• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • vilja89

Googlade lite grann om kemikalier i engångsblöjor och det här dök upp. Skrämmande! 
    Jag är ganska säker på att de kemikalierna inte bara visar en röd stjärt och att det skulle irritera bebisen, finns nog mer djupgående irritationer. 

"En studie som Greenpeace gjorde 1999 visade att det fanns TBT, ett hormonförändrande ämne, i bland annat Pampers blöjor.

En annan studie från 1999 som gjordes i USA visade att möss som vistades vid blöjor fick förändringar i andningshastigheten och irritation på andningsorganen. Forskarna drog slutsatsen att blöjorna är en bidragande orsak till den ökade barnastman. Dessutom höjer den tättslutande fruktigheten i engångsblöjor temperaturen över den normala kroppstemperaturen, vilket gör att sädescellsproduktionen inte fungerar som den ska. En vuxen mans testikelaktivitet formas redan som foster och spädbarn och man kan se att spermieantalet har halverats hos män under de senaste 50 åren. Om engångsblöjorna haft en påverkan i detta kan vi bara spekulera om..  "

• popcornplaya
    vilja89 skrev 2013-08-25 20:19:22 följande:

Googlade lite grann om kemikalier i engångsblöjor och det här dök upp. Skrämmande! 
    Jag är ganska säker på att de kemikalierna inte bara visar en röd stjärt och att det skulle irritera bebisen, finns nog mer djupgående irritationer. 

"En studie som Greenpeace gjorde 1999 visade att det fanns TBT, ett hormonförändrande ämne, i bland annat Pampers blöjor.

En annan studie från 1999 som gjordes i USA visade att möss som vistades vid blöjor fick förändringar i andningshastigheten och irritation på andningsorganen. Forskarna drog slutsatsen att blöjorna är en bidragande orsak till den ökade barnastman. Dessutom höjer den tättslutande fruktigheten i engångsblöjor temperaturen över den normala kroppstemperaturen, vilket gör att sädescellsproduktionen inte fungerar som den ska. En vuxen mans testikelaktivitet formas redan som foster och spädbarn och man kan se att spermieantalet har halverats hos män under de senaste 50 åren. Om engångsblöjorna haft en påverkan i detta kan vi bara spekulera om..  "

Ja detta är nog en diskussion vi inte kommer nån vart med direkt. Det finns mkt gifter och skit överallt i vår värld. Vissa byter ut blöjor mot tygblöjor och andra byter ut annat.
  • vilja89
    popcornplaya skrev 2013-08-25 20:37:47 följande:
    Ja detta är nog en diskussion vi inte kommer nån vart med direkt. Det finns mkt gifter och skit överallt i vår värld. Vissa byter ut blöjor mot tygblöjor och andra byter ut annat.
    Fast min tanke är inte "att komma någon vart" med den, jag tycker den är intressant bara och det visade sig ju finnas fler som tänker som jag. :) 
    Alla har vi olika viktiga saker att sträva efter när det gäller våra barn, det här är en av mina, bra mat är min andra. :)

Jag tror i huvudsak att alla försöker kämpa och anstränger sig så mycket man kan för sitt barns bästa, på sitt sätt. :)  
  • debbie85
    vilja89 skrev 2013-08-25 20:19:22 följande:

Intressant! Jag använder typ allt ekologiskt och kommer göra så till bebisen också. D v s jag har ekologisk tvål, hudkrämer, smink, schampo, diskmedel, all mat som man kan få tag på osv. Bebisen kommer få en nappflaska i glas då de plastflaskor som är fria från BPA har andra potentiellt skadliga ämnen i sig. Jag tror att detta är framtiden. Vi kommer sannolikt gå ifrån halvfabrikat-mat med maltodextrin, glukossirap, modifierad stärkelse m.m. Vi kommer inte vilja att allt vi äger består av plast. Det är min vision iaf. Glad
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • youandme
    kallemaja skrev 2013-08-25 21:14:32 följande:
    I morgon ska vi på RUL :) såå spännande! Undra om den lill* vill visa sig :)
    Jag/vi med! Är supernervös för vad barnmorskan kommer säga och är supernervös bara för att få se bebisen igen!

Hoppas det går bra för både dig och mig! :) 
  • Line79
    vilja89 skrev 2013-08-25 20:13:33 följande:
    Men, blir det stopp i avloppet av att ni tvättar i tvättmaskinen alltså? Vad jobbigt :/ 

Du anar inte hur många ofrivilliga inomhuspooler vi haft.. Det blir någon form av baksug när det samlas för mycket smuts så därför måste vi rensa avloppet i dräneringen utanför ca 1ggr/mån. Därför tvättar jag inte mer än nödvändigt. De håller på med utbyggnad av vägar & kommunalt vatten & avlopp, så om några veckor börjar de på vår gata & efter det är problemet löst.. Tjooohooo😄
  • Line79

Lycka till på rul i morgon!! Ang ekologiskt, blöjor etc så bidrar nog alla med sitt. Ekologisk mat, smink, kroppsvårdsprodukter, sopsortering, återvinning etc etc. Enligt alla studier så är ju allt giftigt & gör att vi blir sjuka.

• 30maj

Tänkte ta upp vagn diskussionen igen...vi ska köpa en bugaboo donkey nu men vår son är 2 år och 7 månader i januari. Hur hade ni gjort, köpt en Duo med sitts åt honom också eller en Mono med bara plats till bebisen? (för er som ej vet så kan man dra ut chassit ich köpa till en sits senare om man vill)

• Mymemlan
    vilja89 skrev 2013-08-25 20:11:40 följande:
    Jag tycker det är viktigt med bra mat, så kommer också göra egen barnmat. :) Men jag älskar att laga mat och tycker om nyttig mat. Vi äter aldrig halvfabrikat hemma. 
    Jag gjorde egen mat åt sonen som nu är snart 4, och kommer göra detta åt lillebror också :) 
Svar på tråden BF januari 2014