• Oh baby

BF januari 2014

Jag har aldrg gilat kaffe så för min del blir det bara grönt te Glad Sen så är jag så enkelspårig så jag kar ätit likadan frukost i typ 3 år Tungan ute

• Oh baby
    sandy1982 skrev 2013-07-01 19:34:58 följande:
    Hej! Har precis fått svar på mitt kub-test 1/65 så nu kommer det bli 2 otroligt långa veckor i väntan på fostervattensprov nån mer som varit i samma sits som vi? ?

Hej! Vilken fruktansvärt svår situation för er. Jag har inte varit i den men har en nära vän som fick 1:202 och hon var kolugn och menade på att det är fortfarande en lågrisk. Sen har jag en bekant som fick siffrorna 1:17. Och det är ju väldigt hög risk för downs. Men de valde att göra ett moderkaksprov, vilket man kan göra tidigare. har du pratat med BMom det alternativet? Som jag förstod det var det mer eller mindre lika storrisk med det som med fostervattensprov (alltså risk för mf är 1%) men med fördelen att hon kunde göra det dagen efter Kub resultatet. Hon hade då svaret en vecka efter kub-testet och det visade sig vara en frisk liten flicka. Som förövrigt är född nu och jättesöt! Jag håller tummar för att ni kanfå en tidigare koll och att ni då får ett positivt besked {#emotions_dlg.flower}
  • Oh baby
    Fjällan skrev 2013-08-05 09:16:18 följande:
    14+5 och jag känner inget längre :/ Känner mig inte alls gravid utan mår som vanligt, lite läskigt. Tänk om de inte står rätt till i magen min?
    På onsdag har jag inskrivning, är de dumt att fråga BM om vi kan lyssna efter hjärtljuden, är de för tidigt?

Absolut inte dumt att fråga, förklara din oro. Jag hade samma oro, för man börjar må bra de där veckorna och dessutom slutade jag känna bebis, antagligen för att magen växte lite så den fick mer plats därinne. Bättre att prata om detoch fråga än att gå orolig :)
  • Oh baby
    Flikkan skrev 2013-08-07 00:02:35 följande:
    Alicia, Melina, Milla, Emmy.

Viggo, petter, philip, (svårt men killnamn)

En Melina blir det här om det visar sig en flicka på RUL
    Killnamn är ej bestämt. 

Vad fina namn! Min minsta dotter heter Melina i mellannamn Solig
  • Oh baby
    SaraKarla skrev 2013-08-16 10:25:29 följande:
    Finns det något man kan göra åt detta? Står inte ut

Det är viktigt att du tar tag i det så det inte blir värre. Du förtjänar faktiskt att må bra! Bm är van vid såna här saker som depression, oro och ångest. Själv går jag på Antidepressivt sen 5 år tillbaka. Tycker inte att det är varken konstigt eller pinsamt. Det är fantastiskt att det hjälper :) Nu mår jag oftast väldigt bra med dem men utan dem är jag ett monster. Har mått lite sämre under graviditeten, det kan bli så av alla hormoner. Men har kontakt medläkare och BM. Till bm finns det särskilda psykologer att ta hjälp av under själva graviditeten! Vill du kan du PM:a mig Solig
  • Oh baby

Ja jag rekommenderar att man tar tag i det nu och verkligen kan njuta av sitt lilla knyte. Med första bebisen hade jag svårt att ta till mig allt, det är bra att prata om det innan. För förlossningsdepression är vansinnigt tråkigt och man missar så mycket, för att inte  tala om det dåliga samvetet sen. Prata om det och ta hjälp nu istället så kan du njuta sen. Sen är det så att med första barnet är allt nytt och det kändes för mig som att jag och bebisen lärde oss av varandra. Vi var båda nybörjare. Med andra barnet var det jag som var den mest erfarna av oss två (mig och bebisen) och då kunde jag njuta mer Solig

• Oh baby

Jag förstår inte poängen med att diskutera att sjukvården har fel BF-datum enligt er. Sjukvården kommer ändå alltid gå efter det datum som de själva ser och bebis kommer när den vill i alla fall. Hur man kan veta EXAKT när bebis blir till är för mig ett mysterium. Hur kan man veta NÄR ägget släppte exakt, hur kan man lite på ÄL-test, hur kan man veta hur länge spermierna levde, hur kan man veta när ägget fäste? Det enklaste känns ju som att gå på vad sjukvården bedömer? Om bebisen skulle vara mindre än "normalt" kommer de att märka det på sf-mått och vikt uppgång osv och gå vidare med undersökningar då.

Bf-enligt SM för mig är 11/1

Bf-enligt VUL1 för mig är  15/1

Bf-enligt VUL2 för mig är 7/1

Bf-enligt KUB för mig är 7/1

Bf-enligt RUL för mig är 13/1. 

Fullt normalt att de ser olika vid olika veckor. Det är svårare att mäta tidigt, bebisen kanske inte sträcker på sig osv. RUL är det som sjukvården går på och räknar med att graviditeten kan vara upp till 14 dagar efter BF.         

• Oh baby

Ja visst, fundera för all del. Jag är väl kanske mest anti att man gör en grej av det och kommer kräva tillväxt enbart för den sakens skull. Eller alla som vill ha igångsättning av anledning att de anser att de blivit gravida innan RUL anser att de blivit gravida. Sen kan man ju undra hur de mäter om man vill. Och då är mina svar som ovan att det är svårt att få ett exakt mått ju mindre de är. Därför man går på det man får på RUL. Att man sen föder före eller efter det BF som RUL anger kan bero på många olika saker, exempel att barnet inte mår bra, då kan det komma tidigare. Mamman inte mår bra, då kan det komma tidigare, att barnet är redo och klart, då kan det komma tidigare osv. På samma sätt som man går över tiden för att mamman och barnet kanske inte är redo för förlossning exakt då BF anges, att mamman är stressad så kroppen inte kan slappna av in i förlossning eller att mamman får en infektion. Det finns alltså hundra skäl till varför  bebis kommer när den gör och det är inget man kan styra och heller inget som jag tycker att man ska göra en stor grej av hos sjukvården. De pengarna kan ges till bättre behövande inom sjukvården.

• Oh baby
    englasmamma86 skrev 2013-08-28 10:51:53 följande:
    men flera har ju skrivit här att dem aldrig ändrar ett bf om man gjort KUB ??? verkar konstigt.

Vet inte om det är för att mitt KUB gjordes privat i ett annat landsting kanske? Spelar mig ingen roll, hade jag inte gått på KUB:et hade jag ändå fått mitt nya datum.
  • Oh baby
    Josefine02 skrev 2013-08-28 10:50:49 följande:
    En fråga. Hur ställer ni er till att färga håret? Både hemma och hos frisör? Jag har läst och hört så olika om det. Att det inte är så nyttiga kemikalier kan man ju själv förstå men hur mycket påverkar det barnet? Jag har världens utväxt och ser ut som en skata i håret och vill färga nuuu! :( Färgade hemma själv i v.12 men tog det försiktigt och gnuggade inte in så långt i hårbotten då. Men får ont i magen av tanken på om det skulle skada på något sätt! Men vill ändå så gärna inte se ut som en skata ;)

Enligt det senaste jag hört ska det inte vara nån fara. Men kanske bättre att fråga på och göra det hos en frisör då de borde ha bättre koll på vad de har för kemikalier i sina grejer (sen vet jag inte OM de har bättre koll). :)
Svar på tråden BF januari 2014