• Anonym (Big Mama)

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Är det någon som hänger med? Jag smygstartade redan idag men börjar officiellt på måndag den 1 april. Vill gärna se redan nu om någon är intresserad. Om ni vill delta med ett annat datum i början av april eller nu i slutet av mars går även det bra. Huvudsaken är att vi peppar och motiverar varandra, samt att vi som deltar är aktiva i tråden så länge som möjligt.

Vill man avsluta eller eventuellt avbryta/pausa sin medverkan i utmaningen skulle jag uppskatta att man skriver det innan man överger tråden. Jag skulle även tycka det vore kul om ni som vill delta fyller i det "formulär" ni hittar längst ned i detta inlägg, hur mycket ni vill fylla i samt vad ni svarar är upp till er.

LÄS IGENOM FÖRST!

Valfri viktminskningsmetod & träningsform gäller under dessa 8 veckor Det här är inte en tävling! Den enda man tävlar mot är sig själv Vi ska hålla en vänlig stämning i tråden och stötta varandra Vilken dag i veckan ni väger er får ni bestämma helt själva!

Ålder:
    Startvikt:
    Målvikt:
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod:
    Mitt startdatum för utmaningen:
    Jag kommer att väga mig på:
    Har du provat att gå ner i vikt förr?:
    Om ja, med vilken/vilka metoder:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 13:56
    Mina svar på formuläret (lägger till längd också).

Ålder: 21
    Längd: 170 cm
    Startvikt: 109.2 kg
    Målvikt: 65-75 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Egen variant av LCHF, sluta småäta, börja promenera, utesluta allt sött och sockrigt, sluta dricka läsk osv.
    Mitt startdatum för utmaningen: 1 april
    Jag kommer att väga mig på: Måndagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Endast med shakes och pulverdrycker (VLCD/LCD).
  • Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor
  • mammakalmar

Vikten står fortfarande kvar på samma som för två veckor sedan. Förra veckan tränade jag ganska mycket.
    Tänkte jag skulle prova på periodisk fasta så jag ska försöka mig på 16:8 som betyder att man fasta 16 timmar av dygnet och så har man ett sk ätfönster på 8 timmar då man äter sina kalorirer och tydligen ska man helst kombinera det med en lågkolhydratsdiet men det ska ju gå bra äter ju inte så mycket kolhydrater annars heller. 

• lije

Evelinas syster: vad bra du jobbat! Kul m bilder :)

Mammakalmar: spännande, berätta hur det går! Har haft funderingar på det men jag kör som sagt "fasta" 2-3 dgr i veckan ist!

Fastat idag, helgen åts det mkt, iaf lörd och söndag! Får se hur vägningen går på torsdag! Hur går det för er andra? Vilka är fortfarande "med??"

• Carmelina

Jag är fortfarande med :)
    Fast min helg gick inte så bra, ohämmat ätande framförallt i lördags men söndagen var inte toppen heller. Idag har dock gått mycket bättre och jag har nog hållit mig inom mina points. Tack och lov för amningspointsen :)
    Får se vad vågen säger på onsdag.

• spökplumpen

Evelinas syster: Shit, vilken skillnad! (Inte för att jag tyckte du var stor på första bilden heller!) Nu måste du vara i mål va? Måste erkänna att jag känner mig dödligt avundsjuk på dina snygga ben!  

Mammakalmar: Du får rapportera resultaten av fastan sen!! 

Jag är också med. För gissa om jag behöver det? Jag testade 16:8 fastan fast jag missade lite poängen när jag fortsatte äta efter mitt ätfönster var slut, tänkte mig inte för. Iaf så visade vågen 1 kg upp dagen efter. Jeay. Självklart tyckte jag dödligt synd om mig själv. Och när vi var hos svärisarna och jag var hungrig och maten var flera timmar bort så sa jag att jag var fikasugen och vips så gick farfar och handlade fika. Så 3 wienerbröd rakt ner i kistan för att försöka dämpa hungern....det hjälpte inte ens mot suget. Och väl hemma sen på kvällen så tyckte jag ännu mera synd om mig själv och hintade något om hamburgare till sambon och "snäll" som han är åkte han då och köpte det. Så friterad fiskburgare, pommes och chili cheese. Harkel, harkel...dvs sånt som jag aldrig äter i vanliga fall. Åhh vad låg jag kände mig. MEN jag bestämde mig samtidigt för att om jag skulle äta det så fick jag inte ha dåligt samvete dagen efter. Så trots att det var ett dåligt val så var det ändå ett medvetet val från min sida.

Igår blev det dock 16:8 på riktigt. -0,4 kg men 0,2 upp i fett. Om man bara tittar på vågen så vette sjutton om det är värt att fasta för resultaten jag verkar få skiljer sig inte särskilt mycket mot vad jag kan uppnå iaf. Men jag känner mig trots allt lättare i kroppen och vetskapen om att fastan är bra både för kroppen och hälsan gör att jag ändå kommer fortsätta med det. Störst effekt verkade dock 500 kcal fastan ge. Fast då hade jag å andra sidan bränt 2800 kcl den dagen också. Den initiala snurrigheten varade bara första fastedagen och dagen efter. Under de andra fastetiderna har jag inte upplevt samma. Det jag tycker är trist är att det verkar som att jag måste "svälta" mig ner till halva portioner för att kunna gå ner i vikt. Jag anser att livet är till för att njutas och att då tvingas späka sig själv känns inte särskilt lockade. Ja, lite så här går mina tankar i fastandet första skede. Men jag ska ge det minst en månad innan jag tänker besluta mig för att fortsätta eller lägga av. I dagsläget ser det nog ut som att jag kommer fortsätta dock med tanke på de effekter det "ska" ha för hälsan.

Nu har jag lämnat barnen på dagid och gått 6600 steg och ska nu ta mig lite frukost innan jag ska iväg på min massage och akupunktur. Fast idag blir det en vanlig frukost för jag kände mig jättesnurrig och svimfärdig sist när jag bara ätit en halv normal frukost innan.  

• lije

SP: bra tänkt, man ska fasen inte ha dåligt samvete om man äter, lika bra att försöka inte ha det! Jag har hållt på m fastan ca 1 mån och jag har under den tiden ätit mkt och onyttigt minst två dagar i veckan och ändå gått nedåt, inte jättesnabbt men ändå... Jag känner att jag hellre har två dagar i veckan som är stenhårda och sen kunna äta vad jag vill (kanske inte alla dagar, men under helgen) än att räkna o väga och ständigt ha koll på points och kanske ha dåligt samvete när jag äter gott! OM det nu kan fungera så här över tid! Sen har jag koll på pointsen under veckan, framförallt nu när jag ändå vill ner i vikt! Sen när man ska hålla vikten kanske det fungerar ändå...
    Sen tänker jag som du, är detta bra för hälsan oxå finns det ju bara goda anledningar till att fortsätta! Över sommaren får vi väl se hur det går :0

• spökplumpen

Lije: usch och fy för dig. Bara för att du sa så där så gick jag lite bananas igår när jag handlade mat. Tänkte passa på att njuta duktigt på mors dag. En minivariant av hotellfrukost, middagsmaten måste jag fundera på men helt klart är en citrontårta till efterrätt.

Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor