• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • Ellie
    skogsvitter skrev 2013-06-25 21:08:20 följande:
    Det är fortfarande sällsynt ja, men fallen har blivit fler. Och 3-4 års ålder är fortfarande extremt sent, aldrig någonsin förr har barn blivit blöjfria så sent som nu, inte förrän slutet av 90-talet började majoriteten av barn bli blöjfria när de var så pass gamla som 3,5 år. Det har ju långsamt bara fortsatt att krypa uppåt i åldrarna och plötsligt är det normalt att ha blöja i över 3 års tid, det fanns inte ens på världskartan för 30 år sen!
    Tror du det kan ha att göra med att det finns mycket bättre blöjor nu, som även passar till äldre/större barn?

Förr var blöjorna dåliga, blev fuktiga och orsakade ofta blöjeksem. Klart att man snabbt ville bli av med dem då - inte för att barnet var "redo" alla gånger, utan för att blöjorna i sig var dåliga för barnet. Det kanske hände fler olyckor under längre tid då än nu (jag spekulerar)?
  • Rocket Mania
    Gumsegumsan skrev 2013-06-25 21:12:26 följande:
    nix. ingen av mina har gruffat, stånkat eller gnällt när de kissat. hur gör jag då?

Jag hade gärna skippat blöjan tidigt då jag tycker det är både dyrt, miljöovänligt och bökigt att ständigt bära med sig.  
    Vi säger så. Dina barn är helt unika och har fötts helt utan ett beteende som ska hålla dom torra. Bra bra.
  • Ellie
    Rocket Mania skrev 2013-06-25 23:47:20 följande:
    Vi säger så. Dina barn är helt unika och har fötts helt utan ett beteende som ska hålla dom torra. Bra bra.
    Hm... jag har heller aldrig märkt någonting på mitt barn inför att hon kissar. Bajs är tydligt, men jag ser inget vid kiss. Annars har vi en väldigt bra kommunikation om det mesta.
    Som tidigare sagt så var jag intresserad av EC och letade därför tecken (även om jag bestämt mig för att inte genomföra EC så var jag nyfiken).
  • Rocket Mania
    Ellie skrev 2013-06-25 23:51:07 följande:
    Hm... jag har heller aldrig märkt någonting på mitt barn inför att hon kissar. Bajs är tydligt, men jag ser inget vid kiss. Annars har vi en väldigt bra kommunikation om det mesta.
    Som tidigare sagt så var jag intresserad av EC och letade därför tecken (även om jag bestämt mig för att inte genomföra EC så var jag nyfiken).
    Jag tror många missar de allra första signalerna på hunger också. Och i och med att de allra flesta faktiskt använder blöja och anser sig ha en massa annat att fokusera på runt sitt nyfödda barnet tror jag det är otroligt lätt att missa kiss/bajs-signaler. I alla fall de som rör kiss. 
  • molly50
    Rocket Mania skrev 2013-06-25 23:47:20 följande:

Jag har heller aldrig märkt på mina barn då de är kissnödiga. Bara om de behöver bajsa.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Rocket Mania
    molly50 skrev 2013-06-25 23:59:22 följande:

Jag har heller aldrig märkt på mina barn då de är kissnödiga. Bara om de behöver bajsa.
    Även om man inte ser signalerna betyder det inte att dom inte finns. Folk som inte vill eCa sina barn behöver absolut inte göra det men hävda inte i sten att era barn inte signalerat när de var nödiga i början för det gjorde de med all säkerhet.
  • molly50
    Rocket Mania skrev 2013-06-26 00:14:16 följande:
    Även om man inte ser signalerna betyder det inte att dom inte finns. Folk som inte vill eCa sina barn behöver absolut inte göra det men hävda inte i sten att era barn inte signalerat när de var nödiga i början för det gjorde de med all säkerhet.

Ja,men om man inte ser signalerna så kan man ju inte sätta barnet på pottan heller,eller hur. Alla barn är inte lika tydliga med att visa när de är nödiga.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Ellie
    Rocket Mania skrev 2013-06-26 00:14:16 följande:
    Jag har tittat efter signaler från min dotter från första början iom att jag visste vad EC var för något. Jag har aldrig sett signaler hos henne inför att hon skall kissa. Jag hävdar inte i sten att hon inte signalerar, men det är bergsäkert att hon inte signalerar på ett vis jag har kunnat upptäcka (trots kunskap om och intresse för EC).
    {#emotions_dlg.flower}
  • FruNyfiken

Ja, det kan man ju fråga sig!
    Här har vi å ena sidan min syster, som alltid har varit så pretto och PK, och som nu mer eller mindre tvingar sin åttamånaders att använda potta. Hennes första är idag fyra och använder fortfarande blöja.
    Eller så har vi vår familj. Äldsta dottern var två när hon var blöjfri dagtid och 2,5 när hon var blöjfri på nätterna. Hon ville aldrig sitta på potta och vi tvingade henne aldrig. När hon själv ville började hon sitta på toaletten. Nu har vi tvillingar som snart fyller två år. De har aldrig velat sitta på potta. Vi har överhuvudtaget inte pratat med dem om toalett eller att måsta sitta på potta och nu börjar de själva visa intresse för toaletten. De säger själva till när de vill kissa och vi sätter dem på toaletten.
    Det är anledningen till att vi inte har tvingat dem till att sitta på potta!
    När de själva är mogna så kommer det, utan tvång!

• chrissandra
    FruNyfiken skrev 2013-06-26 00:31:29 följande:
    Ja, det kan man ju fråga sig!
    Här har vi å ena sidan min syster, som alltid har varit så pretto och PK, och som nu mer eller mindre tvingar sin åttamånaders att använda potta. Hennes första är idag fyra och använder fortfarande blöja.
    Eller så har vi vår familj. Äldsta dottern var två när hon var blöjfri dagtid och 2,5 när hon var blöjfri på nätterna. Hon ville aldrig sitta på potta och vi tvingade henne aldrig. När hon själv ville började hon sitta på toaletten. Nu har vi tvillingar som snart fyller två år. De har aldrig velat sitta på potta. Vi har överhuvudtaget inte pratat med dem om toalett eller att måsta sitta på potta och nu börjar de själva visa intresse för toaletten. De säger själva till när de vill kissa och vi sätter dem på toaletten.
    Det är anledningen till att vi inte har tvingat dem till att sitta på potta!
    När de själva är mogna så kommer det, utan tvång!
    Precis samma erfarenhet har jag, de familjer som har satt barnen på pottan tidigt har haft störst problem att få barnen torra, speciellt nattetid.

Jag förstår uppriktigt inte vitsen med att sätta ett så litet barn som absolut under inga omständigheter blir torr ändå på pottan.

Jag ville erbjuda toaringen då barnen var så stora att de fixade att tala om själva att de var nödiga. Alltså den dagen då man kunde kasta blöjorna för gott. Inte ett år innan det var aktuellt att klara sig utan blöja.

Mina har då (upprepning, jag vet) varit torra från 2,5 års ålder till den som var senast på 2 år och 10 månader.
    De blev torra över en natt och olyckor totalt har varit en knapp handfull. Alla barn inräknade.

Jag skulle vilja veta hur länge EC föräldrar drar upp barnen på pottan innan barnen fixar detta själv? Hur många "olyckor" som barnet behöver genomlida innan de är HELT torra?

Sedan tror jag att det visst finns föräldrar som är lata och låter barnen kissa i blöja av bekvämlighet. 

En parentes men ändå aktuell i denna tråd då det talats om blöjor för stora barn som säljs mer idag. Barnfetman ökar och det finns små barn som är rejält runda, de kräver också stora blöjor, inte bara sexåringar och skolbarn...

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?