• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Flikkan

Någon som kan hjälpa mig att komma på märket på min åkpåse jag nu fått av några släktingar.
    Den är fylld med dun och man knyter ihop den, det står inget märke bara att det är sytt ett fint tryck av en krona. Liknar kronans märke som säljer barnvagnar.
    Vet någon vad detta kan vara för märke?

• Josefine02

Fan vad bra det där med tygblöjor egentligen. Tror aldrig jag kommer få med min sambo på det det där. Han bryr sig inte ett skit om miljön så som jag gör. Jag handlar mycket ekologiskt osv. Men jag måste fråga då jag inte är så påläst runt detta, då detta är vårt första barn! Men hur funkar tygblöjor egentligen? Är det bara torka bort bajset från blöjan och sen slänga in i tvätten? Egentligen vill man ju tvätta blöjorna direkt men det kan man ju inte göra var dag? vart ska man ska man då förvara dessa stinkade blöjor? Och finns det ingen risk att de läcker?

• vartjagängår
    Flikkan skrev 2013-08-25 16:23:33 följande:
    Någon som kan hjälpa mig att komma på märket på min åkpåse jag nu fått av några släktingar.

Den är fylld med dun och man knyter ihop den, det står inget märke bara att det är sytt ett fint tryck av en krona. Liknar kronans märke som säljer barnvagnar.

Vet någon vad detta kan vara för märke?

Elodie details brukar ha en krona på sina åkpåsar men aldrig sett någon man knyter ihop?
  • vilja89
    Josefine02 skrev 2013-08-25 16:24:16 följande:
    Fan vad bra det där med tygblöjor egentligen. Tror aldrig jag kommer få med min sambo på det det där. Han bryr sig inte ett skit om miljön så som jag gör. Jag handlar mycket ekologiskt osv. Men jag måste fråga då jag inte är så påläst runt detta, då detta är vårt första barn! Men hur funkar tygblöjor egentligen? Är det bara torka bort bajset från blöjan och sen slänga in i tvätten? Egentligen vill man ju tvätta blöjorna direkt men det kan man ju inte göra var dag? vart ska man ska man då förvara dessa stinkade blöjor? Och finns det ingen risk att de läcker?
    Jag berättade för min sambo om hälsoeffekterna på barnet, samt hur mycket engångsblöjor kostar (17'000:- för en blöjperiod) i jämförelse med tygblöjor (priset beror på modell). Sedan får man ju lägga till kostnad för tvätt då.
    Vi kommer ju ha det väldigt smidigt med skötbädd intill hon i tvättstugan. Så man sköljer av bajset under kranen (är ju flytande i början!) och sedan kommer vi ha en större pedalhink med en tvättbar påse i. Där kommer vi sedan slänga ner blöjan, det går bra att den är blöt fortfarande och sedan när det behövs tvättas så lyfter man in hela påsen i tvättmaskinen :) Läste att blöjorna klarar sig fuktiga i en hink i upp till tre dagar. 
    Här ser du en film om den blöjan, som är den smidigaste modellen. http://imsevimse.se/aiofilmmusik.pab 
    Siiran skrev 2013-08-25 15:17:08 följande:

Funderar också lite på det. Min bror tålde inte vanliga blöjor när han var liten så mamma använde tygblöjor till honom, att han inte tålde det bör ju betyda att det finns saker i dem som inte är helt bra. Tycker inte man ska behöva försvara vad man väljer, det är ju upp till var och en
    Ja, jag får försöka peppa mig själv! Det var fler här som var nyfiken på tygblöjor än vad jag trodde! :D
    debbie85 skrev 2013-08-25 15:24:02 följande:

Vi har också funderingar på att använda tygblöjor. Håller på att läsa en del om det och försöker bl.a. komma fram till vilken typ av tygblöja som är bäst och vilket märke. Imse-vimse har jag läst en hel del bra om. Oavsett vilken typ av tygblöja man väljer så verkar det vara en inkörsperiod innan man lär sig grejen och tycker att det funkar bra. Jag hoppas fler tänker som du och jag och vill göra sitt bästa för att inte bidra till miljöförstöring.
    Jag tänker att ImseVimse är bra för att det är svenskt och blöjorna är gjorda av ekologisk bomull. :) 

• popcornplaya
    vilja89 skrev 2013-08-25 15:05:54 följande:

Någon mer som går emot strömmen och kommer använda tygblöjor? ;) Känner mig rätt ensam, haha! Vi har i alla fall satsat på ImseVimse. :) 
    Nervös över reaktionerna i vår närhet sedan när vi kommer göra det. Alla tror att det är utdött och typ stenåldersfasoner. Vi har ju köpt allt-i-ett-blöjor som är precis som engångsblöjorna, fast i tyg liksom.
    Handlar nog mest om okunskap och jag får väl förklara, men känns lite jobbigt :b
    Fast det är ju fler som börjar bli medvetna om all skit som finns i engångsblöjor både för barnet och miljön. Har en vän som inte använder våtservetter på grund av alla kemikalier där i och använder tygservetter som tvättas sedan, då bidrar man ju också med något liksom. :)

Jag hade aldrig orkat med all bajstvätt med tygblöjor. Men om nån vill ha tygblöjor så varför inte.
  • Sprallis88
    Line79 skrev 2013-08-25 11:35:44 följande:
    Inte så orolig eftersom jag var underviktig innan, men fick en chock när jag ställde mig på vågen & såg att det var +3 kg på 1 1/2 vecka! 😄 Jag äter bra & springer 5 dagar i veckan så det måste ju va magen med allt som vuxit.. 1,3 kg över "rekommenderade" i viktkalkylatorn.
    Oj, springer du fortfarande! Hurtigt! I vilken vecka är du?
  • Sprallis88
    Line79 skrev 2013-08-25 11:35:44 följande:
    Inte så orolig eftersom jag var underviktig innan, men fick en chock när jag ställde mig på vågen & såg att det var +3 kg på 1 1/2 vecka! 😄 Jag äter bra & springer 5 dagar i veckan så det måste ju va magen med allt som vuxit.. 1,3 kg över "rekommenderade" i viktkalkylatorn.
    Oj! Springer du fortfarande? Hurtigt! Vilken vecka är du i?
  • Kramardig

Jag kommer inte använda tygblöjor och det är bara för att jag är för lat. Men ser inget fel i att använda tygblöjor. Använder man tygblöjor då även vid besök på stan och så? Vart förvarar men blöjan under tiden?

Svar på tråden BF januari 2014