• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Anonym (usel arb.givare)
    Anonym (Varit där) skrev 2013-06-02 11:11:33 följande:
    Jag jobbade på ett litet företag för några år sedan, vi var 4 personer plus ägaren.  När vi anställde den femte gjorde vi ett STORT misstag. Vi tog in en tjej som tillsammans med mig skulle jobba med själva verksamheten (de andra två höll på med telefoni och administration och liknande). Hon verkade perfekt, men var precis som TS anställda.  Under några år blev hon gravid två gånger på kort tid, och allt var ett virrvarr av föräldraledighet, vabb, sjukdom, deltid och semester. Problemet var inte att hon blev gravid eller att barnen blev sjuka, utan att hon utnyttjade sina rättigheter till max. Nej, hon MÅSTE inte dela föräldraledighet och vabb med sin man, men när hon tar ALLT sådant och sedan sitter och skryter om sin mans suuuuperviktiga jobb som han inte kan vara ledig (hennes ordval....)  ifrån ville jag bara strypa henne. Det var inte möjligt att ta in vikarier för det jobbet om det inte handlade om flera månader, så under vabb-perioderna var det JAG som fick göra hennes jobb. Det sög, men jag förstod att om inte jag gör det dör företaget.  Hade hon bara delat på vabben, varit beredd att jobba hemifrån när barnen var sjuka (det gick lika bra att jobba hemifrån som från kontoret) istället för att stänga av mobilen, och BERÄTTA vad hon planerade så vi kunde ha framförhållning så hade det varit lättare. Fortfarande tungt, men inte alls så tungt som när hon hävdade sina RÄTTIGHETER.  Ägaren sa upp henne, sket i arbetsrätten resonerade att om han gör så så kanske det går åt skogen, behåller han henne går det garanterat åt skogen. Det var för sent och företaget konkade :( Jag var arbetslös i nästan ett år. Kvinna runt 30, fast förhållande och inget barn. Jag vet att minst två av tjänsterna fick jag inte för att de var rädda att jag skulle göra som kvinnor som hon! Fy vad jag hatade henne. Nu har jag jobb, är gravid och har redan pratat med min chef om föräldraledighet och upplägg. Kommer att ta mera än min man men kommer att gå tillbaka till jobbet en månad mitt i, för att de behöver det och för att det är vettigt för alla att kunna kompromissa!   Hon fick skitdåligt betyg av min förra arbetsgivare, och fortfarande arbetslös. Hon har uppgett mig som referens istället, och jag sänker henne totalt varje gång någon ringer. Hämden är underbar :D 

Gud vad hemskt gjort.
  • prinsessanadia
    Anonym (Ung Vikarie) skrev 2013-06-02 12:51:14 följande:

Der trodde vi med; jag och flera som tyckte jag kunde vara kvar då jag var mer intresserad av att hjälpa folk med saker och gå extra för att kanske slänga kartonger istället för att de skulle till kalla en utanför administrationen att göra det osv, jag tyckte inte om att administrationen var helt för sig och inte hjälpte eller pratade med de andra som var utanför kontoret - samma företag ett mål tyckte jag. Men de hittar kryp hål överallt med hur man gör med långtids vikarier.

De uppskattar någon som glömmer att ta med sig telefonen, jobbar 4d/v och vabbar jämt för hon har gjort sig till bästa polare med alla. En av kollegorna är så kompis med henne så om någon kommer och hälsar på som typ aldrig är där igonerar hon besökarna så fort denna tjej kliver in genom dörren, helt sjukt ^^
    Det enda kryphål som finns i lagen är att du kan lägga två tidsbegränsade anställningar på varandra. Kommer dock inte ihåg vilka två som går att lägga på varandra. Dock bör det fortfarande inte bli så länge som tre år. Stod det i ditt kontrakt att du vikarierade för någon och hade kontraktet ett slutdatum? (vilket ett vikariatkontrakt alltid ska innehålla), så har de brutit mot lagen. Du får inte vikariera för någon i 3 år och står det i ditt kontrakt att du var vikarie för en speciell person så har du rätten på din sida.
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (usel arb.givare) skrev 2013-06-02 16:09:36 följande:

Gud vad hemskt gjort.
    Av vem? 
  • Anonym (Ung Vikarie)
    prinsessanadia skrev 2013-06-02 16:45:51 följande:
    Det enda kryphål som finns i lagen är att du kan lägga två tidsbegränsade anställningar på varandra. Kommer dock inte ihåg vilka två som går att lägga på varandra. Dock bör det fortfarande inte bli så länge som tre år. Stod det i ditt kontrakt att du vikarierade för någon och hade kontraktet ett slutdatum? (vilket ett vikariatkontrakt alltid ska innehålla), så har de brutit mot lagen. Du får inte vikariera för någon i 3 år och står det i ditt kontrakt att du var vikarie för en speciell person så har du rätten på din sida.

Jag vikarierade för två personer första gången ena personens (p1) jobb heltid och andra (p2) extra på det.

Sen blev det samma person heltid. (p1)

Sist vikariat igen (ej inräknat i de 3 åren) en helt annan person. (p3)

Sen har jag sommar jobb där nu för p1.
    Anonym (Varit där) skrev 2013-06-02 17:22:11 följande:
    Av vem? 

Menar att tacka ja till att vara tjejens referens enbart för att förstöra för henne så hon fortfarande är arbetslös!
  • Anonym (noll koll)
    Anonym (usel arb.givare) skrev 2013-06-02 17:59:11 följande:

Menar att tacka ja till att vara tjejens referens enbart för att förstöra för henne så hon fortfarande är arbetslös!
    Hon har ju bara sig själv att skylla. Har hon gjort det en gång är det troligt att hon gör samma sak återigen!!
  • prinsessanadia
    Anonym (Ung Vikarie) skrev 2013-06-02 17:55:43 följande:

Jag vikarierade för två personer första gången ena personens (p1) jobb heltid och andra (p2) extra på det.

Sen blev det samma person heltid. (p1)

Sist vikariat igen (ej inräknat i de 3 åren) en helt annan person. (p3)

Sen har jag sommar jobb där nu för p1.
    Om jag vore dig så skulle jag ringa facket. Så långt jag vet (har läst arbetsrätt på både komvux och högskola) så kan man inte lägga flera vikariat på varandra för olika personer för att komma undan lagen. 
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-02 18:02:12 följande:
    Hon har ju bara sig själv att skylla. Har hon gjort det en gång är det troligt att hon gör samma sak återigen!!

Tycker jag inte, varför sjunka till en sådan hemsk nivå, två fel gör det inte mer rätt! Tacka då nej till att vara referens, ärligare mot både henne och dig själv!
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (usel arb.givare) skrev 2013-06-02 17:59:11 följande:

Verkligen? På grund av henne fick jobba nästan dubbelt under några års tid, jag har fortfarande fysiska besvär ifrån den stressen. På grund av henne blev jag av med jobbet när företaget gick under. På grund av idioter som henne valde två möjliga jobb bort mig, av rädsla att jag skulle vara likadan. 

Jag säger sanningen om hur hon var som anställd. Jag ljuger inte, förändrar inget, utan säger precis som det var. Det råkar vara samma sak som att sänka henne totalt. Hon gjorde sina val, och jag fick leva med dem. Nu får hon leva med dem. 
  • ica
    Anonym (usel arb.givare) skrev 2013-06-02 18:04:52 följande:

Tycker jag inte, varför sjunka till en sådan hemsk nivå, två fel gör det inte mer rätt! Tacka då nej till att vara referens, ärligare mot både henne och dig själv!
    Att straffa nån utan att ha ett samtal med personen ifråga är omoget. Ta ditt arbetsledaransvar istället.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta