• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • I969

Kanske viktigast inte är när utan hur. Annars blir man väl en sån där snål person som Freud säger...

• Annsiss

Men när man läser här så verkar det ju som om flera tycker att när barnet själv säger " jag behöver kissa" så är det redo då är det klart att man får vänta. Jag tycker alla får göra som de vill men förstår själv inte varför just blöja för många verkar så viktigt att hålla fast vid. I området där vi bor var dottern som var blöjfri vid två ett unikum jämnårigas föräldrar hade då inte ens börjat tänka på toaletten. Däremot verkar att lära sig cykla tidigt vara jätteviktigt för många här, sett gott om treåringar som cyklar utan stödhjul och allt men med blöjan på, men men det är en annan diskussion.

• I969

Anssiss, de flesta har säkert börjat lite innan två men märker att det blir mycket olyckor och att barnet blir avigt om det blir tjat om pottan. Då är det bättre att vänta, men det är så klart toppen om det blir tidigare. Vi provade vid två, men det funkade inte. Väntade till 2,5 och det var inga problem.

• Gurkan
    I969 skrev 2013-06-26 07:45:17 följande:
    Anssiss, de flesta har säkert börjat lite innan två men märker att det blir mycket olyckor och att barnet blir avigt om det blir tjat om pottan. Då är det bättre att vänta, men det är så klart toppen om det blir tidigare. Vi provade vid två, men det funkade inte. Väntade till 2,5 och det var inga problem.

Vi provade vid två med och det gick bra en vecka sen tvärvägrade sonen och då la vi ner. Vi provade vid tre års ålder igen och olyckorna har varit lätträknade och nu är han blöjfri.
  • kaffeamanda

Oj, vilken diskussion det blev! Jag lägger ingen värdering i om man pottränar tidigt eller inte, ville bara se hur andra tänker. 

Solig 

• Natulcien
    Annsiss skrev 2013-06-26 07:42:11 följande:
    Men när man läser här så verkar det ju som om flera tycker att när barnet själv säger " jag behöver kissa" så är det redo då är det klart att man får vänta. Jag tycker alla får göra som de vill men förstår själv inte varför just blöja för många verkar så viktigt att hålla fast vid. I området där vi bor var dottern som var blöjfri vid två ett unikum jämnårigas föräldrar hade då inte ens börjat tänka på toaletten. Däremot verkar att lära sig cykla tidigt vara jätteviktigt för många här, sett gott om treåringar som cyklar utan stödhjul och allt men med blöjan på, men men det är en annan diskussion.
    Vad får dig att tro att blöja är "viktigt att hålla fast vid"? Om det vore blöjan i sig som var "viktig" så skulle väl ingen potträna sina barn, någonsin..? Eller hur tänkte du nu?
  • Annsiss

Att den är viktig att hålla fast vid baserar jag på åsikterna här, att det verkar bökigt med ombyte att man inte vill behöva stanna under bilresa osv samt vänner grannar som sagt att de inte har tid och ungen är ju ännu så liten. Men faktum är i vårt fall så satte trotsåldern in med full kraft vid 1.5 att försöka ändra toalettvanor då tror jag garanterat hade lett till kamp och misslyckande tycker inte heller man ska tvinga men som åtta månader är inte viljan lika stark varför jag är glad att vi tog det beslutet samt att slippa bajsblöjor från ett var en höjdare.

• Natulcien
    Annsiss skrev 2013-06-26 08:39:58 följande:
    Att den är viktig att hålla fast vid baserar jag på åsikterna här, att det verkar bökigt med ombyte att man inte vill behöva stanna under bilresa osv samt vänner grannar som sagt att de inte har tid och ungen är ju ännu så liten. Men faktum är i vårt fall så satte trotsåldern in med full kraft vid 1.5 att försöka ändra toalettvanor då tror jag garanterat hade lett till kamp och misslyckande tycker inte heller man ska tvinga men som åtta månader är inte viljan lika stark varför jag är glad att vi tog det beslutet samt att slippa bajsblöjor från ett var en höjdare.
    Oj, de åsikterna missade jag visst. Det är ju inte bökigare med ombyte än med blöjor. Och stanna på bilresa gör man ju ändå, för att byta blöjan eller bara sträcka på kroppen. Så om dessa är argumenten för att använda blöja så blir jag lite förvånad. Men det var nog udda fåglar som skrev de inläggen..? Och sen tror jag nog inte att dessa är huvudargumenten för någon normal människa..?

Men jag tycker att inlägg om att alla barn som pottränas efter 1 år går omkring "ständigt nedkissade" och "kladdiga av bajs", och att föräldrarna är "lata" och "tycker att det är viktigt att hålla fast vid blöjorna", samt att det skulle vara "synd om" barn som har blöja vid 2 års ålder är löjliga och okunniga. Men sannolikt beror sådana uttalanden på personliga "issues"...
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2013-06-25 23:59:22 följande:

Jag har heller aldrig märkt på mina barn då de är kissnödiga. Bara om de behöver bajsa.
    Mitt barn var också unikt, när han var två år så kunde han kissa under lek (ja vi provade utan blöjor då, men gav upp eftersom han inte kände signalerna)
  • kaffeamanda

Har kommit på en liten förklaring till min egen frågeställning. Libero (svenskt) uppfann engångsblöjan. Med hjälp av det och en massa reklam och "värdeförändring" så anses det i Sverige normalt att använda blöja längre upp i åldrarna än i många andra länder.

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?