• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-25 17:30:39 följande:

Det är inte fråga om att tvinga sitt barn utan bara att vara lyhörd för när barnet börjar visa intresse för pottan/toaletten och då börja med potträningen.
    Min son började visa det intresset runt 2 års ålder och var blöjfri runt 3-4 årsåldern och jag hoppas att min dotter,som blir 2 år i höst också börjar visa intresse snart. Vi har testat att sätta henne på pottan flera gånger utan resultat,förutom en gång som förmodligen bara var en lyckträff.
    Det jag inte förstår är varför man är så rädd att göra pottan till en naturlig del av barnets vardag redan innan de hunnit bli mer medvetna och vanestyrda? Då behöver man aldrig komma till den punkten att man måste vänta och sitta och hoppas i flera år på att de liksom själv ska komma på att det är ett bra alternativ...
  • Majlisen
    skogsvitter skrev 2013-06-25 17:54:30 följande:
    Det jag inte förstår är varför man är så rädd att göra pottan till en naturlig del av barnets vardag redan innan de hunnit bli mer medvetna och vanestyrda? Då behöver man aldrig komma till den punkten att man måste vänta och sitta och hoppas i flera år på att de liksom själv ska komma på att det är ett bra alternativ...

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Helene70
    kaffeamanda skrev 2013-06-23 19:21:03 följande:
    Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

Motfråga: Varför ska man börja potträna tidigt?
    Jag förstår inte varför man gör ett problem av ett icke-problem.
  • Jojile

För att jag inte orkar. Min kille fyller två om ett par månader och han ger knappt någon signal alls när han behöver bajsa, kisset kommer bara utan någon förvarning. Det gör att jag väljer att avvakta tills han blir mer medveten om att han är nödig.

• molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-25 17:54:30 följande:

Och jag förstår inte varför man måste börja potträna så tidigt. Det var inga problem med sonen och lär inte heller bli med dottern. De allra flesta barn visar själva när de börjar bli redo för att börja pottränas.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Helene70 skrev 2013-06-25 18:19:01 följande:

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-25 18:36:20 följande:

Och jag förstår inte varför man måste börja potträna så tidigt. Det var inga problem med sonen och lär inte heller bli med dottern. De allra flesta barn visar själva när de börjar bli redo för att börja pottränas.
    Det måste man givetvis inte. Men jag tycker det är taskigt gjort mot barnen att låta dem gå i blöja i flera år helt i onödan. De allra flesta barnen visar när de börjar bli trött på blöjan ja, men fler och fler blir inte det förrän närmare skolåldern.
  • skogsvitter
    Jojile skrev 2013-06-25 18:25:33 följande:
    För att jag inte orkar. Min kille fyller två om ett par månader och han ger knappt någon signal alls när han behöver bajsa, kisset kommer bara utan någon förvarning. Det gör att jag väljer att avvakta tills han blir mer medveten om att han är nödig.
    Jag tror det här är den vanligaste anledningen, man orkar inte ta tag i det...
  • skogsvitter
    Helene70 skrev 2013-06-25 18:19:01 följande:

Så att barnen inte hinner fastna i ett mycket långvarigt blöjanvändande där de medvetet börjat använda blöja som toalett istället bara för att de tror att det ska vara så. Det är precis samma sak som med mat, varför ska man börja ge dem fast föda så tidigt som vid 6 mån? Varför kan man inte vänta tills de kan ta för sig själva i skåpen... de kan väl lika gärna leva på flaskan i några år till... eller?
  • Jojile

Skogsvitter: orkar ta tag i det... Ja, nu vet jag att du kanske inte "skrev som jag läste" men jag skulle vilja säga att det helt enkelt är något som inte är högst upp på listan. Det är inte skadligt att ha blöja och därför tänker jag inte lägga en stress över det just nu. Och nej, nu menar jag inte att man stressar barnet utan en stress hos sig själv. I just min personliga situation finns det inte det utrymmet att lägga fokus på att han blir blöjfri.

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?