• Oh baby

BF januari 2014

Det här med storlek på kläder är svårt. Mina tjejer var jämnstora, ena var 52 och vägde 3655 och andra 52 och vägde 3505. På den ena var 50 för litet och på den andra var 50 perfekt. Tror det beror på hur de ligger när de kommer ut. Den som 50 var för litet på sträckte på sig hela dagarna, medans den som hade 50 som perfekt fortfarande var en liten groda och drog ihop sig när hon kom ut Hjärta

Jag har inte börjat packa, bf 13:e Januari. Men jag är så säker på att gå över tiden så jag har verkligen ingen brådska. Maken däremot vill gärna packa (men glömmer bort det när inte nån påminner honom och då får han nästan panik Skrattande)

V 37 dag, max 6 veckor kvar då! Solig

• Oh baby
    Burberry skrev 2013-12-21 10:05:21 följande:
    Verkar många här som tänker föda utan smärtlindring. Är jag den enda som tänker typ ta all smärtlindring jag bara kan få? Har egentligen väldigt hög smärttröskel normalt, men ser liksom ingen vits med att ha ont i "onödan".

Sist blev det (under en 17h förlossning) smärtmedicin, paraceruical bedövning, epidural bedövning.

Det enda jag inte då ville prova - och inte nu heller- var lustgas. Vet inte riktigt varför, känns bara inte som min grej.
    Jag tar det som det kommer, beror på vad det blir för förlossning helt enkelt. Men lustgas har jag heller aldrig testat, däremot funderar jag på att göra det nu i studiesyfte. Vid tidiga värkar. Då jag pluggar mot BM, så känns det dumt att INTE ha testat det.
  • Oh baby
    debbie85 skrev 2013-12-20 20:58:52 följande:
    Hej allihop! Om det är någon här som tänkt att föda med hjälp av Dyktekniken/Susanna Helis verktyg så vill jag bara berätta att jag skrivit ihop ett dokument med en lathund (som man kan skriva ut och ta med till förlossningen för att partner/vän/doula/barnmorska/undersköterska ska kunna läsa och lära sig hur dom ska stötta). Är ni intresserade av denna så skicka ett PM.
    Sedan har jag ett annat dokument med förlossningsberättelser/erfarenheter från "dyktrådarna" om någon vill ha för att läsa. Dessa är verkligen inga skräckhistorier, tvärtom mycket inspirerande. Det kan var riktigt häftigt att föda barn, t.o.m njutningsfullt! Googla orgasmic birth får ni se. Glad
    Hahaha förlåt, jag tror absolut på att det går jättebra med dyktekniken och föda naturligt och att man kommer jättelångt med bara amning. Jag har haft fantastiska förlossningar å så, men att kalla det njutningsfullt a´la orgasm är nog lite för stora förhoppningar.
  • Oh baby

Jag väntar tredje barnet 13/1 och har inga som helst känningar :D Inga sammandragningar och inga förvärkar alls. Hade det mycket mer med de två första barnen än nu. Konstigt att inte ha någon som helst känsla av förlossning. Även om jag vet att jag går över tiden tycker jag att livmodern borde börja öva. Det är ändå "bara" 32 dagar kvar tills jag sätts igång pga övertid. Jag vill inte ha igångsättning, så jag hoppas den kommer igång av sig själv kring den 25-26/1 :)

• Oh baby
    hundenhubbe skrev 2014-01-01 14:38:05 följande:
    Vändningsförsöket misslyckades och jag fick valet att föda i säte eller snitt. Här i Östersund är dom mycket erfarna av sätesförlossningar och rekommenderade de. Då jag fick veta att mina bäckenmått var bra valde jag därför sätesförlossning. Någon mer som är i samma sits och har sjuk ångest inför valet?
    Åh svår sits! Jag vet inte riktigt hur jag skulle ställa mig till frågeställningen. Jag vill ju verkligen inte snittas och tycker att det verkar läskigt i sig, så jag skulle nog prova föda i säte och går inte det som planerat kommer de ju snitta dig men mer akut-snitt? Det är läskigt både och. Samtidigt tänker jag att iom att de vet att du föder i säte så kommer de ha ordentlig koll på dig hela tiden och du kanske får mer regelbundna kontroller under förlossningen än under en vanlig förlossning? Lycka till!! {#emotions_dlg.flower}
  • Oh baby
    Elvinsmamma skrev 2014-01-05 10:40:25 följande:
    Gått en dag över nu och bara en dag känns som en evighet!!! Man är en aning bitter och känns nästan som man är i bott bara för att bebis inte kommit och allt jag vill är att bebisen ska komma ut nu! Någon som känner samma?

Jag tror att alla känner så Flört Jag har 8 dagar kvar till bf, men räknar kallt med att gå ca 10 dagar över tiden. Sen att jag skulle tycka att det var skönt om den kom om några dagar är en annan sak. Men jag har hela tiden ställt in mig på att gå över, för att inte bf-dagen ska kännas så ångestladdad. Tycker inte BF säger så mycket, bebis kommer när den är redo Solig

Jag har i alla fall gått upp 8 kg och tycker att det känns lagom, även om jag inte gått upp så här mycket med något av mina andra barn. Men å andra sidan har jag haft en mycket bättre graviditet och inte kräkts konstant. Till det har jag kunnat träna hela tiden så jag tror inte att jag tappat så himla mycket muskler heller. Ska köra ett styrkepass idag innan promenaden.

Ingen slemmis har gått och inte några förvärkar, hade mycket mer med både ettan och tvåa, men bebisrummet är äntligen nästan klart Hjärta

Rör sig gör bebis i perioder, men som nån skrev så är det nästan mer fler-dygnsrelaterat nu än sömnmönster över dygnet. Vissa dagar blir jag nästan orolig och andra dagar är det full action. Igår var en full action dag Kyss

• Oh baby
    Kramardig skrev 2014-01-07 13:23:11 följande:

Jag har för mig att förvärkar gör lite mer ont? Typ en kombination av sammandragningar och mensvärk. Men jag kanske bara svamlar :)

För mig brukar sammandragningar vara att magen drar ihop sig till en hård liten boll. Den kan göra det enstaka tillfällen och ibland regelbundet under en period. Om den gör det regelbundet under en period brukar det bero på att jag är kissnödig eller att jag ligger/sitter/har kläder som retar magen just då och när jag åtgärdat "felet" försvinner de. Förvärkar brukar börja ungefär som en sammandragning, men går fort över i att det känns som att nån drar åt huden rejält i ryggen. Smärtan kommer i svanken, men hela magen blir spänd. Dock tror jag att det är som med värkar, att man känner det väldigt olika från person till person.

Själv är jag totalt anti allt som heter hinnesvepning å så, så jag har svårt att läsa i tråden nu på slutet Men läser då och då om det som inte handlar om olika igångsättningsförsök Flört

• Oh baby
    annadenise skrev 2014-01-07 14:46:40 följande:
    Oh baby: hinnsvepning fungerar på vissa och inte alls på andra. Jag tänkte att det kan vara värt att prova... bebisen kommer när den är redo. Att bli igångsatt med medicin är nog jobbigt både för mamma o bebis. Hinnsvepningen räknas ju inte som igångsättning, utan kan bara vara en hjälp på traven.. där jag bor får man gå över tiden upp till 3 v och de tror jag definitivt inte är bra...

Jag har inget som helst emot igångsättningar som tillkommit av medicinska anledningar. Men jag anser att bebis kommer när den kommer. Och anledningen till att inte alla BM gör det är just för att det så ofta drar igång pinvärkar hos den födande mamman vilket resulterar i en sämre förlossning (då mamman går med overksamma värkar i flera dagar) och sämre start för bebisen. Som jag ser det ger de ofta mer komplicerade förlossningar och risken för snitt ökar. Med andra ord, jag förstår inte poängen. Visst kan de hjälpa till på traven att sätta igång en förlossning, men bara om förlossningen redan är pågång sen innan, och skulle sätta igång av sig själv inom några dagar. Varför kan man då inte vänta dessa extra dagar istället för att riskera barnets hälsa (vilket man indirekt gör när mamman inte orkar med en förlossning sen). Så jag blir bara provocerad, kanske för att jag sett hur många barn som faktiskt blir sjuka och får extra vårddygn för att mamma har så bråttom att få ut dem. Och ännu mer skrämmande är de med de som gör hinnesvepningar hemma, jag mår illa över att man kan utsätta sina barn för det. Visst, man tvättar och spritar, men det kommer aldrig bli sterilt och varför varför utsätta sina barn för det?

Sen tycker jag absolut inte heller att man ska gå så länge som tre veckor över tiden, då finns det istället en medicinsk anledning att få en riktig igångsättning. En där man inte drar ut på igångsättningen under flera dagar. Sen gör ju alla som de vill, själv tycker jag att det borde förbjudas att göras av bm, det är för stora risker med det. Men de vet ju om att annars gör man det hemma och det är ju faktiskt värre. Som en BM sa "Man gör det för att det tjatas så mycket om att få det gjort, sen står man där och känner ansvaret när de blir sjuka".

• Oh baby
    mammatillE11 skrev 2014-01-07 14:47:43 följande:
    Bm besök idag. Hade hoppats på att sf måttet ökat iaf en cm men icket... Ligger nu på sf 30 i vecka 38+2!!! Har tid för tillväxt UL igen på torsdag så då får vi se om bebisen har stannat helt i växt. Är less på att oroa mig nu:/ kom ut så jag får se att du mår bra lilla vän...
    Men lilla hjärtat bebisen då. Har ni fått nån beräknad födelsevikt på bebis? Förstår att du oroar dig, man får försöka tänka att de har extra koll på en. Jag var också väldigt liten med min andra bebis, men kanske inte så liten. SF-mått 33 i v 41+5, hon beräknades ligga ganska mycket under på bikten, men kom ut som en nöjd 52 cm bebis och 2505 gram tung Hjärta
  • Oh baby
    annadenise skrev 2014-01-07 16:44:40 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag har bråttom att få ut bebisen. Jag går in i v.41 (40+0 imorn så bebisen är definitivt färdigbakad.. jag gjorde ul i v.38 o vikt+längd såg mycke bra ut.
    Fast man har ju bråttom, om man inte kan låta naturen har sin gång utan att försöka peta igång det själv? Eller gör du det för att du tycker att det är skönt? Obestämd
  • Oh baby
    Oh baby skrev 2014-01-07 17:07:03 följande:
    Fast man har ju bråttom, om man inte kan låta naturen har sin gång utan att försöka peta igång det själv? Eller gör du det för att du tycker att det är skönt? Obestämd

Jag känner att jag låter mer provocerande än jag menar. Det är bara det att jag verkligen inte förstår varför man gör såna saker. Men det är baserat på mina erfarenheter. Det är bättre att jag är tyst om saken. Antagligen gör man det inte för att man tycker att det är skönt. Men det innebär också en del risker som jag tycker att man ska veta om och det är så lätt och vanligt att folk säger att "fråga Bm om du kan få en hinnesvepning". Jag tycker att det inte är nåt som ska göras som rutin och faktiskt aldrig. En igångsättning ska inte dras ut på flera dagar.

Sen förstår jag frustrationen många höggravida känner och längtan att få ut de små. {#emotions_dlg.flower}

• Oh baby

Ni är så roliga Glad Det är inte så mycket att göra, bebis kommer när bebis kommer Solig Gör som jag, räkna på maxdagar kvar. Jag har max 18 dagar kvar tills den är ute!

• Oh baby
    hundenhubbe skrev 2014-01-11 20:06:45 följande:
    Här kommer en liten fråga från en orolig blivande mamma! 
    Jag har haft mensvärk i 2-3 dagar nu. Den håller i sig HELA dagarna och ibland hugger de till ont där höger äggstock sitter. Värken går även ner i benen.
    I 2 dagar har jag även haft "läckage". De kommer som vatten. Har blivit dyngsur i trosorna och har nu på mig trosskydd. De luktar inte som mina vanliga flytningar utan mer hav? Typ salt? Sen har jag haft mycket vita flytningar hela graviditeten men nu är de bara vatten. De sipprar inte hela tiden utan kommer i omgångar. Har även mensvärk i ryggen och är fasligt trött. Magen har även satt igång så gör nummer två ca 2 ggr per dag. Gjorde typ 2-3 ggr i veckan förut.
    Ska jag vara orolig att de kan vara fostervatten jag läcker? Ska jag ringa eller se om värkar kommer eller vad?
    Tror inte slemproppen har gått, inget jag märkt iaf.
    Min bebis ligger ju i säte så skulle inte vänta för länge hemma heller. Men har inga onda sammandragningar. Dom kommer lite då och då men inte onda.
    Så vad tror ni?
    Hur gick det för dig? Låter ju verkligen som vattnet som gått. Hoppas du snusar bebis nu Solig
  • Oh baby

Snart snart är alla bebisar här Hjärta

Själv har jag BF imorgon, inte ett tecken överhuvudtaget. Men det känns okej, jag har mitt mål inställt längre fram ändå Drömmer Jobbigare verkar det vara för de i min närhet som går på helspänn och undrar när det ska dra igång. Oskyldig

Väntar ju också luriga trean, så jag är inställd på lite strul, men har ju inga känningar alls så jag kan inte ens säga att den är lurig Flört Planerar för en vecka i taget med saker att göra. Igår körde vi badhuset och var på stan, i förrgår gick jag på min runda. Försöker fortfarande gå 4-5 km ett par ggr i veckan. I dag blir det nog utelek hela dagen nu när vi ÄNTLIGEN fått snö {#emotions_dlg.flower} Men man orkar ju inte så mycket kan jag inte påstå. Det går långsamt de saker man gör... Igår kväll kollade vi på filmen"What  to expect when expecting" och grinade lite åt olika saker. Jag åt att bebisen skulle dö och den omtumlande känslan av att få en bebis. och han över risken att jag ska dö. Är nog för sent i graviditeten för att klara av att se såna filmer insåg jag.

Hoppas ni får en fin dag och att det sätter igång för alla med värkar {#emotions_dlg.flower}

• Oh baby
    hundenhubbe skrev 2014-01-12 11:00:44 följande:
    De vart inte lika mycket på kvällen så jag avvaktade tills idag och just nu har de inte kommit något. Om de kommer mer så har jag trosskydd på mig och tänkte att jag skulle lukta och se om de verkligen luktar salt. Gör de det så ska jag ringa!Mensvärk för 4 dagen nu!
    Önska också jag snusade bebis just nu men näää, inte än! ;) 
    Typiskt typiskt! Det där med vattenavgång verkar vara så lurigt! Båda mina tidigare barn så har vattnet gått mitt i en värk och då med en sån kraft så man inte behöver tveka. Dessutom har jag båda gångerna känt ett välbekant knäpp i magen när det går, så jag har hajjat direkt Flört Den här gången är det så där flytningsslibbigt emellanåt och man kan undra, men inte alls så mycket som du beskriver. Hoppas det kommer mer så du får åka in och kolla status och komma hem med bebis Hjärta
  • Oh baby
    Spirello skrev 2014-01-16 07:34:42 följande:
    Har följt tråden sedan starten men inte skrivit så ofta, men nu behöver jag era råd.

Är i vecka 39+1 idag och nu på morgonen när jag vaknade var det lite blod på pappret (ursäkta detaljerna), vad tror ni? Kan det vara på gång? Känner inga värkar mer än lite molvärk i ryggen, vilket jag har haft i några dagar.
    Är det färskt blod brukar de vilja att man i alla fall ringer in och kollar upp det Solig Hoppas det är på g för dig!
Svar på tråden BF januari 2014