• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Trollbarnet
    mariafii skrev 2013-05-11 07:39:03 följande:

Jag plussade på BIM -1

Susanne- Tråkigt om du känner att du inte platsar in. Klart man ska vara positiv som du säger men jag tror detta är något folk oroar sig mest såhär i början och sen försvinner det mer och mer :)

Vi har iaf valt att berätta för familjerna såhär tidigt för jag är sååå lycklig och kan inte vara tyst om det. Dom tog det super bra och det är första barnbarnet för båda familjerna så det blir extra spännande :D

Fler än jag som har stressigt jobb som gör det lite svårare nu? Jag höll på att stressa ihjäl mig igår på jobbet och + fick inge mat förens 3 på eftermiddagen och då blev jag nästan svimfärdig och vår såååå trött efter maten. Hur ska man orka då jag jobbar väldigt mycket i maj och så bjev jag erbjuden extra jobb natttid på ett annat jobb. Men känner att jag måste jobba så mycket jag bara kan nu så man får pengar sen        
    Jag vet hur det känns. Gick på ledigt i Fredags men innan det har jag jobbat 7 dagar i rad. Man blir helt slut, speciellt när det är så mycket att göra och stressen är verkligen med hela tiden. Springer runt som en skållad råtta på jobbet och det väller in mer och mer jobb som måste göras "innan måndag" osv. Då blir man knäpp tillslut, speciellt då man ska vara noga med mat och sömn. Men förhoppningsvis går det bra. Försök tänka på att du måste ta det lite lugnt också.
  • Trollbarnet
    Mariåsa skrev 2013-05-11 12:47:45 följande:
    Hej! Jag plussade svagt igår och starkare idag (BIM-2 idag). Kan nästan inte tro att det är sant! :) Har försökt i ett halvår. Så nu är det BF 140115 eller något sådant :) Men känner helt klart igen den där oron som beskrivs här. Jag har tidigare inte druckit en droppe alkohol under den kritiska perioden. De första tre månaderna slutade jag även helt med kaffe. Men nu det senaste försöket så bestämde jag mig (i samråd med min sambo) för att inte vara lika strikt med sushi och alkohol etc under den första veckan. Så jag drack ett glas rosé 7-8 dagar efter befruktningen i ett sammanhang som jag kände att det skulle ha varit svårt att avstå (drack det inte i ett svep utan smuttade under en hel kväll på glaset). Drack även ett par glas veckan innan men då sitter ju inte embryot fast så det är jag inte orolig för. Men jag kan känna att det var lite onödigt att dricka det där glaset rosé dag 7-8. Men samtidigt kanske det var just pga att jag levde som vanligt som det fungerade!? Hur ser ni på saken? Känner mig lite ensam i mina tankar. Min sambo är mer oroligt lagd än jag, vilket inte direkt gör mig lugnare. Vi har googlat runt en hel del och det verkar som om det är lugnt. Vill ju kunna känna 100% glädje. Tack på förhand för input!
    Herregud. Jag körde en 3-dagars samma vecka som det "tog" antar jag (sm-guld i ishockey...) men då trodde vi verkligen inte att det hade tagit eller ens var möjligt då sambon var borta och arbetade under min ÄL (som måste ha varit senare istället), oansvarigt av mig men det fanns verkligen inte på kartan.. Sambon körde på 4 festkvällar men jag nekade då jag kände mig "konstig", dagen efter åt vi grillat och jag rannsakade mig själv, sen sa jag åt sambon på kvällen "Bara så du vet.. så kommer jag få plus i slutet av månaden" och han bara skrattade och sa att det vet man ju aldrig, men jag visste redan då. Kände igen känslan.

Hursom, första kvällen var jag riktigt full, och de andra kvällarna drack jag 2 cider så jag var inte ens lullig. Hoppas det kommer gå bra ändå, har så dåligt samvete.
  • Trollbarnet
    hundenhubbe skrev 2013-05-11 12:46:29 följande:
    Vi berättade för mina föräldrar igpr och ska berätta för sambons föräldrar idag har bakat en tårta där de står farmor och farar på första barnbarnet för båda familjerna lyckan är så stor så man måste få berätta för någon! Jag berätta för bästa vännerna också för de är dom jag vill ha vid min sida om de skulle gå bra eller bli mf igen! vet någon här hur stor chans de är tt man får mf igen? Hade ju förra månaden så har ibte hft en mens emellan.. :-P
    Jag ska inte oroa dig, men det är lite större chans om man plussar så tidigt då kroppen inte hinner "återhämta sig", men jag har hört alla 3 olika varianter av olika barnmorskor. Den ena sa "Äsch det är bara börja köra på igen", den andra sa "Vänta en mens emellan" och den tredje ville sätta in spiral så att jag "skulle vänta minst 6 månader"
  • kokobell

okej, vad betyder BIM? VUL? BF (den kan jag gissa men lika bra att få veta från proffsen)?  man vill ju kunna hänga med i tugget här!  Tungan ute

jag är själv hemma medan maken är utomlands en vecka till, han fick veta via facetime och så har jag berättat för en god vän. men eftersom jag mår så illa kändes det som att jag skulle berätta för en till, som förklaring till varför jag nog inte orkar träffa henne mer än nån kort stund trots att jag är ledig. och hon berättade genast om en ganska tragisk olycka med gravid kvinna inblandad, "det är bäst att du vet ifall du skulle fråga om henne" var förklaringen. jag skulle aldrig ha frågat, känner inte den kvinnan alls - och vill ju inte höra hemska historier nu!!! det är så himla konstig reflex som en del har (hoppas jag själv inte är sån), att fylla på med elände bara för att det är just det de kommer att tänka på. :( 

jag vill mest att folk ska veta att jag mår illa och är liksom ur form energimässigt eftersom jag äter så dåligt, men jag vill inte ha skräckhistorier eller bara prata om graviditet ju. nu känner jag bara för att isolera mig för att slippa förklara... jag är mellan jobb så jag är hemma mycket i alla fall. men känns inte jättekul ju och börjar kännas ensamt utan maken. 

• Trollbarnet
    kokobell skrev 2013-05-11 16:22:03 följande:
    okej, vad betyder BIM? VUL? BF (den kan jag gissa men lika bra att få veta från proffsen)?  man vill ju kunna hänga med i tugget här!  Tungan ute

jag är själv hemma medan maken är utomlands en vecka till, han fick veta via facetime och så har jag berättat för en god vän. men eftersom jag mår så illa kändes det som att jag skulle berätta för en till, som förklaring till varför jag nog inte orkar träffa henne mer än nån kort stund trots att jag är ledig. och hon berättade genast om en ganska tragisk olycka med gravid kvinna inblandad, "det är bäst att du vet ifall du skulle fråga om henne" var förklaringen. jag skulle aldrig ha frågat, känner inte den kvinnan alls - och vill ju inte höra hemska historier nu!!! det är så himla konstig reflex som en del har (hoppas jag själv inte är sån), att fylla på med elände bara för att det är just det de kommer att tänka på. :( 

jag vill mest att folk ska veta att jag mår illa och är liksom ur form energimässigt eftersom jag äter så dåligt, men jag vill inte ha skräckhistorier eller bara prata om graviditet ju. nu känner jag bara för att isolera mig för att slippa förklara... jag är mellan jobb så jag är hemma mycket i alla fall. men känns inte jättekul ju och börjar kännas ensamt utan maken. 

Bim = Beräknad icke mens (om jag minns korrekt).
    VUL = Vaginalt ultraljud (görs tidigt i graviditet)
    BF = beräknad födsel
  • hundenhubbe
    Trollbarnet skrev 2013-05-11 16:15:05 följande:
    Jag ska inte oroa dig, men det är lite större chans om man plussar så tidigt då kroppen inte hinner "återhämta sig", men jag har hört alla 3 olika varianter av olika barnmorskor. Den ena sa "Äsch det är bara börja köra på igen", den andra sa "Vänta en mens emellan" och den tredje ville sätta in spiral så att jag "skulle vänta minst 6 månader"

Fast jag har också hört att kroppen går in för att göra om och göra rätt och art miljön i limodern kan vara bättre efter ett mf då de tydligen stimulerar hormonerna progesteron och östrogen. Så de är ju lite olika teorier! Hoppas min stannar
  • Magda85

Hej på er!
    Hoppas det är okej att jag hoppar in här
    Plussade igår på bim-3 och har (just nu) BF 20/1 med nr 3, har två barn sedan tidigare som är 3 och 4½ år. Har gjort oss av med i stort sett varenda bebisgrej här i huset  så jag kan inte bärga mig tills jag "får" börja shoppa loss Skrattande

• Susanne1975
    Magda85 skrev 2013-05-11 17:39:18 följande:
    Hej på er!
    Hoppas det är okej att jag hoppar in här
    Plussade igår på bim-3 och har (just nu) BF 20/1 med nr 3, har två barn sedan tidigare som är 3 och 4½ år. Har gjort oss av med i stort sett varenda bebisgrej här i huset  så jag kan inte bärga mig tills jag "får" börja shoppa loss Skrattande
    Välkommen och grattis till ditt Plus Gravid
  • Susanne1975
     BF Lista
    1/1 - FruGul, 26 år, första barnet  

1/1 - Lua, 25 år, första barnet  
    2/1 - MizzMyzig83, 29 år, första barnet  
    2/1 - heartems, andra barnet  
    2/1 - Jossehaugen, 20 år, första barnet  
    3/1 - Smurfsyster88, första barnet  
    3/1 - Naniismamma, 21 år, tredje barnet 
    4/1 - Moto, 33 år, andra barnet  
    4/1 - Elvinsmamma, 24 år, andra barnet  
    4/1 - Chaplin89, 36 år, andra barnet  
    4/1 - LinaThulin, 27 år, tredje barnet 
    4/1 - fluu, 20 år,andra barnet  
    4/1 - debbie85, 28 år, första barnet  
    4/1 - vilja89, 24 år, första barnet 
    4/1 - mallann, 26 år, andra barnet 
    5/1 - EmmaSee, 27år, första barnet
    5/1 - Jennsan85, 28 år ,första barnet  
    6/1 - Mymemlan, 22 år, andra barnet.  
    6/1 - Trollbarnet, 23 år, första barnet  
    6/1 - annadenise, 30 år, första barnet 
    6/1 - bananiss, 22 år, andra barnet   
    7/1 - popcornplaya, 28 år, tredje barnet 
    7/1 - sunnydays, 25 år, första barnet 
    7/1 - londonsvenska, 32 år, andra barnet  
    8/1 - Martini92, 21 år, första barnet 
    8/1 - lamouri, 26 år, första barnet  
    9/1 - Aadomeniqe , 26 år, andra barnet 
    10/1 - ofeigur, 33 år tredje barnet  
    10/1 - winterlong, 29 år, andra barnet 
    10/1 - eriksson i dalsland, 32 år, andra barnet   
    11/1 - Nesseo, 27 år , Första barnet    
    11/1 - Doffan, 29 år, Första barnet  
    12/1 - sagalo, 25 år, andra barnet  
    12/1 - Mariafii 1985, 27 år, första barnet  
    12/1 - Majpan 29 år, andra barnet
    14/1 - Susanne 1975, 38 år, andra barnet 

14/1 - Liam05Milton08, 27 år, fjärde barnet  
    14/1 - Oh baby
    14/1 - Leosmamma, andra barnet 
    15/1 - 30maj, 22år, andra barnet  
    17/1 - Sassa11, 31 år, andra barnet

Lägg gärna till er ni som är nya eller inte är med ännu
  • verkar

BF Lista 1/1 - FruGul, 26 år, första barnet 1/1 - Lua, 25 år, första barnet 2/1 - MizzMyzig83, 29 år, första barnet 2/1 - heartems, andra barnet 2/1 - Jossehaugen, 20 år, första barnet 3/1 - Smurfsyster88, första barnet 3/1 - Naniismamma, 21 år, tredje barnet 4/1 - Moto, 33 år, andra barnet 4/1 - Elvinsmamma, 24 år, andra barnet 4/1 - Chaplin89, 36 år, andra barnet 4/1 - LinaThulin, 27 år, tredje barnet 4/1 - fluu, 20 år,andra barnet 4/1 - debbie85, 28 år, första barnet 4/1 - vilja89, 24 år, första barnet 4/1 - mallann, 26 år, andra barnet 5/1 - EmmaSee, 27år, första barnet 5/1 - Jennsan85, 28 år ,första barnet 6/1 - Mymemlan, 22 år, andra barnet. 6/1 - Trollbarnet, 23 år, första barnet 6/1 - annadenise, 30 år, första barnet 6/1 - bananiss, 22 år, andra barnet 7/1 - popcornplaya, 28 år, tredje barnet 7/1 - sunnydays, 25 år, första barnet 7/1 - londonsvenska, 32 år, andra barnet 8/1 - Martini92, 21 år, första barnet 8/1 - lamouri, 26 år, första barnet 9/1 - Aadomeniqe , 26 år, andra barnet 10/1 - ofeigur, 33 år tredje barnet 10/1 - winterlong, 29 år, andra barnet 10/1 - eriksson i dalsland, 32 år, andra barnet 10/1 -Verkar,33 år, fjärde barnet 11/1 - Nesseo, 27 år , Första barnet 11/1 - Doffan, 29 år, Första barnet 12/1 - sagalo, 25 år, andra barnet 12/1 - Mariafii 1985, 27 år, första barnet 12/1 - Majpan 29 år, andra barnet 14/1 - Susanne 1975, 38 år, andra barnet 14/1 - Liam05Milton08, 27 år, fjärde barnet 14/1 - Oh baby 14/1 - Leosmamma, andra barnet 15/1 - 30maj, 22år, andra barnet 17/1 - Sassa11, 31 år, andra barnet Lägg gärna till er ni som är nya eller inte är med ännu

Ursäkta min dyslexi
Svar på tråden BF januari 2014