• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • Gurkan
    skogsvitter skrev 2013-06-25 18:49:15 följande:
    Det måste man givetvis inte. Men jag tycker det är taskigt gjort mot barnen att låta dem gå i blöja i flera år helt i onödan. De allra flesta barnen visar när de börjar bli trött på blöjan ja, men fler och fler blir inte det förrän närmare skolåldern.

Fler och fler har blöja upp till skolåldern? Jag arbetar i förskolan och det är väldigt sällsynt att barn har blöja så länge pch då beror det nästan alltid på något fysiskt fel. Majoriteten blir blöjfria runt tre års ålder, några få dröjer upp till fyrar års ålder. Nu har jag visserligen bara jobbat inom barnomsorgen sen januari -06 så det är bara sju år och jag har bara arbetat på ett tjugotal ställen men då har jag inte stött på en enda fem åring med blöja.
  • Annsiss

Alltså jag har inte en aning om vad EC är har dock som sagt flera vänner med barn i dotterns ålder (3år) som ångrar att de inte gjorde som oss och började tidigt då de nu tycker det är pinsamt att barnet fortfarande har blöja därmed inte sagt att de inte byter blöjan de har väntat på en signal som aldrig kommit

• molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-25 18:49:15 följande:
    Det måste man givetvis inte. Men jag tycker det är taskigt gjort mot barnen att låta dem gå i blöja i flera år helt i onödan. De allra flesta barnen visar när de börjar bli trött på blöjan ja, men fler och fler blir inte det förrän närmare skolåldern.

Jag har haft mina barn på förskola länge och har hittills inte sett något barn där,över 3-4 år som har haft blöja. Jag tror att om ett barn har blöja längre än så så beror det oftast inte på föräldrarna utan på något fysiskt fel.

Jag tycker,uppriktigt sagt,inte att det verkar mindre taskigt mot barnen att låta dem kissa eller bajsa i sina byxor om de inte hinner till toaletten i tid,eller låta dem sitta på potta efter vägen under en bilfärd.
    Sitter man dessutom i bilen så ser man kanske inte barnens signaler lika tydligt heller.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • skogsvitter
    Gurkan skrev 2013-06-25 19:17:05 följande:

Fler och fler har blöja upp till skolåldern? Jag arbetar i förskolan och det är väldigt sällsynt att barn har blöja så länge pch då beror det nästan alltid på något fysiskt fel. Majoriteten blir blöjfria runt tre års ålder, några få dröjer upp till fyrar års ålder. Nu har jag visserligen bara jobbat inom barnomsorgen sen januari -06 så det är bara sju år och jag har bara arbetat på ett tjugotal ställen men då har jag inte stött på en enda fem åring med blöja.
    Du säger alltså emot det statistiska underlag som finns att blöjåldern de facto har ökat?
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-25 20:04:40 följande:

Jag har haft mina barn på förskola länge och har hittills inte sett något barn där,över 3-4 år som har haft blöja. Jag tror att om ett barn har blöja längre än så så beror det oftast inte på föräldrarna utan på något fysiskt fel.

Jag tycker,uppriktigt sagt,inte att det verkar mindre taskigt mot barnen att låta dem kissa eller bajsa i sina byxor om de inte hinner till toaletten i tid,eller låta dem sitta på potta efter vägen under en bilfärd.
    Sitter man dessutom i bilen så ser man kanske inte barnens signaler lika tydligt heller.
    Är det alltså barnen som det plötsligt är fel på nu för tiden? Hur kan det komma sig att fler och fler plötsligt har något fysiskt fel som inte kan bli av med blöjan förrän efter flera år?
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-25 21:00:11 följande:
    Är det alltså barnen som det plötsligt är fel på nu för tiden? Hur kan det komma sig att fler och fler plötsligt har något fysiskt fel som inte kan bli av med blöjan förrän efter flera år?

Jag säger bara att jag aldrig har märkt av att fler och fler äldre barn bär blöja. Och jag är uppenbarligen inte ensam om det.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Gurkan
    skogsvitter skrev 2013-06-25 20:56:34 följande:
    Du säger alltså emot det statistiska underlag som finns att blöjåldern de facto har ökat?

Nej det gör jag inte men jag säger emot sig när du skriver att det ökar med barn som har blöja upp till skolåldern. Det är fortfarande väldigt sällsynt och de flesta barn blir blöjfria runt 3-4 års ålder.
  • skogsvitter
    Gurkan skrev 2013-06-25 21:02:17 följande:

Nej det gör jag inte men jag säger emot sig när du skriver att det ökar med barn som har blöja upp till skolåldern. Det är fortfarande väldigt sällsynt och de flesta barn blir blöjfria runt 3-4 års ålder.
    Det är fortfarande sällsynt ja, men fallen har blivit fler. Och 3-4 års ålder är fortfarande extremt sent, aldrig någonsin förr har barn blivit blöjfria så sent som nu, inte förrän slutet av 90-talet började majoriteten av barn bli blöjfria när de var så pass gamla som 3,5 år. Det har ju långsamt bara fortsatt att krypa uppåt i åldrarna och plötsligt är det normalt att ha blöja i över 3 års tid, det fanns inte ens på världskartan för 30 år sen!
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-25 21:01:15 följande:

Jag säger bara att jag aldrig har märkt av att fler och fler äldre barn bär blöja. Och jag är uppenbarligen inte ensam om det.
    Det är ju inte så konstigt eftersom du ser det som normalt att ha blöja i uppåt 4 års tid. Jag gör det däremot inte. Jag tycker att de är "äldre" när de är 4 år. Och de som är ännu äldre blir fler, vare sig just du ser det eller ej.
  • Gumsegumsan
    Rocket Mania skrev 2013-06-24 11:24:45 följande:
    Barn säger ifrån. Inte genom att säga "mamma, jag måste kissa" men genom gruff, stånk, gnäll etc. Jag har som sagt förståelse för att alla inte kan/vill/har tid att lära sig läsa signalerna men de finns där.
    nix. ingen av mina har gruffat, stånkat eller gnällt när de kissat. hur gör jag då?

Jag hade gärna skippat blöjan tidigt då jag tycker det är både dyrt, miljöovänligt och bökigt att ständigt bära med sig.  
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?