• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Nyfiken gul

jag tror det helt enkelt gäller för dig att stå ut med åsknedslag och bli kallad för kärring och att hon tjurar i tre veckor framåt.  Hon har en dator och den får hon använda, thats it. 

Du behöver inte förklara nånting egentligen eftersom hon inte vill lyssna på det örat. Hon får lära sig att tjat och gnöl i tre månader inte hjälper.

du kommer kanske känna dig som en lågt stående amöba när hon dissar dig men thats life som förälder.

stå på dig och visa henne att nej betyder nej.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Kakan)
    lykantrophona skrev 2013-04-08 18:40:13 följande:
    Om hon nu har en dator till låns genom skolan, så behöver hon inte en egen laptop.

Och om du redan bestämt dig att hon inte ska få datorn hon vill ha, förstår jag inte riktigt syftet med tråden. Ja, det är såklart unga tonåringar kan vara ohyfsade ibland, speciellt när man säger nej till något de vill ha. Så är det. Vi kan inte hjälpa dig med att få din dotter att bli trevligare, det är ditt jobb.
    Du tror inte jag jobbat på det i några år nu? Och nu är det faktiskt bättre! Hon har haft det jobbigt sen hon började sexan och vi har haft det enormt kämpigt! Jag har fått ta allt själv och jag tycker att jag lyckats rätt bra! Jag är inte "tappad bakom en vagn", jag jobbar med tonåringar, vet hur de är och kan vara osv. Jag ville bara som privatperson ha lte råd på hur man kan hantera detta? Argument osv. Ibland tryter det även för mig som i normalfall ger andra föräldrar liknande råd.
  • MoonFlight

Hon får väl spara ihop till datorn själv eller halva eller något liknande. Då sätter hon kanske värde på den mer också.

• SoStylish
    Anonym skrev 2013-04-08 18:09:13 följande:

På ts beskvrivning låter det ju inte som om det funnits utrymme för att ge henne särskilt mycket alls, vilket väl utesluter att hon skulle fått allt hon pekat på. Det är väl inte så konstigt om hon är sugen på en dyr pryl om de levt under knappa omständigheter under en lång period, dessutom fick ju mamman en dyr present av sin nya karl. En tonåring kan nog tycka att om det går för sig så borde det gå för sig att även hon får något i samma prisklass.
    Det har jag aldrig sagt, jag menade bara att man måste lära sig att man bara inte kan kräva dyra saker och sen bli sur över att man inte får det. Det bästa är ju om de kan mötas halvvägs så att båda blir nöjda.
  • Anonym (Kakan)
    Nyfiken gul skrev 2013-04-08 18:44:05 följande:
    jag tror det helt enkelt gäller för dig att stå ut med åsknedslag och bli kallad för kärring och att hon tjurar i tre veckor framåt.  Hon har en dator och den får hon använda, thats it. 

Du behöver inte förklara nånting egentligen eftersom hon inte vill lyssna på det örat. Hon får lära sig att tjat och gnöl i tre månader inte hjälper.

du kommer kanske känna dig som en lågt stående amöba när hon dissar dig men thats life som förälder.

stå på dig och visa henne att nej betyder nej.  
    Hon har aldrig *kors i taket* aldrig kallat mig för kärring eller för fula ord. Hon är väluppfostrad på det viset, använder sällan fula ord osv.
    Hon är envis som synden, så hon kommer definitivt att tjata på mig. Men jag är också envis, hon har ju fått det från nån också........
  • Anonym

Köp inte en till dator till henne. Du lär henne verkligen inte pengars värde och att inte vara bortskämd genom att ge henne en till dator, för att hon vill ha det, för att den hon har inte är tillräckligt fin...

• Nyfiken gul

om hon inte förstår sparadelen är det kanske dags att gå all-in med den biten? 

om hon ändå säger att hon förstår er familjeekonomi men inte tar åt sig sparabiten så behöver hon kanske lära sig det rent handgripligen.  Hon är garanterat inte dum men tycker nog att spara låter fossilaktigt , varför spara när det finns pengar på kontot?  Att det också ska räcka till resten av månadens utgifter sitter nog inte riktigt på plats ändå . Hon ser ju bara att det finns pengar.

hon kanske få börja handskas med månadspeng eller liknande och komma överens om att vissa saker måste betalas via månadspengen och räcker inte pengarna får hon lära sig att spara dom till nästa månad då hon kan köpa det hon ev vill ha.  

hon bränner garanterat pengarna på tre dagar men då får hon lära sig den läxan att slut på pengar innebär just slut på pengar....

du får ju inte mer lön bara för att du bränner dom ...   Det får hon också inse helt enkelt.... 

• Regnig måndag
    Nyfiken gul skrev 2013-04-08 18:53:29 följande:

om hon ändå säger att hon förstår er familjeekonomi men inte tar åt sig sparabiten så behöver hon kanske lära sig det rent handgripligen.  Hon är garanterat inte dum men tycker nog att spara låter fossilaktigt , varför spara när det finns pengar på kontot?  Att det också ska räcka till resten av månadens utgifter sitter nog inte riktigt på plats ändå . Hon ser ju bara att det finns pengar.

hon kanske få börja handskas med månadspeng eller liknande och komma överens om att vissa saker måste betalas via månadspengen och räcker inte pengarna får hon lära sig att spara dom till nästa månad då hon kan köpa det hon ev vill ha.  

hon bränner garanterat pengarna på tre dagar men då får hon lära sig den läxan att slut på pengar innebär just slut på pengar....

du får ju inte mer lön bara för att du bränner dom ...   Det får hon också inse helt enkelt.... 
    Det är ett jädrans effektivt sätt, att få lära sig den hårda vägen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Nyfiken gul

att lära sig pengars värde är också att inse värdet i det man redan har.  Saker som för henne är gratis har faktiskt kostat någon annan dyra pengar - tex skolan som köpte hennes dator. 

hon får då lära sig att det som är gratis inte är kattskit utan faktiskt har lika stort värde som att hon själv skulle köpt den.   

• Anonym (Kakan)
    Nyfiken gul skrev 2013-04-08 18:53:29 följande:

Hon har månadspeng men inget bestämt som hon ska betala med den. Förslag tack För jag har tänkt länge nu att hon måste få mer ansvar om sina egna pengar!
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/