• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • Gurkan
    skogsvitter skrev 2013-06-25 21:08:20 följande:
    Det är fortfarande sällsynt ja, men fallen har blivit fler. Och 3-4 års ålder är fortfarande extremt sent, aldrig någonsin förr har barn blivit blöjfria så sent som nu, inte förrän slutet av 90-talet började majoriteten av barn bli blöjfria när de var så pass gamla som 3,5 år. Det har ju långsamt bara fortsatt att krypa uppåt i åldrarna och plötsligt är det normalt att ha blöja i över 3 års tid, det fanns inte ens på världskartan för 30 år sen!

Inte? Jag var visserligen torr vid 2 års ålder men min lillebror född 83 var torr vid tre års ålder och in mamma som arbetade som dagmamma på den tiden sa att 3 år var kanske inte vanligt men heller inget ovanligt. Men visst harmsen krupit uppåt, varför kan jag bara spekulera i men någon gång mellan 2 och 4 blir de flesta torra idag. När du skrev att fler ch föer har blöja upp till skolåldern utelämnade du att det fortfarande är väldigt sällsynt.
  • Annsiss

Fast enligt killen på blöjavdelningen på Ica maxi i den förort till Sthlm där jag handlar säljer det mycket av största blöjstorleken och försäljningen ökar ständigt vilket även förvånade honom tror inte att det går någon särskild fysisk åkomma hos oss. Minns själv hur jag i gymnasiet passade grannens ungar välbeställd familj 5 åringen gjorde både ett och två i blöja och jag tyckte det var väldigt äckligt men inget som föräldrarna påpekade som annat än normalt, de var väldigt upptagna hade väl helt enkelt annat för sig.

• Gurkan
    Gumsegumsan skrev 2013-06-25 21:12:26 följande:
    nix. ingen av mina har gruffat, stånkat eller gnällt när de kissat. hur gör jag då? Jag hade gärna skippat blöjan tidigt då jag tycker det är både dyrt, miljöovänligt och bökigt att ständigt bära med sig.  

Inte min son heller, dessutom bajsat han på rekordtid om han ite är hård magen. Dvs man såg honom försvinna bakom gardinen och när man tagit ett steg mot honom var han redan framme igen bajsad och klar.
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-25 21:09:56 följande:
    Det är ju inte så konstigt eftersom du ser det som normalt att ha blöja i uppåt 4 års tid. Jag gör det däremot inte. Jag tycker att de är "äldre" när de är 4 år. Och de som är ännu äldre blir fler, vare sig just du ser det eller ej.

Jag har aldrig påstått att det är normalt. Däremot är det vanligt. Däremot tror jag inte att det är så jättevanligt med blöja på barn i skolåldern.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Helene70
    skogsvitter skrev 2013-06-25 18:49:15 följande:
    Det måste man givetvis inte. Men jag tycker det är taskigt gjort mot barnen att låta dem gå i blöja i flera år helt i onödan. De allra flesta barnen visar när de börjar bli trött på blöjan ja, men fler och fler blir inte det förrän närmare skolåldern.

Och jag tycker att det är taskigt att inte låta barnet avgöra självt när det är dags att sluta kissa och bajsa i blöjan. 
    Min 3,5-åring tycker att det är mysigt att stänga in sig i rummet och bajsa i blöjan. Visst frågar jag honom om han inte hellre vill bajsa på pottan men det vill han inte och då får det vara.  

Jag tror att mycket handlar om hur man själv är som person och vilken inställning man har till saker och ting. Du tycker det är taskigt att låta ett barn gå i blöja "i onödan" och jag tycker att det är taskigt och skambeläggande att pressa barn till att göra något som dom inte vill. Vem av oss har rätt? Båda givetvis, beroende på vem du frågaGlad  
  • Helene70
    skogsvitter skrev 2013-06-25 18:54:14 följande:
    Så att barnen inte hinner fastna i ett mycket långvarigt blöjanvändande där de medvetet börjat använda blöja som toalett istället bara för att de tror att det ska vara så. Det är precis samma sak som med mat, varför ska man börja ge dem fast föda så tidigt som vid 6 mån? Varför kan man inte vänta tills de kan ta för sig själva i skåpen... de kan väl lika gärna leva på flaskan i några år till... eller?

Men jag ser inte problemet med ett långvarigt blöjanvändande. Det är det som skiljer mig och dig åt. För mig är det ett fullständigt icke-problem. Angående maten så finns maten på bordet flera gånger om dagen och då är det ett ypperligt tillfäller för barnet att kladda och smaka om den vill. 
  • I969

Varför blir TS första hypotes att det skulle vara av lathet? Jag hade aldrig hört talas om att man kunde potträna spädisar. De flesta följer väl "normen" och ställer fram pottan när de kan gå och sätta sig på den själva Varför informerar inte BVC om tidig potträning förresten, någon som vet? Själv hade jag upplevt bekanta som pottränade "tidigt", vid 1,5-2 och det var ett evinnerligt tjat så jag tänkte att jag rycker blöjan när jag vet att de kan hantera det själva, har varit vid 2,5-3, inget tjat och små olyckor bara ett fåtal dagar.

• modsey

ren och skär "lateht" kan säkert ts tycka om oss.
    Har pott tränat dem lite äldre åldrar ca 2-3 år.
    Ena barnet var 4 år innan han vart helt torr dygnet runt.
    De andra var ca 3 år.

• Annsiss

Fast om det inte handlar om lathet så är det kanske ren okunskap har förstått på föräldrargenerationen att när vi var små var normen att pottan åkte fram så snart barnet kunde sitta själv dvs runt 7-8 mån det gäller alla jag talat med, hade nog själv inte tänkt på det om inte mamma berättat och en kompis gjorde så med sina små efter info från äldre släkting. Vi har i vår tur berättat för vänner hur vi har gjort som ett generöst råd då vi tyckte det var underbart att slippa hantera bajs men svaret är då att många vill vänta på "signalen" det verkar tidskrävande osv, vilket flera ångrar senare.

• Ellie

Vårdguiden skriver så här (jag menar inte att det är varken rätt eller fel, ville bara visa vad de säger):

I vilken ålder ska man börja potträna?

Det finns ingen direkt ålder då man ska börja potträna, men runt ett och ett halvt till två år brukar de flesta börja så smått. Potträningen pågår ofta successivt till när barnet är fyra till fem år. Detta sker ofta samtidigt med trotsåldern vilket ibland kan skapa problem. Barnet vägrar helt plötsligt att gå på pottan. Barnet uppfattar också bajset som en del av sin kropp och det kan vara lite läskigt att skiljas från det. Ta det lugnt och låt barnet vänja sig.

Låt barnet växa i sin egen takt och koncentrera dig istället på att assistera rent praktiskt. När barnen är runt tre år är 90 procent av flickorna och 75 procent av pojkarna torra på dagen, men det finns stora skillnader. Många barn fortsätter med blöja ett tag till, särskilt nattblöjan. Räkna med många "olyckor" i början.

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?