Kramardig skrev 2014-01-16 21:33:15 följande:
Ni som har barn sedan tidigare, har ni "bokat" barnvakt?
Tanken är att min mamma ska komma hit och vara med sonen medan vi far in. Skulle det bli akut så möts vi halvvägs eftersom mamma bor 30min härifrån.
Men jag och sambon kan inte låta bli att bli lite irriterade. Hon sa för någon dag sedan att min syster kanske kan komma om hon är ledig den dagen.
Igår ringde hon och frågade om vi har någon plan B ifall bebis vill ut på dagen medan hon själv jobbar. Jag blev helt ställd! Hade tagit för givet att hon i så fall skulle fara från jobbet (hon har möjlighet att fara utan att det skulle göra någon större skada) sa bara att en väninna har sagt att vi kan föra dit sonen eftersom att hon ändå är mammaledig.
Nu ringde hon ikväll och sa att hon kom på att hennes man jobbar eftermiddag nästa vecka så då kan ju han komma om det skulle sätta igång dagtid nästa vecka.
Alltså jag litar på allihop och skulle kunna lämna sonen hos alla utan problem men det känns så jäkla tjorvigt!
Ska vi behöva kolla klockan och tänka på vem som är ledig just då? Nej, usch! Känns så osäkert bara. Sen blir jag så irriterad eftersom hon har tjatat hela graviditeten om att hon ska komma och vara med sonen när vi far in. "Jag, jag, jag, mormor, mormor, mormor".
När min väninna fick sitt andra barn så for jag och sambon dit och var med det äldre barnet. Både jag och sambon stannade hemma från jobbet första dagen. Vi hade båda två förvarnat våra kollegor och chefer om att vi måste fara när det är dags. Och min mamma kan inte ens säga "bara att ringa, jag kommer"..
Jag kanske låter krävande eller något men både jag och sambon blir så irriterade! Det lät tidigare som att det vsr bara att ringa. Vi hade garanterat kunna ringa hit svärmor och be henne ta en vecka ledigt för att vara här när det är dags och jag lovar, hon hade gjort drt utan att tveka. Då har hon ändå ett annat slags jobb där det är mycket svårare att bara ta ledigt..
Såååå! Nu har jag skrivit världens längsta inlägg och gnällt av mig! Hur har ni planerat? ;)
Vi har bokat mina föräldrar och skulle de lämna ett "eventuellt återbud" hade jag blivit vansinnig!