• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • benedikten

Hur kan de veta att du kommer gå över tiden rejält? Förlossningen kan väl starta trots att huvudet inte har fixerat sig?

Burberry skrev 2014-01-16 13:48:29 följande:
    Vecka 39+3 idag och BM-besök. Allt ok, men bebis fortfarande inte sjunkit ner och fixerat sig.

Har bf på måndag, fick samma dag tid till förlossningssjukhuset för att diskutera om det skulle vara möjligt att få igångsättning. För som det nu ser ut kommer jag att gå över tiden rejält.

Och det ställer till med lite problem för mig. Före graviditeten fick jag medicinsk botox för käkledsproblem var tredje månad. Skulle ha tid till det 31.1 igen - men kan ju inte fara om ej fött då ännu. Eftersom läkaren bara kommer till länet var tredje månad så skulle följande behandling bli i april = stor risk att värken o problemen blir värre.

Så nu ska jag försöka se om de går med på att sätta igång förlossningen (eller ev snitta när bebis ej sjunkit ner) på grund av det. Men tror nu inte det lyckas, praxis är att man måste gå 10 dagar över innan de ens överväger igångsättning utan andra medicinska grunder. Och eftersom sjukhuset därtill är väldigt amningsförespråkande så gillar de inte att jag inte ämnar amma heller eller ens får ifall jag tar botox.

Så får se då hur det går. Vet att läkaren jag ska träffa är trevlig. Men också väldigt bestämd.

• Maliz

Vår bebis har inte fixerat sig och enligt bm så kan bebis ändå komma när som. De är vanligt att en del bebisar fixerar sig i samband med förlossningen :)

Dock verkar inte bebis vilja komma ut i kylan.. Bf + 11 idag :/

• HimmelHav

BF imorgon, 17/1. Jag fick hinnsvepning av bm idag men så går jag privat. Upplever att de är mer tillmötesgående! Fick ett extra ul i vecka 35 (tror jag det var) när hon ville kolla hur långt ner huvudet var öppen 3-4 cm och ganska mogen tapp så hon trodde på bebis i helgen. Håll tummarna! Till dess - hallonbladsté och massor med mat och sömn :)

• Burberry

Jo, alltså klart förlossningen kan starta, men ser inte liksom så troligt ut när bebisen inte sjunkit ner, jag ännu mår utomordentligt bra, inga förvärkar, inga sammandragningar eller andra tecken på att det närmar sig.

benedikten skrev 2014-01-16 18:44:34 följande:
    Hur kan de veta att du kommer gå över tiden rejält? Förlossningen kan väl starta trots att huvudet inte har fixerat sig?

benedikten skrev 2014-01-16 18:44:34 följande:

• benedikten

Ok men jag hade inga tecken på att min första förlossning skulle starta. Sen helt plötsligt startade den. Nu är jag gravid andra gången och har inte så mycket tecken på att förlossningen är nära men hoppas ändå att det ska ske snart:)

Burberry skrev 2014-01-16 20:28:31 följande:
    Jo, alltså klart förlossningen kan starta, men ser inte liksom så troligt ut när bebisen inte sjunkit ner, jag ännu mår utomordentligt bra, inga förvärkar, inga sammandragningar eller andra tecken på att det närmar sig.

• Kramardig

Ni som har barn sedan tidigare, har ni "bokat" barnvakt?

Tanken är att min mamma ska komma hit och vara med sonen medan vi far in. Skulle det bli akut så möts vi halvvägs eftersom mamma bor 30min härifrån.

Men jag och sambon kan inte låta bli att bli lite irriterade. Hon sa för någon dag sedan att min syster kanske kan komma om hon är ledig den dagen.

Igår ringde hon och frågade om vi har någon plan B ifall bebis vill ut på dagen medan hon själv jobbar. Jag blev helt ställd! Hade tagit för givet att hon i så fall skulle fara från jobbet (hon har möjlighet att fara utan att det skulle göra någon större skada) sa bara att en väninna har sagt att vi kan föra dit sonen eftersom att hon ändå är mammaledig.

Nu ringde hon ikväll och sa att hon kom på att hennes man jobbar eftermiddag nästa vecka så då kan ju han komma om det skulle sätta igång dagtid nästa vecka.

Alltså jag litar på allihop och skulle kunna lämna sonen hos alla utan problem men det känns så jäkla tjorvigt!

Ska vi behöva kolla klockan och tänka på vem som är ledig just då? Nej, usch! Känns så osäkert bara. Sen blir jag så irriterad eftersom hon har tjatat hela graviditeten om att hon ska komma och vara med sonen när vi far in. "Jag, jag, jag, mormor, mormor, mormor".

När min väninna fick sitt andra barn så for jag och sambon dit och var med det äldre barnet. Både jag och sambon stannade hemma från jobbet första dagen. Vi hade båda två förvarnat våra kollegor och chefer om att vi måste fara när det är dags. Och min mamma kan inte ens säga "bara att ringa, jag kommer"..

Jag kanske låter krävande eller något men både jag och sambon blir så irriterade! Det lät tidigare som att det vsr bara att ringa. Vi hade garanterat kunna ringa hit svärmor och be henne ta en vecka ledigt för att vara här när det är dags och jag lovar, hon hade gjort drt utan att tveka. Då har hon ändå ett annat slags jobb där det är mycket svårare att bara ta ledigt..

Såååå! Nu har jag skrivit världens längsta inlägg och gnällt av mig! Hur har ni planerat? ;)

• Malimari
    Kramardig skrev 2014-01-16 21:33:15 följande:
    Ni som har barn sedan tidigare, har ni "bokat" barnvakt?

Tanken är att min mamma ska komma hit och vara med sonen medan vi far in. Skulle det bli akut så möts vi halvvägs eftersom mamma bor 30min härifrån.

Men jag och sambon kan inte låta bli att bli lite irriterade. Hon sa för någon dag sedan att min syster kanske kan komma om hon är ledig den dagen.

Igår ringde hon och frågade om vi har någon plan B ifall bebis vill ut på dagen medan hon själv jobbar. Jag blev helt ställd! Hade tagit för givet att hon i så fall skulle fara från jobbet (hon har möjlighet att fara utan att det skulle göra någon större skada) sa bara att en väninna har sagt att vi kan föra dit sonen eftersom att hon ändå är mammaledig.

Nu ringde hon ikväll och sa att hon kom på att hennes man jobbar eftermiddag nästa vecka så då kan ju han komma om det skulle sätta igång dagtid nästa vecka.

Alltså jag litar på allihop och skulle kunna lämna sonen hos alla utan problem men det känns så jäkla tjorvigt!
    Ska vi behöva kolla klockan och tänka på vem som är ledig just då? Nej, usch! Känns så osäkert bara. Sen blir jag så irriterad eftersom hon har tjatat hela graviditeten om att hon ska komma och vara med sonen när vi far in. "Jag, jag, jag, mormor, mormor, mormor".

När min väninna fick sitt andra barn så for jag och sambon dit och var med det äldre barnet. Både jag och sambon stannade hemma från jobbet första dagen. Vi hade båda två förvarnat våra kollegor och chefer om att vi måste fara när det är dags. Och min mamma kan inte ens säga "bara att ringa, jag kommer"..

Jag kanske låter krävande eller något men både jag och sambon blir så irriterade! Det lät tidigare som att det vsr bara att ringa. Vi hade garanterat kunna ringa hit svärmor och be henne ta en vecka ledigt för att vara här när det är dags och jag lovar, hon hade gjort drt utan att tveka. Då har hon ändå ett annat slags jobb där det är mycket svårare att bara ta ledigt..

Såååå! Nu har jag skrivit världens längsta inlägg och gnällt av mig! Hur har ni planerat? ;)
    Vi har bokat mina föräldrar och skulle de lämna ett "eventuellt återbud" hade jag blivit vansinnig!
  • Kramardig
    Malimari skrev 2014-01-16 21:53:59 följande:
    Vi har bokat mina föräldrar och skulle de lämna ett "eventuellt återbud" hade jag blivit vansinnig!

Ja, vi har båda lust att säga åt min mamma att vi för sonen till väninnan oavsett tid på dygnet. Men då skulle hon bli så arg så.. men lust har jag!
  • syskonlängtan14

Jag har mamma boende hos mig nu i ca 6 dagar.... jag hoppas bara att de inte behöver bli så läbge för troligen kommer jag bli galen av att ha henne här så länge

Så ikväll blev de hallonbladste. Hur ofta/mycket dricker ni de? En gång om dagen eller mer? Finns de någon max gräns?

• Burberry

Vi har inte bokat barnvakt. Inte ens frågat någon alls vid närmare eftertanke tanken är att om farmor o farfar är hemma så far de dit (bor grannar). Är de inte hemma så ringer vi och kollar om barnens vuxna kusin (bor nära) eller deras faster (bor 4 mil bort) har möjlighet att ha dem. Barnen har packat varsin övernattningsväska färdigt för säkerhetsskull. Råkar vi vara hela familjen nära det tänkta förlissningsjukhuset när det startar så ringer vi och ber någon hämta dem, närmast bor då deras faddrar. Eftersom vi inte vet när, var och hur förlossningen startar så känns det inte nödvändigt ha så noggrannt planerat, det får man lösa efterhand när man vet vad som är smidigast i den situationen. Hittas inga barnvakter så känns det helt ok att fara ensam till förlossningen också. Men tror inte det blir aktuellt, säkert är någon hemma. Frågan är mera var vi själva är när det är dags, är inte riktigt hemmasittartyperna så oftast är vi på vift. Och vilket sjukhus vi då just är närmast, har inte så stor skillnad var jag föder egentligen, så är ganska flexibel med det (nu just i allafall)