• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Syskonförsök

Vi har (hade) två hundar när vi skaffade vårt första barn. 
    Båda är mellanstora raser på 25-30kg, aktiva. Vi visste att den äldsta (4år) inte var så förtjust i barn och var förberedda på att det kanske inte skulle gå bra. Han bodde hos oss till barnet var 9 månader sen funkade det inte längre. Vår yngsta har det gått jättebra med!
    Vi hade med oss två handdukar till BB som fick ligga vid bebisen, den plockade hon hem en av från sjukhuset och lät hundarna nosa på hemma hos dem. Sen så tog vi med andra när vi kom hem från sjukhuset så den kunde vara på golvet och de nosade. De fick sedan bo hos mina föräldrar i en vecka och vi hälsade på, men vi var för trötta för att aktivera dem direkt.
    När de kom hem körde vi bara på som vanligt. De har alltid fått vara med, byta blöja, pussa, slicka, nosa osv. Aldrig blivit nejade med barnet osv. Men tyvärr så klarade inte äldsta av att barnet började krypa, han sa inget och var så snäll, men klarade inte av att se att han hade det jobbigt. Han kunde resa och flytta på sig 50ggr på en dag för att komma undan, men det gick ju inte för han ville ju vara med oss, han är värsta flockhunden. 
    Han fick då flytta hem till mina föräldrar, det går jättebra så fort vi är där, men han slipper ha det jobbigt. Nu väntar vi andra barnet så han blir ju där ett bra tag till. Förhoppningsvis kan han flytta med oss den dagen vi flyttar till hus och barnen är lite större (kanske om 3år). Annars så har han det väldigt bra hos mina föräldrar. 
    Yngsta hunden är inga problem, de leker, pussas och delar på både mat och leksaker.
    Min prioritet låg hos hunden, han skulle ha det bra, inte jag. Jag saknar honom varje dag och är  jätteledsen att det inte fungerade, men eftersom jag älskar honom så fick jag sätta undan mina känslor.  

• K87

Är det jätteviktigt att äta fisk tre gånger i veckan?

• Oh baby
    Fjällan skrev 2013-06-22 09:43:09 följande:
    K87
    De är de inte, tänk på dom som inte tål fisk men ändå får friska barn :)

Men att man då ska äta Omega 3 tillskott :)
  • K87

Okej jag brukar inte äta fisk så ofta nämligen :) och förtillfället äter jag inte omega 3 tillskott

• c4trin

Jag frågade min barnmorska om just det med fisken. Hon sa att de inte hade några restriktioner att säga till gravida att äta fisk, alltså var det inte jättevitkigt. Hon sa att de hade restriktioner på allt som var livsviktigt. Hon sa att jag kunde köpa kapslar med omega 3 om jag ville och ta då och då. Kommer göra de nästa gång jag kommer till ett apotek, det kan ju inte skada att få i sig vad man ska =)

Hon sa att de inte ens finns i de vitaminer som de hade, de ska innehålla allt man behöver och lite till =)

• syskonlängtan14
    vilja89 skrev 2013-06-21 15:18:52 följande:
    Någon mer här som har hund? Jag har två stycken varav den ena älskar barn i alla åldrar medan den andra är rädd för barn i åldrarna 1-5 år. I den åldern där det är svårt att få barn att inte jaga henne.
    Jag är orolig över hur jag ska lösa det. Att ta bort henne är givetvis inget alternativ utan jag vill kunna hjälpa henne till att bli en trygg familjehund. Hon är en liten ras och toksöt vilket alla barn uppmärksammar och vill bära eller jaga henne. Som vi inte tillåter såklart.
    Någon som har hund och hur vande ni in hundarna i familjelivet med barn?
    Jag hade hund hon var en gammal dam och väldigt bestämd med vad hon tyckte. Var lite orolig när vi fick sonen men både lärde sig. Hon lät honom klättra lite och sen bara gick hon och då förstod sonen märkligt nog att jaha hon vill vill inte mer. Det första vi gjorde när vi kom hem till henne med sonen var att bara sätta ner honom men han var inte särskilt intressant. tror de växer ihop och hundar fattar att aha de här är en ny flockmedlem. Men också viktigt att lära barnen att respektera hundens viloplats (där ska hunden vara ifred) Hundar kan acceptera barn i flocken men tycka andra barn är jobbiga precis som vi människor. Samma är med katten. Han får klappa och klia men när hon går ja visst ibland springer han efter och ibland inbjuder hon till att han ska jaga henne men när hon tröttnar så går hon ner i källaren. Har aldrig schasat iväg henne ifrån honom utan hon har fått komma och titta och nosa när hon velat.

Så har de fungerat för oss i alla fall. 
  • Flikkan

Hej på er!
    Nu är jag glad, ska få åka på ullared om 1 månad, då jag tyckte att vi kunde åka på Liseberg som jag aldrig gjort.

Men fråga, jag kommer vara i vecka 15-16
    Får jag åka vad som helst då? Beroende på hur stor magen är kanske?

• sunnydays
    Flikkan skrev 2013-06-22 22:36:18 följande:
    Hej på er!
    Nu är jag glad, ska få åka på ullared om 1 månad, då jag tyckte att vi kunde åka på Liseberg som jag aldrig gjort.

Men fråga, jag kommer vara i vecka 15-16
    Får jag åka vad som helst då? Beroende på hur stor magen är kanske?
    Vad som helst får du nog inte åka. Tror det brukar stå vad man inte får åka som gravid. Annars går det nog att fråga de som jobbar där.
  • bananiss

Flikkan vad roligt med Ullared! Där hittade jag lite saker åt sonen när han låg i magen :) karuseller tror jag inte att du kan åka många tyvärr :/ det står på de flesta skyltar :/

Svar på tråden BF januari 2014