• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Crissie

Hej allihop! Hinner inte läsa igenom alla inlägg men undrar om det finns någon mer i tråden som enbart flaskmatar precis som jag och som man kan bolla lite med. Mycket tankar och funderingar här. Matningen funkar toppen och bebis mår bra men jag känner mig själv lite nere eftersom jag inte ammar, får för mig att jag missar något underbart, men nu är det som det är och att amma går inte längre. Kram på er alla goa mammor

• Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-21 10:20:23 följande:
    Repan skrev 2014-01-20 21:34:41 följande:
    Ja :)
    Hemmateäff eller på byn?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Mig spelar det ingen roll. Kan vilket som. Vad tycker ni andra?
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-21 10:15:31 följande:
    Ahh blir tokig - varför började jag med amningsnapp(?) lillan vägrar att ta bröstet utan napp.. Kan man ändå amma vidare med napp?! Alla är så negativa till nappen så därför undrar jag.

Men funkar det för er är det ju kanon. Jösses folk ska verkligen ha en åsikt om allt. Sålänge bebis är nöjd och går upp i vikt har ju nappen ingen betydelse i sammanhanget.
  • islandpeak

Ha koll på febern och allmäntillståndet på lilla tjejen. Blir hon slö och hängig o andningen är påverkad så bör du nog kolla upp det även om hon inte har feber. Vi blev utskrivna igår från barnavd efter att vart där sen onsdags. Det är bara ett virus men jobbigt nog för en liten

• islandpeak

Ang rs så sa en av sköterskorna att det inte är nåt "rs-år" i år, endast 110 fall i hittills och 90 av dem i Stockholmsområdet. Så det får man väl lita på.. Skulle det vara rs den lilla fått så är det ändå samma behandling som ett vanligt virus, de gör ingen skillnad på det.

• moruri

Crissie: amningen har inte kommit igång riktigt med någon av mina söner, så pga stress och frustration har jag valt att i princip bara flaskmata. Jag har aldrig riktigt känt det där mysiga alla snackar om, jag kan inte få ögonkontakt med de när de ligger tryckt mot bröstet, så jag tycker det är mysigare att ge flaska, då kan jag ha de i famnen och vi kan titta varandra i ögonen och få den där kontakten, så mysigt! Dessutom sååå skönt när pappan också kan hjälpa till med nätter och så och jag kan gå ut en timme eller så utan att bli orolig att han kommer vara hungrig. :) min äldsta (1år) har nu fått sånt fint riktigt näääära band med sin pappa och jag tror det har väldigt mycket att göra med att han också varit med och gett föda.

• Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-21 10:15:31 följande:
    Ahh blir tokig - varför började jag med amningsnapp(?) lillan vägrar att ta bröstet utan napp.. Kan man ändå amma vidare med napp?! Alla är så negativa till nappen så därför undrar jag.
    Du har säkert testat massa olika trix för att få den "vanliga" amningen att fungera men annars kan jag rekommendera att börja med amningsnapp och ungefär halvvägs in (när brösten inte är så fulla) försöka utan amningsnapp. Räkna inte med att det kommer fungera första gången. Det kan ta dagar, veckor eller månader men om du verkligen vill så är sannolikheten stor att det kommer att gå. Men om det känns jobbigt så försök inte amma utan napp vid varje tillfälle - det ger bara massa onödig stress.

För oss funkade det bra med amningsnapp men sedan upptäckte vi att sugningen blev för ineffektiv så vår kille gick inte upp i vikt som han skulle (trots att vi ammade typ 1,5h). Men om om din lilla får i sig tillräckligt med mat slipper du ju det orosmomentet så då skulle jag nog hellre råda dig till att vänta med tragglandet ett tag och njuta av amningen som den är. Nackdelarna med amningnapp kan vara att 1) lite omständigt 2) bebisen kanske inte tömmer bröstet vilket kan leda till mjölkstockning.

Vi fick rådet att så länge vi inte börjar med vanlig napp eller flaskmatning innan amningen är etablerad så skulle amningen så småningom fungera för oss. Amningsnapp ska tydligen inte vara särskilt svårt att vänja bebisen av med. Än så länge stämmer det bra på oss i alla fall. Men jag vet ju inte om det är någon allmän sanning eller något som passade in i vårar fall...
  • siolina
    Crissie skrev 2014-01-21 11:04:42 följande:
    Hej allihop! Hinner inte läsa igenom alla inlägg men undrar om det finns någon mer i tråden som enbart flaskmatar precis som jag och som man kan bolla lite med. Mycket tankar och funderingar här. Matningen funkar toppen och bebis mår bra men jag känner mig själv lite nere eftersom jag inte ammar, får för mig att jag missar något underbart, men nu är det som det är och att amma går inte längre. Kram på er alla goa mammor
    Håller helt med Moruri ovan. Vi flaskade äldsta barnet och det var suveränt. Det finns många fördelar med det. Enda nackdelen som jag ser det var att det var jobbigt att gå upp och fixa flaskor på nätterna, men å andra sidan kunde vi turas om då vilket vi inte gör nu. Denna gång ammar jag, för att det funkade så bra från start. Hade nog inte kämpat för att få det att funka. Min sambo ger även flaska om jag inte är hemma eller om det behövs av någon annan anledning men just nu tycker jag att det är praktiskt att amma när jag är ensam med honom. Däremot känner jag inte att vi eller vår dotter gick miste om något när vi flaskade henne.
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-01-21 10:20:23 följande:

Repan skrev 2014-01-20 21:34:41 följande:Ja :)

Hemmateäff eller på byn?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Spelar ingen roll så men om äldre barn är med blir de kanske uttråkade på kafé? Bara man kan byta blöja är jag o bajsmannen nöjd. ;)
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-01-21 09:40:38 följande:

I brösten kan det bli besvärligtm tyvärr

Så länge det är utanåå är det lättare men i är inte kul. Kolla med läkare. . Mycostatin? Att tänka på med är att man har tagit bort bikarbonat ut vischy så det är meningslöst att pensla med. Gjordes för mångs år sedan m

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Mm vi blandar bikarbonatvatten själva, ska ringa idag. Det kliar utanpå brösten vilket är tecken på större angrepp men det kan ocksåvara bristningarna då mina bröst spruckit sen mjölken rann till;)
Svar på tråden December bebis 2013