• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • J1983
    Maria 434 skrev 2013-06-04 08:11:27 följande:
    Varför ska arbetsgivaren vara den enda som anpassar sig? Vad är det för fel att som arbetstagare respektera sina kollegor och arbetsgivare, istället för att bara ta, ta och ta och hävde sina rättigheter, vara lite flexibel och förstå att kollegorna är de som får dra det stora lasset i första hand, framför allt på ett litet företag där man inte kanske har råd att ta in extrapersonal i tid och otid. Det går alldeles utmärkt att vara en jättebra förälder och samtidigt vara en bra kollega och anställd.

Jag tror det är lätt att tycka att man ska anpassa sig osv om man 1 haft barn som inte varit sjuka så mycket 2 har ett nätverk som kan vabba åt en Är barnen sjuka så är de ju det. Inte mycket man kan göra oavsett hur schysst man vill vara mot kollegor och chef. Det är inte heller så självklart att man kan jobba hemma heller. Barn är olika.
  • Anonym (noll koll)
    J1983 skrev 2013-06-04 18:52:04 följande:

Jag tror det är lätt att tycka att man ska anpassa sig osv om man 1 haft barn som inte varit sjuka så mycket 2 har ett nätverk som kan vabba åt en Är barnen sjuka så är de ju det. Inte mycket man kan göra oavsett hur schysst man vill vara mot kollegor och chef. Det är inte heller så självklart att man kan jobba hemma heller. Barn är olika.
    Då får man säga upp sig.

Utan arbete blir man ändå sen när man sänkt företaget i botten. Det är extremt egoistiskt när det handlar om ett såpass litet företag som i ts!
  • Vinterankan

Men i just det här fallet så finns det en pappa plus att det är möjligt att jobba hemifrån så här handlar det ju helt och hållet om en anställd som skiter i alla utom sig själv och sina rättigheter.

• LinneaJosie
    Vinterankan skrev 2013-06-04 19:39:50 följande:
    Men i just det här fallet så finns det en pappa plus att det är möjligt att jobba hemifrån så här handlar det ju helt och hållet om en anställd som skiter i alla utom sig själv och sina rättigheter.

Precis. Det handlar inte om alla som måste vabba mycket utan om en specifik person som inte är intresserad av att lägga två strån i kors för att göra sitt bästa för sin arbetsgivare också. Klart barnen är viktigast, men skiter man helt i jobbet bör man sluta jobba.
  • J1983
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-04 18:53:58 följande:
    Då får man säga upp sig. Utan arbete blir man ändå sen när man sänkt företaget i botten. Det är extremt egoistiskt när det handlar om ett såpass litet företag som i ts!

Nej men man behöver ju inte säga upp sig eftersom man har laglig rätt att vabba. Lagen är ett skydd för föräldrar och deras barn. Man ska inte behöva säga upp sig för att ens barn är sjuka.
  • J1983
    Vinterankan skrev 2013-06-04 19:39:50 följande:

Att jobbet är möjligt att utföra hemifrån är ju inte detsamma som att det funkar att jobba hemifrån med varje specifikt barn. Jag får inte mycket vettigt gjort när jag vabbar mina två magsjuka barn t.ex
  • Anonym (Nin)
    J1983 skrev 2013-06-04 21:46:48 följande:

Nej men man behöver ju inte säga upp sig eftersom man har laglig rätt att vabba. Lagen är ett skydd för föräldrar och deras barn. Man ska inte behöva säga upp sig för att ens barn är sjuka.
    nej men man har ingen rättighet alls att sätta sig emot nya schemaläggningar och jävligt trista arbetsuppgifter på ett kontor nere i källaren bredvid varmvattenberedaren....
  • J1983
    Anonym (Nin) skrev 2013-06-04 22:07:10 följande:
    nej men man har ingen rättighet alls att sätta sig emot nya schemaläggningar och jävligt trista arbetsuppgifter på ett kontor nere i källaren bredvid varmvattenberedaren....

Nej så kan det vara men det är en annan sak än att få sparken.
  • Anonym (55)
    J1983 skrev 2013-06-04 21:48:41 följande:

Att jobbet är möjligt att utföra hemifrån är ju inte detsamma som att det funkar att jobba hemifrån med varje specifikt barn. Jag får inte mycket vettigt gjort när jag vabbar mina två magsjuka barn t.ex
    Men om man inte vill anstränga sig alls för att ändra på situationen så bör man heller inte klaga när företaget går i konkurs och man blir arbetslös och  kanske inte ens får ut semesterersättningar och lön för att det saknar pengar.
  • Anonym (pia)
    Anonym (55) skrev 2013-06-04 22:31:55 följande:
    Men om man inte vill anstränga sig alls för att ändra på situationen så bör man heller inte klaga när företaget går i konkurs och man blir arbetslös och  kanske inte ens får ut semesterersättningar och lön för att det saknar pengar.
    Arbetaren klarar sig alltid vid konkurser genom lönegarantier. Värre är det för företagaren som ofta får gå från hem för att det är belånat
Svar på tråden Anställd som alltid är borta