• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 14:25:43 följande:
    Välkommen in i gänget Många jobbiga diagnoser...hur funkar livet i vardagen med sambo och barn? Själv har jag också man och 3 barn och det funkar hyffsat då barnen är på skola, fritids och dagis mellan 8-16 på dagarna. Klarar inte av någon stress eller krav, då sluter jag mig helt och går in i min bubbla. Skulle gå med ständig ångest om jag hade haft barnen ensam flera timmar per dag, som tur är har jag en aktiv pappa som tar sitt ansvar när det gäller hem och barnen. Utan honom hade jag legat inne på psyk igen. 

Anonym (TS) skrev 2013-04-19 14:25:43 följande:
    Välkommen in i gänget Många jobbiga diagnoser...hur funkar livet i vardagen med sambo och barn? Själv har jag också man och 3 barn och det funkar hyffsat då barnen är på skola, fritids och dagis mellan 8-16 på dagarna. Klarar inte av någon stress eller krav, då sluter jag mig helt och går in i min bubbla. Skulle gå med ständig ångest om jag hade haft barnen ensam flera timmar per dag, som tur är har jag en aktiv pappa som tar sitt ansvar när det gäller hem och barnen. Utan honom hade jag legat inne på psyk igen. 

Tack! Det är skitsvårt och jag är glad att sambon drar det stora lasset och att jag styr mitt jobb själv. Än så länge lever vi ihop men det känns mer och mer som en tidsfråga.... Jag är livrädd. Och stress och krav renderar antingen utbrott eller in i bubblan. I know The feeling
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-04-29 20:07:34 följande:

Tack! Det är skitsvårt och jag är glad att sambon drar det stora lasset och att jag styr mitt jobb själv. Än så länge lever vi ihop men det känns mer och mer som en tidsfråga.... Jag är livrädd. Och stress och krav renderar antingen utbrott eller in i bubblan. I know The feeling
    Ja visst är det jobbigt!

Så du jobbar...heltid eller? Skulle jag aldrig orka, jag är helt slut varje kväll även om jag är sjukskriven hemma. Har gått in i en dipp igen, allt känns så jävla meningslöst. Hittar ingen livslust....... 
  • Anonym (Petra)

Usch. Har varit relativt stabil sedan i höstas och hoppats på ett tillfriskningssprång. Senaste dagarna har jag dippat igen med stor irritabilitet och en oro som inga vettiga tankar eller handlingar verkar kunna tysta. Röker ett paket om dagen, det dubbla jag brukar.

Sen satt jag igår och gjorde självskattningstest som visar att jag fortfarande uppfyller hela 7 av 9 kriterier. Jag som trodde jag var nere i 4. Vet inte vad jag ska tro.

Känns så hopplöst, hur ska det bli bättre? Jag gör allt jag kan men de här förbannade känslorna finns ju kvar. Och det är så svårt att tro att de kommer att försvinna någonsin. Är det bara hanteringen och det som syns utåt, det som besvärar omgivningen, som avgör ett tillfrisknade? Inte bra nog för mig, det innebär ju fortfarande det här jäkla lidandet. Som att brinna i en evig eld är det, helvetet på jorden. Svarta tankar? Jotack...

• Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-30 08:20:31 följande:
    Ja visst är det jobbigt!

Så du jobbar...heltid eller? Skulle jag aldrig orka, jag är helt slut varje kväll även om jag är sjukskriven hemma. Har gått in i en dipp igen, allt känns så jävla meningslöst. Hittar ingen livslust....... 
    Egen företagare med allt vad det innebär, men det är galet skönt att inte vara anställd när jag springer i skytteltrafik hos läkaren, är det inte psyk så är det just nu handkirurgen eller vårdcentralen...
    Så dåliga dagar KAN jag ligga på soffan och slöttitta på dåliga TV-serier...undviker att ta sovdagar för då kommer jag aldrig igång.
    Fick idag veta att jag faktiskt också även kvalar in för ADHD men att jag inte kommer att kunna få den diagnosen då det sprack på intervjun angående barndomen... 
  • Anonym (.)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-04-30 12:28:23 följande:
    Egen företagare med allt vad det innebär, men det är galet skönt att inte vara anställd när jag springer i skytteltrafik hos läkaren, är det inte psyk så är det just nu handkirurgen eller vårdcentralen...
    Så dåliga dagar KAN jag ligga på soffan och slöttitta på dåliga TV-serier...undviker att ta sovdagar för då kommer jag aldrig igång.
    Fick idag veta att jag faktiskt också även kvalar in för ADHD men att jag inte kommer att kunna få den diagnosen då det sprack på intervjun angående barndomen... 
    Hurdå sprack angående barndomen?
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (.) skrev 2013-04-30 13:53:33 följande:
    Hurdå sprack angående barndomen?
    Ja, ADHD-problem ska ju ha förekommit före 12 års ålder, och de intervjuade min pappa och han hade minsann inte märkt något konstigt alls med mig...Förvånad
  • Anonym (TS)
    Anonym (Petra) skrev 2013-04-30 08:53:19 följande:
    Usch. Har varit relativt stabil sedan i höstas och hoppats på ett tillfriskningssprång. Senaste dagarna har jag dippat igen med stor irritabilitet och en oro som inga vettiga tankar eller handlingar verkar kunna tysta. Röker ett paket om dagen, det dubbla jag brukar.

Sen satt jag igår och gjorde självskattningstest som visar att jag fortfarande uppfyller hela 7 av 9 kriterier. Jag som trodde jag var nere i 4. Vet inte vad jag ska tro.

Känns så hopplöst, hur ska det bli bättre? Jag gör allt jag kan men de här förbannade känslorna finns ju kvar. Och det är så svårt att tro att de kommer att försvinna någonsin. Är det bara hanteringen och det som syns utåt, det som besvärar omgivningen, som avgör ett tillfrisknade? Inte bra nog för mig, det innebär ju fortfarande det här jäkla lidandet. Som att brinna i en evig eld är det, helvetet på jorden. Svarta tankar? Jotack...
    Irritabilitet känner jag MYCKET väl igen mig i just nu, mer än vanligt.

Du verkar ha mycket funderingar om ditt mående och livet, det är väl typ det enda som rullar i ens huvud, bara massa oro.....

Så svårt att vända på dessa tankar, sen blir jag bara provocerad på alla överglada positiva typer som man möter. Därför jag håller mig mest hemma.    
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-04-30 12:28:23 följande:

Du sk ha cred för att kunna, orka driva ett eget företag! Så mycket press och stress som det måste innebära.

Hade inte jag varit tvugen att gå upp på morgonen med barnen eller åka på terapin 2ggr/veckan hade jag aldrig gått upp ur sängen, har ingen som helst lust med något.   
  • Anonym (TS)

Blir lite eller egenligen MYCKET provocerad av bilden som en del beskriver om oss med Borderline, att vi alltid skyller ifrån oss allt negativt som sker. Att det vore någon annans fel. Att aldrig ta skulden för något. Känner inte alls igen mig i det, snarare HELT tvärtom..tar alltid på mig skulden för allt. Att jag är värdelös och förstör. Då överdriver jag inte alls, utan det är så jag känner.

Någon som känner igen sig? Antingen med att skylla på andra för något man själv orsakat eller som jag, alltid ta på sig skulden för allt. 

Svar på tråden Borderline