• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • J1983
    LinneaJosie skrev 2013-06-01 22:40:49 följande:
    Man kan ju dela på vab och föräldraledighet också.

Absolut, det tycker jag också men trots detta så kan det bli mycket. Jag har haft två vårar ned mycket vab nu sen min lilla började dagis. Förmodligen är det bättre nästa år då han blivit äldre. Jag har trots detta fått både förlängda vikariat och nu tills vidare anställning mitt i värsta vabperioden.
  • J1983
    cilaz skrev 2013-06-02 00:27:57 följande:
    "Arbetsgivarens ansvar" har jag läst i många inlägg här nu. Mycket är arbetsgivarens ansvar. Men det finns en gräns. Ett företag ska inte behöva gå i konkurs för att nån inte kan hålla snippan i styr mer än två månader. Om hon inte klarar av att jobba när hon har ett barn, som hon redan märkt kräver mycket förälder och hon vet att pappan inte ställer upp på att ta ledigt, då skaffar man väl inte ett till barn? Eller två? Hon kunde lika gärna säga upp sig och leva på soc, hon är lika mycket parasit där!

Då får arbetsgivaren tänka till före. Inte anställa någon i barnafödande ålder, kanske kräva steriliseringsintyg. Sen bör man väl akta sig för att anställa en alltför ålderstigen person, de kan ju bli sjuka. Klarar man inte av att ha personal och anpassa sig till svensk lag får man nog jobba själv.
  • Anonym (FD)
    Anonym (Arg!) skrev 2013-05-31 23:53:49 följande:

Varför är man en usel anställd för att man vabbar och tar hand om barn? Ditt inlägg är dem mest dömande jag läst. Såklart man ska få vabba. JA ta bryter mot lagen flera gånger om ifall hon avvecklar personen på de grunder hon har beskrivit. Hon kan bli stämd av att bara nämna det för den anställde. Det är sådana arbetsgivare som gör mig förbannad för de förstör för kvinnor!!!
    Man är en usel anställd om man inte ens är 50% av förväntad tid på jobbet och om man dessutom försvårar planering och det dagliga arbetet för alla andra under den tid man är där.

Orsaken till varför man undviker att göra sitt förväntade jobb är ointressant.

Det MÅSTE gå att göra sig av med usla anställda för annars drabbas så många fler.  
  • Anonym (FD)
    J1983 skrev 2013-06-02 06:59:37 följande:

Då får arbetsgivaren tänka till före. Inte anställa någon i barnafödande ålder, kanske kräva steriliseringsintyg. Sen bör man väl akta sig för att anställa en alltför ålderstigen person, de kan ju bli sjuka. Klarar man inte av att ha personal och anpassa sig till svensk lag får man nog jobba själv.

Avsikten med tråden är ju givetvis att bli av med problemet inom ramen för svensk lag.
  • ica
    Anonym (Tyvärr) skrev 2013-06-01 09:43:30 följande:

Jag tycker inte tjej 2 har dålig arbetsmoral för att barnet är sjukt utan för att hon inte ens försöker att hitta en lösning till exempel att jobba hemifrån.
    Vabba man får man inte jobba hemifrån. Då har man inte rätt till ersättning från f-kassa.
  • Vinterankan

Man måste inte vabba heldagar så det går alldeles utmärkt att vabba och jobba hemifrån. Bara att man anmäler sedan att man har vabbar tex 4-6 timmar och inte hela dagen.

• sasso78
    JanaLiiN skrev 2013-06-01 22:10:08 följande:
    Jösses, finns det sådana här arbetsgivare på riktigt? Följ lagen, människa. Jag är ytterst tacksam för att min chef förstår att min familj naturligtvis går före arbetet medan barnen är små. Det borde vara självklart för alla. TS, tycker du att din anställde ska lämna sina barn ensamma hemma när de är sjuka? Ska hon låta bli att bli gravid för att det inte passar dig? Hon har väl knappast själv bestämt tt det är tvillingar? Hoppas hon SLIPPER komma tillbaka till ditt företag.

Kan bara hålla med. Vab och fp är en RÄTTIGHET! Jag trodde alla visste det.....
  • sasso78
    LinneaJosie skrev 2013-06-01 22:40:49 följande:
    Man kan ju dela på vab och föräldraledighet också.

Det KAN man. Dock så behöver man inte det.
  • Vinterankan

Om man vet med sig att man kommer utnyttja sina rättigheter till Max gällande vab och föräldraledighet så bör man kanske inte söka sig till små företag utan hålla sig till offentlig sektor eller stora företag.

• Anonym (öppna ögonen)
    sasso78 skrev 2013-06-02 08:46:12 följande:
    Kan bara hålla med. Vab och fp är en RÄTTIGHET! Jag trodde alla visste det.....

Visst är det rättigheter, men om man bara kräver sina rättigheter och inte tänker på att man som anställd även har någon form av skylldighet gentemot arb.givaren riskerar man ju hela företaget i detta fall. Tack och lov vågar några satsa och starta företag som växer osv annars hade alla varit tvugna att jobba inom statliga och kommunala organisationer hur kul hade det blivit?
Svar på tråden Anställd som alltid är borta