kryddan.
  • Förstaförsökaren26

Misskaos - åh, vi har inte riktigt anmält något ännu :S eller vi anmälde idag via Mob appen. Men inväntar papper hem. Å ringer man FK så lägger de bara på pga hög belastning säger dom! Uhh gillar inte FK tycker att det bara borde vara simpelt. In å klicka i de dagar tar jag å sedan klart! Men lör å sön tar man inte heller så det är alltså 10 dagar

• MissKaos

Du ringer inte det görs på nätet!

Svar på tråden December bebis 2013