• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • vilja89
    vilja89 skrev 2013-08-25 13:04:56 följande:
    Har också moderkakan i framvägg, har känt fladder sen länge tillbaka, men de här konkreta biffarna har kommit senaste veckan typ. :) går in i v.22 idag!
    Haha biffarna! Menar såklart buffarna ;)
  • dosed
    LinaThulin skrev 2013-08-25 13:36:18 följande:
    Vad har ni valt för babyskydd och varför ? Jag vet inte vad jag vill ha :/ svårt.

Vi har köpt ett acta graco logico s tror jag det heter och det är med bas. Det kändes ombonat och bra för en nyfödd vilket vårt babyskydd till sonen ej gjorde så det kändes viktigt för oss.
  • vilja89
    Vad har ni valt för babyskydd och varför ? Jag vet inte vad jag vill ha :/ svårt.
    Vi köpte med passande babyskydd till barnvagnschassit. Brio har vi. Bra djup och känns säker. 
    Har du barnvagn som du kan klicka fast babyskydd på så är det ju väldigt smidigt vid snabbare ärenden :)

• Burberry
    LinaThulin skrev 2013-08-25 14:36:18 följande:

Vi har Stokkes izi go med isofixbas. Av den orsaken att jag ville ha ett babyskydd som klickas fast direkt på vagnchassit. Isofix ville jag ha denna gång då båda våra bilar har isofixfäste.

Förra gången hade vi akta graco med bas, gillade den, så kan också rekomnendera deras.

Viktigaste tycker jag att babyskyddet ser bekvämt ut, har bra solskärm, kan klickas fast i bilen (dvs har bas) samt också är snyggt, och smidig att bära. Tycker de flesta babyskydd är likvärdiga. Löns ofta köpa samtidigt som vagn (både för att eventuellt få kompatibla, och för att få bättre pris)
  • dosed

Vi funderade först på brio primo men tog ej det då det har trepunktsbälte istället för fempunkts. Tydligen om det blir en krock eller dyligt är det bra med fempunktsbälte för då fördelas vikten även på låren. Är vad jag hört iaf.

• sagalo

Vi hyrde av NTF förra gången, en brio primo tror jag? Har inte testat någon annan, men vi tyckte bra om den. Blev ganska tungt att bära efter en tid, men kanske likadant med alla? Kommer hyra igen iaf :)

• M Hedell

Vi valde Brio Go för att den passar på chassit till vår Brio Go vagn. Tycker det känns ombonat för bebisen
  • vilja89

Någon mer som går emot strömmen och kommer använda tygblöjor? ;) Känner mig rätt ensam, haha! Vi har i alla fall satsat på ImseVimse. :) 
    Nervös över reaktionerna i vår närhet sedan när vi kommer göra det. Alla tror att det är utdött och typ stenåldersfasoner. Vi har ju köpt allt-i-ett-blöjor som är precis som engångsblöjorna, fast i tyg liksom.
    Handlar nog mest om okunskap och jag får väl förklara, men känns lite jobbigt :b
    Fast det är ju fler som börjar bli medvetna om all skit som finns i engångsblöjor både för barnet och miljön. Har en vän som inte använder våtservetter på grund av alla kemikalier där i och använder tygservetter som tvättas sedan, då bidrar man ju också med något liksom. :)

• Siiran
    vilja89 skrev 2013-08-25 15:05:54 följande:
    Någon mer som går emot strömmen och kommer använda tygblöjor? ;) Känner mig rätt ensam, haha! Vi har i alla fall satsat på ImseVimse. :) 

Nervös över reaktionerna i vår närhet sedan när vi kommer göra det. Alla tror att det är utdött och typ stenåldersfasoner. Vi har ju köpt allt-i-ett-blöjor som är precis som engångsblöjorna, fast i tyg liksom.

Handlar nog mest om okunskap och jag får väl förklara, men känns lite jobbigt :b

Fast det är ju fler som börjar bli medvetna om all skit som finns i engångsblöjor både för barnet och miljön. Har en vän som inte använder våtservetter på grund av alla kemikalier där i och använder tygservetter som tvättas sedan, då bidrar man ju också med något liksom. :)

Funderar också lite på det. Min bror tålde inte vanliga blöjor när han var liten så mamma använde tygblöjor till honom, att han inte tålde det bör ju betyda att det finns saker i dem som inte är helt bra. Tycker inte man ska behöva försvara vad man väljer, det är ju upp till var och en
  • debbie85
    vilja89 skrev 2013-08-25 15:05:54 följande:
    Någon mer som går emot strömmen och kommer använda tygblöjor? ;) Känner mig rätt ensam, haha! Vi har i alla fall satsat på ImseVimse. :)  Nervös över reaktionerna i vår närhet sedan när vi kommer göra det. Alla tror att det är utdött och typ stenåldersfasoner. Vi har ju köpt allt-i-ett-blöjor som är precis som engångsblöjorna, fast i tyg liksom. Handlar nog mest om okunskap och jag får väl förklara, men känns lite jobbigt :b Fast det är ju fler som börjar bli medvetna om all skit som finns i engångsblöjor både för barnet och miljön. Har en vän som inte använder våtservetter på grund av alla kemikalier där i och använder tygservetter som tvättas sedan, då bidrar man ju också med något liksom. :)  

Vi har också funderingar på att använda tygblöjor. Håller på att läsa en del om det och försöker bl.a. komma fram till vilken typ av tygblöja som är bäst och vilket märke. Imse-vimse har jag läst en hel del bra om. Oavsett vilken typ av tygblöja man väljer så verkar det vara en inkörsperiod innan man lär sig grejen och tycker att det funkar bra. Jag hoppas fler tänker som du och jag och vill göra sitt bästa för att inte bidra till miljöförstöring.
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
Svar på tråden BF januari 2014