• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-25 12:22:18 följande:
    Det varierar ju förstås mellan individer. Mot mig är min sambo lätt irriterad över småsaker, och läser gärna mellan raderna när jag säger något. Hon blir snabbt arg och tar inte kritik bra, utan ska "kontra" med något så hon känner sig mindre "dålig". Vänner fungerar hon ganska bra med så länge det inte är nära relationer. Krav triggar gärna ilskan.

Exakt likadan är jag mot min sambo. Vänder även ofta det han säger emot honom.
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-26 21:12:30 följande:

Finns det något exempel? På hur ett "emotionellt utbrott" kan visa sig i ett gräl? Sen undrar ja också hur lång utredningen är? Hur får man en diagnos?
  • claresh

jag har dock inte borderliner, har ADHD...en lite ''mildare'' grej. typ. ehm...ja...jag tror att min syster har någon slags form av asberger eller borderliner, hon är 10 år. om hon inte får som hon vill så blir hon som en besatt. hon skriker, slåss, provoserar, och mycket mer som jag inte kan sätta ord på just nu...tack och hej :3

• Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (undrar så) skrev 2013-05-27 04:30:42 följande:

Finns det något exempel? På hur ett "emotionellt utbrott" kan visa sig i ett gräl? Sen undrar ja också hur lång utredningen är? Hur får man en diagnos?
    På många olika sätt....
    Den utredning jag gjorde sist tog 6 besök hos psykolog, diagnosen ställs med  hjälp av en mängd olika diagnosverktyg med skumma namn, både frågor och formulär som ska fyllas i.
    För att få diagnosen borderline krävs att man uppfyller minst 5 av de 9 diagnoskriterier som finns.  
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    claresh skrev 2013-05-27 06:18:00 följande:
    jag har dock inte borderliner, har ADHD...en lite ''mildare'' grej. typ. ehm...ja...jag tror att min syster har någon slags form av asberger eller borderliner, hon är 10 år. om hon inte får som hon vill så blir hon som en besatt. hon skriker, slåss, provoserar, och mycket mer som jag inte kan sätta ord på just nu...tack och hej :3
    Borderline och ADHD är mycket lika i mångt och mycket, men ADHD är ett neurohandikapp medan Borderline är en personlighetsstörning. 
    Angående din lillasyster så är det svårt att säga nåt, men i mina öron låter det mer ouppfostrat, Man ska inte vara för snabb med att sätta diagnos på människor bara sådär. Borderline kan man inte diagnostiseras med före 18 års ålder...
    Dock ska man tänka på att ADHD är ärftligt. 
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-26 21:12:30 följande:

Ja, hon vänder också ofta det jag säger mot mig. Hanterar din sambo det bra, i ditt tycke? Jag önskar jag hade förstått min sambo bättre i början av vår relation. Tur vi var upp i öronen kära, annars hade det inte fungerat.
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-27 10:37:23 följande:
    Ja, hon vänder också ofta det jag säger mot mig. Hanterar din sambo det bra, i ditt tycke? Jag önskar jag hade förstått min sambo bättre i början av vår relation. Tur vi var upp i öronen kära, annars hade det inte fungerat.
    Nä, jag tycker ju inte det....oftast.
    Han förstår inte vad jag säger...plus att jag hetsar upp mig mer och mer och går upp i affekt, och då vet ju antagligen även du, hur det blir. Det går inte att diskutera med oss... 
  • Anonym (Stefan)

Du menar när jag springer? ;)

Nävars. Jag ska nog faktiskt söka mig till en psykolog så småningom. För att lära mig hantera ilskan jag får mot mig och inte ta åt mig. Tror alla anhöriga kan ha nytta av att prata med någon utomstående, professionell.

Upplever du att ni mår bättre efter du fått diagnosen då? Min sambo vägrar all hjälp. "Sånt fungerar inte"...

• Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-27 14:47:41 följande:
    Du menar när jag springer? ;)

Nävars. Jag ska nog faktiskt söka mig till en psykolog så småningom. För att lära mig hantera ilskan jag får mot mig och inte ta åt mig. Tror alla anhöriga kan ha nytta av att prata med någon utomstående, professionell.

Upplever du att ni mår bättre efter du fått diagnosen då? Min sambo vägrar all hjälp. "Sånt fungerar inte"...
    Du menar när jag springer? ;) - hahahahahahaha!!!!! Du har fattat galoppen!

Nja, inte än - men har jobbat med det sen jag fick den första gången. Har precis påbörjat MBT-teamets 18 månader långa behandling med terapi två gånger i veckan, och har för avsikt att komma ut som en om inte frisk så i alla fall insiktsfull och symtomfri individ som det går att leva med
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-27 15:14:43 följande:
    Du menar när jag springer? ;) - hahahahahahaha!!!!! Du har fattat galoppen!

Nja, inte än - men har jobbat med det sen jag fick den första gången. Har precis påbörjat MBT-teamets 18 månader långa behandling med terapi två gånger i veckan, och har för avsikt att komma ut som en om inte frisk så i alla fall insiktsfull och symtomfri individ som det går att leva med
    Starkt av dig! Hejja hejja!

Tror hälften är vunnet eftersom du inser vissa saker som du själv gör. Men jag tror också det krävs att varje anhörig inser hur denne påverkar och trycker på knappar på individen med borderline. Det har i varje fall varit viktigt för mig.

Håller tummarna för Er!
Svar på tråden Borderline