Anonym (Stefan) skrev 2013-05-02 13:12:37 följande:
Tack så jätte mycket Petra, det värmde. Jag kan tycka jag är lite för engagerad ibland, men det är hopplöst när man bryr sig om någon.
Jag kan tänka mig att det kan ta en hel del på krafterna. :/ Får din sambo någon behandling? Går det framåt?
Anonym (Stefan) skrev 2013-05-02 13:15:25 följande:
Får jag fråga; kan du prata med någon om dina grubblerier? Eller stänger du dig inne utan att dela med dig av det du tänker på? Det har jag upplevt som värst, som anhörig. Även fast jag inser att det är möjligt att långt ifrån alla med borderline är så.
Nu lever jag inte med någon, men min senaste relation varade i sju år och jag blev sakta bättre under den tiden.
Jag fick diagnosen efter ca 2-3 år och innan jag förstått vad som var mitt problem var jag riktigt klurig. Jag sa att jag ville vara ifred när jag hade ångest, jag ville skona honom från snurret, skona mig själv från att visa mig svag. Ändå blev jag ofta sur för att jag inte fick stöd. Trots att jag bett om space.
Så förstod jag att jag gav motstridiga budskap (känslorna var ju helt motstridiga) och med tiden började jag lära mig att förstå vad jag egentligen kände och när. Ofta visste jag inte vad som var problemet och då visste jag inte heller hur jag skulle hantera det.
Strax innan vi separerade var jag nog bättre på att veta vad som var källan till känslorna (jag tror ofta att ångesten ökat när jag inte fattat vad som stör och sedan försökt tränga bort det. Då växer det och går lätt ut över andra). Det blev lättare att berätta vilket stämningsläge jag var i och säga till om jag t.ex. behövde vila. Jag kunde säga att "Nu är det kaos i huvudet, oroar mig för det och det. Det går nog över snart/Jag behöver göra det och det, sen blir det bättre/(annan lösning)."
Jag läser och kan tänka mig att det låter helsnurrigt, vilket det var. Känslor, tankar åt alla möjliga håll blir lätt kaos. Som blir en spiral ner. Stackars de anhöriga som varit där mitt ex var.