• Oh baby

BF januari 2014

Ja, lev som du själv känner är bäst. Så länge man inte plastbantar hemmet, bor på landet och har en självförsörjande gård så är det svårt att inte utsättas för gifter. Solig

• Oh baby
    Lua skrev 2013-08-28 12:46:31 följande:
    Någon ställde en fråga på ett forum och fick bara svar som sa "det är absolut ingen fara"! Jag bidrog med andra sidan av myntet då jag provoceras minst lika mycket av dubbelmoralen i att ett glas vin är livsfarligt men att starka kemikaliedoser som avråds i grannlandet skulle vara rena hälsokuren. Det står jag för, och valde att underbygga mina påståenden med fakta, vilket många andra inte gjort när de sagt "skit i det, det är ingen fara". Tack för mig!

Jag tycker faktiskt det var bra med infon du fick fram, särskilt kalla faktas. Sen är det en känslig sak att diskutera, alla har så olika åsikter kring bebistiden och det viktigaste är nog att man vet varför man själv har den åsikt man har. Jag är kanske mer extrem åt hållet alkohol, att jag vet att det inte är livsfarligt för fostret hela tiden, men man vet aldrig när det påverkar så det är en risk jag inte tar. Vet man förutsättningarna är det lättare att ta ett beslut! Solig
  • Oh baby
    svalan skrev 2013-08-28 13:08:18 följande:
    Håller helt med dig i denna frågan.

Sätter man sig in i diskussionerna som pågår runt om just nu så ser man att kemikaliefrågan blir större och större. Det handlar inte om att predika, utan helt enkelt sunt förnuft. Ät eller utsätt inte dig eller ditt barn för saker som är skadliga. Förstår att många går in i försvar för dom inte har kunskap och det lättaste är ju såklart att säga att det säkert inte är någon fara eftersom folk i alla tider utsatt sig för det osv... Men astma, allergier, adhd, låg födelsevikt, minskad fertilitet, inlärningssvårigheter är några av de saker som ökats och har en stark koppling till intag av kemikalier. Danmark ligger i framkant här och avråder alla gravida från att använda smink och färga håret bl a. En relativt lätt sak att undvika för att minska riskerna för ens barn kan jag tycka. Det handlar om 9 månader av ens liv :)

Då vill jag vända på det igen och säga att man vet inte hur de andra som har andra åsikter tänker. Det kanske finns saker i deras liv som gör att de väljer andra beslut än det som nån förespråkar och då känner de sig som att de är sämre. Sen tycker jag att kunskap är alltid en fördel, för det man vet kan man göra nåt åt. Men man kan inte döma nån annan förens man gått i deras skor. Jag sminkar min inte särskilt ofta, jag tycker att jag är vacker som jag är, men jag skulle inte tveka att göra det under graviditeten. Jag tror att man helt enkelt inte kan skydda sig mot allt och det mesta är okej i rimliga doser.
  • Oh baby

Gud var roligt, jag blir helt fascinerad av hur olika det är. Allt från öl i Belgien till att man inte sminkar sig för oro av barnen. Jag älskar liknelsen när folk är supernoga med att koka upp vatten, som de sen kyler ner för att sen värma upp till lagom temp när de ska ge ersättning. Och sen tar de med barnen på babysim där de sväljer massor med vatten med allt möjligt i Skrattande

Men jag tror det viktigaste är att respektera andras beslut och kanske även inse att det inte blir som man trott. Man är aldrig så bra förälder som innan man själv får barn, när man har barnet på heltid brukar det mesta av ens teorier spricka Flört  

• Oh baby
    Baby2014 skrev 2013-08-28 14:06:10 följande:

För mig ändrade de i te efter KUB då de säger att KUB ger mer exakta beräkningar.

Vilka "alla" har sagt här i tråden att de kommer att begära igånsättning? Låt folk få diskutera vad de vill, bara för att man själv tycker att det är oväsentligt så kan andra få diskutera?

För mig är barnvagnar, bebisutrustning oväsentligt då jag är surrogatmamma men resten måste väl få diskutera detta. Jag kan inte säga att de ska sluta för att jag inte finner det intressant.

Nu har jag ju inte sagt att ALLA i den här tråden kommer begära igångsättning, men jag har vart med i såna här trådar förr och vet hur det brukar låta. Och jag förstår inte denna graviditetetshets. Att man inte ens kan acceptera ett RUL resultat är för mig en signal på att man kommer ifrågasätta graviditeten och många även kräva div hjälp som kanske inte är direkt medicinskt befogade. Vilket gör att de som faktiskt behöver vården kanske inte får plats. Vet inte hur många ggr jag fått höra folk säga "kräv en hinnesvepning" eller "åk in till förlossningen och grina om du inte blir igångsatt" allt för att gravida i allt större utsträckning kräver att bebisen ska komma när mamman vill. Låt barnmorskor och läkare göra sitt jobb, sitt ner i båten slappna av, var sak har sin tid så kommer bebis när bebis är redo. Så enkelt är det faktiskt. Sen finns det absolut medicinska anledningar till tillväxtul och igångsättning, men det är inget som man som patient ska kunna "tjata till sig".
  • Oh baby
    dosed skrev 2013-08-28 14:38:01 följande:
    Jag tycker det är irriterande med folk som har åsikter om vad man äter som gravid. Jag följer allt på livsmedelsverket så gott det går men ändå så ska massa på jobbet lägga sig i att jag ibland äter sushi? Som enligt livsmedelsverket är helt ok. Tror alla skulle må bättre av att sluta lägga sig i andras liv så mycket.

Sant!
  • Oh baby
    Baby2014 skrev 2013-08-28 18:27:07 följande:

Jo men nu var det ju ingen i tråden som sagt att de ska göra detta så varför använder du det som ett argument för att du stör dig på att man diskuterar datum i tråden? Låt folk diskutera vad de vill så länge ingen tar skada av det.

Näe. Det är sant! Men det var nån i tråden som skulle "försöka få ett TUL" pga det datum de ansåg borde vara bf inte stämde överens med vad RUL sa och det var det jag vände mig emot. Jag förstår inte hur man kan vara så säker på sin sak när det gäller att graviditeten blir till så man ska försöka få till extra undersökningar för att man är orolig för barnets tillväxt baserat på att ens egen tro inte stämmer överens med läkarens vetenskap. Diskutera för all del (vilket jag också skrev att folk gärna får göra) men jag tycker det är onödigt slitage på vården.
  • Oh baby
    LinaThulin skrev 2013-08-28 18:52:18 följande:
    Oh baby; det var jag som skrev det om TUL. Och ja, jag tänker diskutera frågan med min barnmorska. Datumet stämmer inte. Vilket egentligen inte spelar någon roll då bebis förstås kommer när den vill.
    Men, under min förra graviditet var jag på 9 stycken TUL pga att han var liten och dom var rädda för att han inte fick den näring han behövde. Det kändes tryggt att dom valde att ha koll på honom.
    Jag vill bara veta att den här bebisen fortsätter växa ordentligt.
    Alla tillväxthämmade barn upptäcker man inte genom att mäta sf mått. Det gjorde man inte min förra graviditet.

Och vad gäller vilka ämnen som är OK att diskutera trodde jag inte att det fanns några regler.
    Om du inte är intresserad så skriv heller inget om det.

Sedär, en medicinsk förklaring och jag förstår dig till fullo. Det är I såna lägen man behöver TUL, inte som jag först tolkade det, att du (jag läste faktiskt inte vem som skrev det) bara var orolig för ditt bf-datum Solig Hoppas skatten växer som den ska. hur upptäckte de det förra gången om det inte var via sf-mått?
    Siiran skrev 2013-08-28 18:53:47 följande:
    Shit!! Tryckte på bröstet och två droppar kom ut. Betyder det att det kommer börja läcka massa??
    Jag har rinnande mjölk när jag stor i varm dusch, men det kommer inget när jag sover. Med första barnet började jag läcka redan i v 20 så det var pölar. Med andra barnet kom det inte alls särskilt mycket mjölk när jag var gravid. Dock har jag kunnat amma utan problem. Nu med tredje barnet kommer det som sagt av sig själv, men bara när de "hänger" fritt. Drömmer
  • Oh baby
    LinaThulin skrev 2013-08-28 18:52:18 följande:
    Oh baby; det var jag som skrev det om TUL. Och ja, jag tänker diskutera frågan med min barnmorska. Datumet stämmer inte. Vilket egentligen inte spelar någon roll då bebis förstås kommer när den vill.
    Men, under min förra graviditet var jag på 9 stycken TUL pga att han var liten och dom var rädda för att han inte fick den näring han behövde. Det kändes tryggt att dom valde att ha koll på honom.
    Jag vill bara veta att den här bebisen fortsätter växa ordentligt.
    Alla tillväxthämmade barn upptäcker man inte genom att mäta sf mått. Det gjorde man inte min förra graviditet.

Och vad gäller vilka ämnen som är OK att diskutera trodde jag inte att det fanns några regler.
    Om du inte är intresserad så skriv heller inget om det.

Och ang vad jag är intresserad av så handlar det inte om det, mer att jag inte förstår vad det är man förväntar sig kunna förändra genom att "inte vara överens" med sin barnmorska ang BF. Det är ju inget som man kan påverka. Så jag förstår helt enkelt inte varför man håller kvar vid ett annat datum än det som sjukvården ger? Men det kanske är för att det inte skulle ge mig nåt. Som sagt jag ifrågasatte bara varför man har ett behov av att diskutera nåt man inte kan förändra. Kanske jag har missförstått er som pratat om det helt, det vet jag inte.
Svar på tråden BF januari 2014