• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anemone

Antigen så finns det en fysisk orsak, även om det inte går att fastställa eller så är det psykosomatiskt eller psykiskt. Hur som helst ska barnet tas på allvar.

"Bara ute efter uppmärksamhet" Vadå bara?  Ett barn simulerar inte - de hittar inte på för att de tycker det är roligt.Tycker det är helt fel att använda ordet simulera.

.

• Gudinnan
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 10:28:52 följande:
    Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         
    Har ni kollat henne om hon har ont i höften ?

Misstänkte bara det nämligen då min 4 åring har haft jätte ont i sitt ben kunde knapt gå långa stunder utan var tvungen att sitta i vagnen där lillebror satt då han hade så ont.
    Vi kollade upp detta och fick reda på att hans höft är sne.
    Så detta med sne höft kan göra att barn får otroligt ont vid växtvärk då det blir mer ondare och smärtsammare.
    Läkaren från sjukhuset ville inte göra op ingrep då det är mer allvarligare då men han sa att barn som har sne höft får jobbigare växtvärk.
    Han gråter många kvällar då han har växtvärk och det gör pisse nisse ONT !!
    Kolla upp detta mer läkaren från sjukhuset om dom kan se om det är något med hennes höft.       
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Lisa med barn

Kan inte en 5-åring få växtvärk i benen och att det gör så ont? Trist att utgå från att en 5-åring simulerar. Det verkar som om du TS har bestämt dig för att barnet bara vill ställa till det.

• Anemone
    Lisa med barn skrev 2013-04-08 00:46:54 följande:
    Kan inte en 5-åring få växtvärk i benen och att det gör så ont? Trist att utgå från att en 5-åring simulerar. Det verkar som om du TS har bestämt dig för att barnet bara vill ställa till det.
    Nu vill jag jäklas lite med mamma och pappa, jag säger att det gör ont i benen bara för att det är sååå roligt. *ironi*
  • Anonym (Föralltid rädd)

Jag har ingen aning vad som kan vara fel på er dotter och hoppas att ni hittar det psykiskt som fysiskt. Vill bara säga en sak. Jag har varit ett sjukt barn i sjukvården och under flera år trodde de att jag simulerade. Mina smärtor kom och gick så ingen trodde mig, utom mina föräldrar. Till och med släktingar, min skolskäterska sa att  om jag inte slutade fejka skulle jag förlora alla mina vänner. Mina föräldrar var min klippa! Det de gjorde för mig de åren kan aldrig mätas men det är ovärderligt för jag blev så sårad och psykiskt skadad. 

Det jag vill säga är att stötta er dotter! Om det är i hennes huvud eller på riktigt, behöver hon hjälp och två älskande föräldrar. Det är ert jobb att vara på hennes sida. 

Mitt fel var felväxta ledband i knäna (sedan födsel), inget hitte-på men än idag finns läkaranteckningar kvar i min journal kvar som gör att sjukvården tror jag hittade på... Gissa vad jag anser om de släktingar som inte trodde mig eller sjukvården idag? 

Stå på er, allt visas inte med hjälp av blodprov. 

• TanganyikaIka
    Indianica skrev 2013-04-07 23:11:33 följande:
    Jo, fast det är ändå lite skumt att inga män då har detta genfel. Visst kan säkert flera kvinnor med fibro vara feldiagnosticerade, men det finns ju undersökningar som visar att det är kvinnor som drabbas och oftast kvinnor som drar ett tungt lass hemma. De är helt enkelt utslitna och spända och då får de värk lite varstans = så kallad fribromyalgi, något som ofta skulle lösas omd e rent krasst fick en bättre hem- och arbetssituation.
    Inte ett dugg skumt. EDS sitter på X-kromosomen och är autosomalt dominant. Vi har mindre muskelgrupper och mer östrogen, vilket gör oss mer utsatta när vi har EDS än annars. Östrogenet gör oss överrörliga och det skapar också värk då vi tar ut rörelserna i ytterlighetslägen hela tiden och skapar små blödningar i ligament och muskler. Män har också EDS men oftast inte samma problematik i o m en annan fysik helt enkelt. Så absolut finns det män med EDS men det slår inte ut lika som för kvinnor på grund av att de är män helt enkelt. 
  • Isch

Höft-snuva om ingen redan nämnt det. Min son har det precis som du beskriver för din dotter.
    Förkylning som sätter sig på lederna i höften med en smärta som strålar ner i knäet. Första gången min son fick det kunde han inte gå på 6 dagar. Sen har han fått det i omgångar i samband med förkylningar. Barnet ska då inte belasta benet!
    Googla höftsnuva!

• Anonym

Här har vi samma problem fast hon har ont i magen och är en tonåring nu... Vad tar man sig till?

• Gudinnan
    Isch skrev 2013-04-08 07:04:00 följande:
    Höft-snuva om ingen redan nämnt det. Min son har det precis som du beskriver för din dotter.
    Förkylning som sätter sig på lederna i höften med en smärta som strålar ner i knäet. Första gången min son fick det kunde han inte gå på 6 dagar. Sen har han fått det i omgångar i samband med förkylningar. Barnet ska då inte belasta benet!
    Googla höftsnuva!
    åh har din son också problem med höften .. min son med men det är efter födseln då hans höft är sne växt efter att han var 6000g i magen trångt i magen och detta har gjort att han idag har ont.
    Men han får bar ont om han går allt för mkt och vid växtvärk. 
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • AgentApelsin

Barnreumatism? Hoppas ni finner en losning, tycker synd om den lilla som har ont.

Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?