• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-24 21:23:00 följande:

Ja,men det betyder väl inte att barnen inte kan lära sig även om de får bära blöja lite längre än till 1 år?
    Jag tror faktiskt inte på att barnen lär sig att använda sina tömningsfunktioner snabbare om man försöker tvinga dem till det. 
    Det är inget de behöver lära sig, detta finns från födseln som redan påpekats i tråden. Och det är sannerligen inget man behöver tvinga dem till, det är en helt naturlig instinkt precis som att äta eller sova... och precis som när de är hungriga och visar tecken för det så visar de också tecken för när de behöver kissa/bajsa. Men sådant försvinner såklart när de har supertorra blöjor på sig. Självklart kan de lära om när de blir äldre, så mer korrekt är väl att säga att man fördröjer utvecklingen, men personligen tycker jag att det bara är dumt, onödigt och dyrt när de redan kan det egentligen.

Det handlar ju om vinstdrivande företag som skapat ett behov som i själva verkar inte existerar.
  • KLAJSHUH

Fast det är väl ingen naturlig instinkt att sätta sig på en potta eller toalett? Pottor är också vinstdrivande företag som hittat på. Det är en naturlig instinkt att göra sina behov men om det sen sker i en blöja, potta, toalett ett hål i marken eller direkt på backen har inte med instinkten att göra.

Rent biologiskt borde väl (min egna tanke) instinkten säga oss att sitta undangömda i nån buske för att vi är sårbara när vi gör behoven och behöver/behövde skydda oss mot faror.

• molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:33:52 följande:
    Det är inget de behöver lära sig, detta finns från födseln som redan påpekats i tråden. Och det är sannerligen inget man behöver tvinga dem till, det är en helt naturlig instinkt precis som att äta eller sova... och precis som när de är hungriga och visar tecken för det så visar de också tecken för när de behöver kissa/bajsa. Men sådant försvinner såklart när de har supertorra blöjor på sig. Självklart kan de lära om när de blir äldre, så mer korrekt är väl att säga att man fördröjer utvecklingen, men personligen tycker jag att det bara är dumt, onödigt och dyrt när de redan kan det egentligen.

Det handlar ju om vinstdrivande företag som skapat ett behov som i själva verkar inte existerar.

Jag tror ändå att det är olika på olika barn.
    Och jag kan ärligt säga att jag inte vet någon som satt sitt nyfödda barn på pottan för att barnet "kan" visa tecken på att det är nödigt. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Guldtrollsmamman
    skogsvitter skrev 2013-06-24 19:10:59 följande:
    Det är alltså helt ok för dig att gå runt och vara ständigt nedkissad och alldeles kladdig i hela rumpan av bajs varje gång du bajsat..?

Nej, det är det inte men mina barn har inte verkat ha något emot det när de använt blöjor. För övrigt skulle det inte heller vara ok för mig att kissa/bajsa offentligt i medhavd potta vilket om jag tolkar dig rätt är alternativet till blöjor. Då skulle jag hellre använda blöja. Sedan tror jag du missförstår vad jag undrar över. Kan nödiga småbarn/bebisar verkligen hålla sig o vänta?
  • Annsiss

Fast många här hävdar ju att man väntar för att barnet inte är moget men hur vet man det om man inte testar, vår dotter kissade första gången hon satt på pottan vid åtta mån det var nog ifs bara tur men hade säkert kunnat hända vid 6 mån också, nu har aldrig potta och toalett blivit något konstigt och onaturligt för henne eftersom hon inte minns nått annat till skillnad från förskolekompisarna som börjar potternas vid 2.5 många gånger för att föräldrarna då har tröttnat på att vänta ut barnen och att de ska plötsligt visa sig mogna, för flera av dessa har pottträningen blivit en kamp.

• Guldtrollsmamman
    Annsiss skrev 2013-06-24 20:10:52 följande:
    Fast argumentet att blöjor gör livet lättare håller jag inte med om, ett ständigt kånkande på tunga säckar från affären och sen alltid tar plats i nån väska som ska med dit man ska förutom att det är dyrt dessutom.

Blöjor får vi hemkörda tillsammans med merparten av allt annat vi handlar så något kånkande blir inte av. Ska det vara blöjfritt ska man om jag förstått rätt istället för en blöja som får plats i fickan medföra en potta, dessutom kanske några ombyten om man inte kan använda pottan tex under bilfärd. Verkar svårare tycker jag men det är möjligt att det inte är. De som kör blöjfritt får gärna försöka övertyga mig om att deras sätt är enklare och bättre.
  • Natulcien
    KLAJSHUH skrev 2013-06-24 21:48:31 följande:
    Fast det är väl ingen naturlig instinkt att sätta sig på en potta eller toalett? Pottor är också vinstdrivande företag som hittat på. Det är en naturlig instinkt att göra sina behov men om det sen sker i en blöja, potta, toalett ett hål i marken eller direkt på backen har inte med instinkten att göra.

Rent biologiskt borde väl (min egna tanke) instinkten säga oss att sitta undangömda i nån buske för att vi är sårbara när vi gör behoven och behöver/behövde skydda oss mot faror.
    Visst är det så. Du har ju helt rätt.

Det är ju naturligtvis inte så att någon utveckling fördröjs eller uteblir för att barnet använder blöja. De är ju lika medvetna om att de kissar/bajsar i en blöja som när de gör det på en potta.

Sen kan jag ju tycka att det vore fint, av miljömässiga skäl, att bli av med engångsblöjorna på ett hyfsat tidigt stadium...men det är ju en annan sida av saken...
  • hannis

Hur gör man på bilresor med små bebisar som inte kan prata? Sitter man och stirrar för att se "signalerna" på barnet? Hur kan man då köra bil samtidigt? Om man är långt från en toa? I köpcentrum och affärer? Hur länge kan då en liten bebis hålla sig?

Verkar sjukt osmidigt och jobbigt!

• Ellie

Det är möjligt att barnen kan reglera när de kissar och bajsar redan från födseln. Också att de lär sig att bara göra det på signal från föräldrarna. Jag antar ändå att eftersom barn är olika så är de olika tydliga med att visa vad de vill. Något som att tex skruva på sig kan ju vara en sak som vissa barn gör i alla möjliga situationer.

Jag hade läst om EC (dock relativt ytligt) och även om jag bestämde mig för att inte utöva det så var jag nyfiken på hur mitt barn signalerade. Jag studerade henne noga i flera veckor och jag har alltid haft lätt att se när hon behöver bajsa. Kissa däremot... jag ser inga signaler alls! Självklart för att jag inte förstår vad hon gör för signal (om det nu är så att alla visar på något sätt), men hennes kiss har alltid kommit som en överraskning för mig.

Jag undrar också över hur länge en bebis (under 1 år) kan hålla sig medvetet. Talar vi 1 min? 15? 30?
  • Guldtrollsmamman
    Det är inget de behöver lära sig, detta finns från födseln som redan påpekats i tråden. Och det är sannerligen inget man behöver tvinga dem till, det är en helt naturlig instinkt precis som att äta eller sova... och precis som när de är hungriga och visar tecken för det så visar de också tecken för när de behöver kissa/bajsa. Men sådant försvinner såklart när de har supertorra blöjor på sig. Självklart kan de lära om när de blir äldre, så mer korrekt är väl att säga att man fördröjer utvecklingen, men personligen tycker jag att det bara är dumt, onödigt och dyrt när de redan kan det egentligen. Det handlar ju om vinstdrivande företag som skapat ett behov som i själva verkar inte existerar.

Jag förstår mycket väl att man kan se på spädbarn när de behöver kissa/bajsa, det är inte mycket svårare att se än när de uttrycker att de är hungriga, har ont, är för varma osv . Det jag tycker verkar svårt är att kunna erbjuda toa/potta tillräckligt snabbt för att barnet inte ska göra i byxorna när det visat att det är nödigt. Jag fattar faktiskt inte hur man löser det i ett modernt samhälle där det inte är socialt accepterat att kissa/bajsa så att andra ser det. Pga detta tycker jag det verkar betydligt enklare att använda blöjor på spädbarn och då vänjer de sig såklart också vid blöja. Att då sedan aktivt vänja av dem utan att de själva visar intresse förstår jag inte meningen med då det oftast går alldeles utmärk att vänta med att lära barn saker tills de själva visar intresse. För såväl stor som liten brukar det vara både enklare o roligare att lära sig när man själv är intresserad o vill än innan.
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?