Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Fast enligt killen på blöjavdelningen på Ica maxi i den förort till Sthlm där jag handlar säljer det mycket av största blöjstorleken och försäljningen ökar ständigt vilket även förvånade honom tror inte att det går någon särskild fysisk åkomma hos oss. Minns själv hur jag i gymnasiet passade grannens ungar välbeställd familj 5 åringen gjorde både ett och två i blöja och jag tyckte det var väldigt äckligt men inget som föräldrarna påpekade som annat än normalt, de var väldigt upptagna hade väl helt enkelt annat för sig.
Varför blir TS första hypotes att det skulle vara av lathet? Jag hade aldrig hört talas om att man kunde potträna spädisar. De flesta följer väl "normen" och ställer fram pottan när de kan gå och sätta sig på den själva
Varför informerar inte BVC om tidig potträning förresten, någon som vet? Själv hade jag upplevt bekanta som pottränade "tidigt", vid 1,5-2 och det var ett evinnerligt tjat så jag tänkte att jag rycker blöjan när jag vet att de kan hantera det själva, har varit vid 2,5-3, inget tjat och små olyckor bara ett fåtal dagar.
ren och skär "lateht" kan säkert ts tycka om oss.
Har pott tränat dem lite äldre åldrar ca 2-3 år.
Ena barnet var 4 år innan han vart helt torr dygnet runt.
De andra var ca 3 år.
Fast om det inte handlar om lathet så är det kanske ren okunskap har förstått på föräldrargenerationen att när vi var små var normen att pottan åkte fram så snart barnet kunde sitta själv dvs runt 7-8 mån det gäller alla jag talat med, hade nog själv inte tänkt på det om inte mamma berättat och en kompis gjorde så med sina små efter info från äldre släkting. Vi har i vår tur berättat för vänner hur vi har gjort som ett generöst råd då vi tyckte det var underbart att slippa hantera bajs men svaret är då att många vill vänta på "signalen" det verkar tidskrävande osv, vilket flera ångrar senare.
Vårdguiden skriver så här (jag menar inte att det är varken rätt eller fel, ville bara visa vad de säger):
I vilken ålder ska man börja potträna?
Det finns ingen direkt ålder då man ska börja potträna, men runt ett och ett halvt till två år brukar de flesta börja så smått. Potträningen pågår ofta successivt till när barnet är fyra till fem år. Detta sker ofta samtidigt med trotsåldern vilket ibland kan skapa problem. Barnet vägrar helt plötsligt att gå på pottan. Barnet uppfattar också bajset som en del av sin kropp och det kan vara lite läskigt att skiljas från det. Ta det lugnt och låt barnet vänja sig.
Låt barnet växa i sin egen takt och koncentrera dig istället på att assistera rent praktiskt. När barnen är runt tre år är 90 procent av flickorna och 75 procent av pojkarna torra på dagen, men det finns stora skillnader. Många barn fortsätter med blöja ett tag till, särskilt nattblöjan. Räkna med många "olyckor" i början.