• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (Fd anonym IPS)

Det har du verkligen rätt och oj vad min sambo är duktig på att trycka på fel knapp.... Fast det är ju lite synd om honom då jag har ungefär 100 knappar varav 98 är modellen "Har du dödslängtan? Tryck här" Men han har svårt sätt förstå varför jag gör som jag gör, och mina problem ligger till största på det affektiva planet plus att min mentaliseringsförmåga är helt uppfuckad. Men Stefan, varför vill inte din sambo söka hjälp? Vill hon inte bli av med demonerna??

Anonym (Stefan) skrev 2013-05-27 18:00:18 följande:
    Starkt av dig! Hejja hejja! Tror hälften är vunnet eftersom du inser vissa saker som du själv gör. Men jag tror också det krävs att varje anhörig inser hur denne påverkar och trycker på knappar på individen med borderline. Det har i varje fall varit viktigt för mig. Håller tummarna för Er!

• Anonym (Fd anonym IPS)

För att alls kunna få diagnosen måste man uppfylla minst 5 av 9 diagnoskriterier. Jag har en "mild" form av BDP då jag inte är suicidal eller har ett uttalat självskadebeteende .

mollisen skrev 2013-05-27 20:37:24 följande:
    hur kan en mild grad av borderline yttra sig!? el vad är kännetecknen i stort?

• Anonym (ngt är fel...)

o hur ser d olika kriterierna ut?! har länge funderat vad det är för fel på mig... har gått hos massa psykfolk o ätit med. men kommer ju ingenvart! står o stampar o mår precis lika som när jag var yngre... känner inte mig själv o lider av extrem beslutsångest i ALLT!! har svårt att leva i längre relationer då jag alltid tröttnar... slutar med att man lämnar o hittar ngn ny direkt... tror att allt är toppen men kommer sen på att man ångrar sig o borde varit kvar med ngn av de andra. Är väldigt ofta deprimerad o orkar då inte med mig själv o inte heller mina stackars barn... känner mig totalt oduglig när det kommer till allt, som ex arbetskamrat,flickvän osv... känner mig aldrig nöjd i tillvaron med ngt! trivs inte med jobb, förhållande, fritid, mammalivet osv.... o så är det alltid! har aldrig känt mig nöjd och tillfreds med ngt... vet liksom inte vad jag söker?! vad som kan få mig lugn?! vet inte vad jag har för fel men ngt är det iaf!! frågan är bara hur man ska få reda på det?! klarar inte att leva ett helt liv såhär.... vill bara få lugn o ro :(  håller verkligen på att gå sönder...

• Anonym (Fd anonym IPS)

sv.wikipedia.org/wiki/Borderline

Anonym (ngt är fel...) skrev 2013-05-27 21:18:18 följande:
    o hur ser d olika kriterierna ut?! har länge funderat vad det är för fel på mig... har gått hos massa psykfolk o ätit med. men kommer ju ingenvart! står o stampar o mår precis lika som när jag var yngre... känner inte mig själv o lider av extrem beslutsångest i ALLT!! har svårt att leva i längre relationer då jag alltid tröttnar... slutar med att man lämnar o hittar ngn ny direkt... tror att allt är toppen men kommer sen på att man ångrar sig o borde varit kvar med ngn av de andra. Är väldigt ofta deprimerad o orkar då inte med mig själv o inte heller mina stackars barn... känner mig totalt oduglig när det kommer till allt, som ex arbetskamrat,flickvän osv... känner mig aldrig nöjd i tillvaron med ngt! trivs inte med jobb, förhållande, fritid, mammalivet osv.... o så är det alltid! har aldrig känt mig nöjd och tillfreds med ngt... vet liksom inte vad jag söker?! vad som kan få mig lugn?! vet inte vad jag har för fel men ngt är det iaf!! frågan är bara hur man ska få reda på det?! klarar inte att leva ett helt liv såhär.... vill bara få lugn o ro :(  håller verkligen på att gå sönder...

• Anonym (Stefan)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-27 19:54:22 följande:
    Det har du verkligen rätt och oj vad min sambo är duktig på att trycka på fel knapp.... Fast det är ju lite synd om honom då jag har ungefär 100 knappar varav 98 är modellen "Har du dödslängtan? Tryck här" Men han har svårt sätt förstå varför jag gör som jag gör, och mina problem ligger till största på det affektiva planet plus att min mentaliseringsförmåga är helt uppfuckad. Men Stefan, varför vill inte din sambo söka hjälp? Vill hon inte bli av med demonerna??
    Fast jag tror att min sambo tycker likadant om mig. Allt jag gör irriterar henne, men jag försöker ju bara behaga henne och vara henne till lags. Men det tror hon inte alltid på, utan ibland tror hon jag medvetet "jävlas".

Haha, dödslängtan var rätt ord..

Affektiva planet? Jag får erkänna att jag inte är helt med, men får Googla. Nyttigt för mig att läsa lite (igen)..

Min sambo vägrar för hon påstår att de inte kan göra något åt det. Att medicinering är farligt, eller att det är för dyrt.. Det går ett par hundra förklaringar varje gång det kommer på tal. Hon kan ha erfarenheter sedan tonåren där hon blev omhändertagen av psyk och inte fick något bra bemötande - kan vara det som spelar in. Rynkar på näsan

Imponerad av hur långt du kommit, förstår att det är svårt!
  • Anonym (undrar så)

Ska till psykiatrin idag.. Har egentligen fått en remiss från läkare för att jag vill göra en adhd utredning. Men nu har jag läst på/kollat dokumentärer och läst personer med borderlines bloggar. Känns som att det lutar mer mot det. Min syster har samma symtom som mig, men hon har under sina många år på psykiatrin bara blivit hit och dit bollad, fått nya mediciner med jämna mellanrum ich har aldrig mått bättre ändå. Kan jag "ändra" utredning? Få Borderline utrednin istället för ADHD? Hur ska jag göra för att psykiatrin ska ta mig på allvar istället för att propsa på mig antidepp å skicka hem mig? Är fruktansvärt rädd för att bli missförstådd och dömd, illa behandlad (som vanligt), jag vet ju att mina problem är såpass djupa att jag behöver mer hjälp än bara ett piller å en klapp på axeln..

• Anonym (.)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-27 09:54:35 följande:
    Borderline och ADHD är mycket lika i mångt och mycket, men ADHD är ett neurohandikapp medan Borderline är en personlighetsstörning. 
    Angående din lillasyster så är det svårt att säga nåt, men i mina öron låter det mer ouppfostrat, Man ska inte vara för snabb med att sätta diagnos på människor bara sådär. Borderline kan man inte diagnostiseras med före 18 års ålder...
    Dock ska man tänka på att ADHD är ärftligt. 
    "men ADHD är ett neurohandikapp medan Borderline är en personlighetsstörning"

Det där är bara historiska ord som inte betyder något längre. Båda problemen är en kombination av starka genetiska orsaker och miljö. 
  • Anonym (.)
    Anonym (undrar så) skrev 2013-05-28 04:21:45 följande:
    Ska till psykiatrin idag.. Har egentligen fått en remiss från läkare för att jag vill göra en adhd utredning. Men nu har jag läst på/kollat dokumentärer och läst personer med borderlines bloggar. Känns som att det lutar mer mot det. Min syster har samma symtom som mig, men hon har under sina många år på psykiatrin bara blivit hit och dit bollad, fått nya mediciner med jämna mellanrum ich har aldrig mått bättre ändå. Kan jag "ändra" utredning? Få Borderline utrednin istället för ADHD? Hur ska jag göra för att psykiatrin ska ta mig på allvar istället för att propsa på mig antidepp å skicka hem mig? Är fruktansvärt rädd för att bli missförstådd och dömd, illa behandlad (som vanligt), jag vet ju att mina problem är såpass djupa att jag behöver mer hjälp än bara ett piller å en klapp på axeln..
    Finns bara ett sätt om du vill ha en riktig diagnos: du måste berätta allt för psykologen. Om du gör det får du en riktig diagnos. Var modig! :)
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (.) skrev 2013-05-30 08:01:41 följande:
    "men ADHD är ett neurohandikapp medan Borderline är en personlighetsstörning"

Det där är bara historiska ord som inte betyder något längre. Båda problemen är en kombination av starka genetiska orsaker och miljö. 
    Det där får du allt lov att utveckla lite...
    ADHD är ju neurologiskt, vilket inte Borderline är 
Svar på tråden Borderline