• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Anonym (FD)

J1983 skrev 2013-06-02 12:38:46 följande:

Orsaken ointressant? Cancerbehandling, ska man få sparken då också tex?

J1983 skrev 2013-06-02 12:40:43 följande:

Jo men en del svar är inte anpassade till lagen. Enligt lagen är man inte usel om man vabbar eller är föräldraledig eller har dålig hälsa.

Det är här det blir krångligt. Du fixar nämligen inte att se situationen ur fler perspektiv än tjejens.

Precis, exakt, oavsett anledning är man en usel anställd  för företaget om man är hemma mer än man är borta och detta alldeles speciellt om man ställer till det med planeringen och för de andra den lilla tid man faktiskt ÄR där.

Det torde  finnas gott om lagliga möjligheter att göra sig av ed denna anställda om TS så önskar. Turordningen är inte fix för företag med mindre än 10 anställda.   
  • Anonym (FD)
    Anonym (usel arb.givare) skrev 2013-06-02 17:59:11 följande:

Menar att tacka ja till att vara tjejens referens enbart för att förstöra för henne så hon fortfarande är arbetslös!
    Å andra sidan är tjejen så jävla korkad och verklighetsfrånvänd att hon verkligen frågat signaturen om att vara referent så är bara det i sig en anledning för att varna för henne. För att inte tala om hur hon betedde sig på förra jobbet.

Det är givetvis positivt för de arbetsgivare som frågar om henne att få reda på mer om henne. Det är ju därför de frågar. 
  • Anonym (FD)
    Anonym (FD) skrev 2013-06-03 03:04:45 följande:

Det är här det blir krångligt. Du fixar nämligen inte att se situationen ur fler perspektiv än tjejens.

Precis, exakt, oavsett anledning är man en usel anställd  för företaget om man är hemma mer än man är borta och detta alldeles speciellt om man ställer till det med planeringen och för de andra den lilla tid man faktiskt ÄR där.

Det torde  finnas gott om lagliga möjligheter att göra sig av ed denna anställda om TS så önskar. Turordningen är inte fix för företag med mindre än 10 anställda.   

... hemma mer än man är på jobbet ...

förstås  
  • Anonym (xy)
    sasso78 skrev 2013-06-02 20:13:31 följande:
    Det kanske det inte gör. Men ändå så är det en rättighet att vårda sitt sjuka barn, vara föräldraledig osv.  Det finns nåt som heter vikarie......

Det är inte alltid så enkelt att anställa vikarier. Dels är det svårt att hitta någon som kan hoppa in med kort varsel för korta perioder, dels innebär vikarier extra kostnader vilket kan vara tufft för ett småföretag.
  • Anonym (....)

var "besvärlig", kräv sjukintyg från första dagen, ge tråkigast uppgifterna.
    men främst: ge ett schema som hon inte kan leva upp till och hänvisa att det bara är det du kan erbjuda!
    tex att hon ska ha hand om en felanmälan kl 7-8 vardagar eller så.
    inte så snäll metod men jag förstår ditt problem verkligen!!

• Anonym (usel arb.givare)
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-02 19:19:10 följande:
    Har inget med ts att göra heller, det var "varit där" du borde vänt dig till med det här:
    Anonym (usel arb.givare) skrev 2013-06-02 18:04:52 följande:
    Tycker jag inte, varför sjunka till en sådan hemsk nivå, två fel gör det inte mer rätt! Tacka då nej till att vara referens, ärligare mot både henne och dig själv!

Så klart det inte var ts heller, usch inser nu hur trött jag var igår, i te meningen, ber om ursäkt.
  • J1983
    Anonym (FD) skrev 2013-06-03 03:04:45 följande:
    J1983 skrev 2013-06-02 12:40:43 följande:
    Jo men en del svar är inte anpassade till lagen. Enligt lagen är man inte usel om man vabbar eller är föräldraledig eller har dålig hälsa.
    Det är här det blir krångligt. Du fixar nämligen inte att se situationen ur fler perspektiv än tjejens. Precis, exakt, oavsett anledning är man en usel anställd  för företaget om man är hemma mer än man är borta och detta alldeles speciellt om man ställer till det med planeringen och för de andra den lilla tid man faktiskt ÄR där. Det torde  finnas gott om lagliga möjligheter att göra sig av ed denna anställda om TS så önskar. Turordningen är inte fix för företag med mindre än 10 anställda.   

Jodå, nog fixar jag att se det ur fler perspektiv. Den här tråden är dock överrepresenterad av arbetsgivarens perspektiv. Sen så finns ju den här lagen som skyddar föräldrar av en anledning. Det ska inte gå att göra sig av med folk för att de har barn. Man behöver inte anpassa sitt barnskaffande till vad som är bäst för arbetsgivaren.
  • Maria 434
    J1983 skrev 2013-06-03 19:41:20 följande:

Jodå, nog fixar jag att se det ur fler perspektiv. Den här tråden är dock överrepresenterad av arbetsgivarens perspektiv. Sen så finns ju den här lagen som skyddar föräldrar av en anledning. Det ska inte gå att göra sig av med folk för att de har barn. Man behöver inte anpassa sitt barnskaffande till vad som är bäst för arbetsgivaren.

Varför ska arbetsgivaren vara den enda som anpassar sig?
    Vad är det för fel att som arbetstagare respektera sina kollegor och arbetsgivare, istället för att bara ta, ta och ta och hävde sina rättigheter, vara lite flexibel och förstå att kollegorna är de som får dra det stora lasset i första hand, framför allt på ett litet företag där man inte kanske har råd att ta in extrapersonal i tid och otid.
    Det går alldeles utmärkt att vara en jättebra förälder och samtidigt vara en bra kollega och anställd.
  • Anonym (roger)
    sasso78 skrev 2013-06-02 20:13:31 följande:

Det kanske det inte gör. Men ändå så är det en rättighet att vårda sitt sjuka barn, vara föräldraledig osv.  Det finns nåt som heter vikarie......

Absolut att man som arbetstagare har rättigheter. Arbetsgivaren har ochså rättigheter som att leda och fördela
    arbetet  tex att sätta schema. Eftersom den anställdes make verkar totalt oförmögen att varesig vara föräldraledig,
    ta ut VAB eller hämta/lämna på förskola så kan man ju tex sätta arbetstider så att det blir extremt obekvämt
    och hon själv väljer att sluta pga arbetstiderna.  
  • Anonym (FD)
    J1983 skrev 2013-06-03 19:41:20 följande:

Tråden ger råd till  TS som är arbetsgivare. TS behöver hjälp eftersom: " jag har inte råd att ha henne kvar."

Tjej 2 håller på att sänka hela företaget och ta med sig alla andra ned i djupet genom sitt beteende.

Ja, hon FÅR utnyttja sina rättigheter fullt ut oc h hon FÅR vägra att samarbeta för det gemensamma bästa - men hon får också vara med på att även TS, som arbetsgivare har rättigheter.

Den vikarie som TS nu tar in när Tjej 2 skall vara borta minst 24 månader kommer att ha jobbat på företaget ungefär lika länge som tjej 2 den dagen hon vill komma tillbaka. I det läget kan TS fullt lagligt välja vikarien före Tjej 2 och Tjej 2 får lära sig att det finns plus och minus med allting.    

Fair and square. 
Svar på tråden Anställd som alltid är borta