vilja89 skrev 2013-08-25 20:19:22 följande:
Googlade lite grann om kemikalier i engångsblöjor och det här dök upp. Skrämmande!
Jag är ganska säker på att de kemikalierna inte bara visar en röd stjärt och att det skulle irritera bebisen, finns nog mer djupgående irritationer.
"En studie som Greenpeace gjorde 1999 visade att det fanns TBT, ett hormonförändrande ämne, i bland annat Pampers blöjor.
En annan studie från 1999 som gjordes i USA visade att möss som vistades vid blöjor fick förändringar i andningshastigheten och irritation på andningsorganen. Forskarna drog slutsatsen att blöjorna är en bidragande orsak till den ökade barnastman. Dessutom höjer den tättslutande fruktigheten i engångsblöjor temperaturen över den normala kroppstemperaturen, vilket gör att sädescellsproduktionen inte fungerar som den ska. En vuxen mans testikelaktivitet formas redan som foster och spädbarn och man kan se att spermieantalet har halverats hos män under de senaste 50 åren. Om engångsblöjorna haft en påverkan i detta kan vi bara spekulera om.. "
Intressant! Jag använder typ allt ekologiskt och kommer göra så till bebisen också. D v s jag har ekologisk tvål, hudkrämer, smink, schampo, diskmedel, all mat som man kan få tag på osv. Bebisen kommer få en nappflaska i glas då de plastflaskor som är fria från BPA har andra potentiellt skadliga ämnen i sig. Jag tror att detta är framtiden. Vi kommer sannolikt gå ifrån halvfabrikat-mat med maltodextrin, glukossirap, modifierad stärkelse m.m. Vi kommer inte vilja att allt vi äger består av plast. Det är min vision iaf.