• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • clembke
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:14:14 följande:
    Fast nu var det faktiskt inte det jag skrev. Men det var tydligen väldigt otydligt formulerat...

Angående bajs så byter de allra flesta självklart direkt ja, men bajset är ju ändå där tills bytet sker och kladdar i rumpan. Jag skulle inte vilja ha det som 3-4 åring. Angående kiss så vet jag som sagt ingen som byter efter varje kissning, det är förmodligen näst intill omöjligt. Blöjorna är ju snustorra (superabsorbenter) men kisset finns ju ändå där.

Min son väljer att hellre bajsa i bköja än på toa så bara för att du inte vill.... Han är drygt 3.

O ändå försökte vi från innan ett årsålder at visa potta/toa. Lockat o pockat, men vad har det hjälpt? Han vil inte släppa sin blöja hur mkt jag o pappan vill.

Så det är inte så lätt att bara börja potträna tidigt, mkt beror på barnet oxå. Har gjort likadant ned andra som med första men ändå har det slått olika ut.
  • Guldtrollsmamman
    hannis skrev 2013-06-24 22:15:21 följande:
    Hur gör man på bilresor med små bebisar som inte kan prata? Sitter man och stirrar för att se "signalerna" på barnet? Hur kan man då köra bil samtidigt? Om man är långt från en toa? I köpcentrum och affärer? Hur länge kan då en liten bebis hålla sig? Verkar sjukt osmidigt och jobbigt!

Undrar jag med. Fattar hur man gör om man är hemma eller i typ skogen på sommaren men hur gör man i bilkön eller med vinteroverall o lager på lager ute på vintern? Verkar som sagt väldigt osmidigt.
  • kaffeamanda

Alltså, vi använder blöja till vår 7-månaders. Men vi sätter henne på pottan och då kissar hon oftast eftersom vi lärt oss ungefär när hon kissar, så blöjan är nästan alltid helt torr. När hon ska bajsa är det lätt att se. Så fortfarande använder vi blöja med det går åt två-tre blöjor per dag än så länge.

• Guldtrollsmamman
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:14:14 följande:
    Fast nu var det faktiskt inte det jag skrev. Men det var tydligen väldigt otydligt formulerat... Angående bajs så byter de allra flesta självklart direkt ja, men bajset är ju ändå där tills bytet sker och kladdar i rumpan. Jag skulle inte vilja ha det som 3-4 åring. Angående kiss så vet jag som sagt ingen som byter efter varje kissning, det är förmodligen näst intill omöjligt. Blöjorna är ju snustorra (superabsorbenter) men kisset finns ju ändå där.

Fast den dag barnet inte vill ha blöja längre så går det väl självmant på toa istället utan någon särskild träning. Långt innan dess förresten om jag kollar på barnen i min närhet. De har då börjat gå på toa för att de är ivriga att göra som vuxna/ äldre syskon någon gång mellan 1 och 2 år. Några få har inte gjort det utan velat fortsätta med blöja ett tag till för att de trivts ned det och uppenbart inte tyckt att det känts obehagligt att rumpan blir kladdig vid bajsning eller att kiss som inte ens känns finns i blöjan. Tror det är mycket få föräldrar som säger till en 3-4 åring som säger att den tycker att blöja är obehagligt att den ändå måste fortsätta med blöja.
  • molly50
    Annsiss skrev 2013-06-24 22:05:30 följande:
    Fast många här hävdar ju att man väntar för att barnet inte är moget men hur vet man det om man inte testar, vår dotter kissade första gången hon satt på pottan vid åtta mån det var nog ifs bara tur men hade säkert kunnat hända vid 6 mån också, nu har aldrig potta och toalett blivit något konstigt och onaturligt för henne eftersom hon inte minns nått annat till skillnad från förskolekompisarna som börjar potternas vid 2.5 många gånger för att föräldrarna då har tröttnat på att vänta ut barnen och att de ska plötsligt visa sig mogna, för flera av dessa har pottträningen blivit en kamp.

Och vad är det som säger att man inte har testat? Vi har också testat att sätta vår dotter på pottan i ganska tidig ålder och visst,en gång har hon kissat,men sedan har det inte blivit något mer. Att hon kissade en gång var nog,som du själv skriver,snarare en lyckträff än något annat.
    Sonen var ganska duktig med att markera när han började visa intresse för pottan och toaletten och då var det ganska snart gjort att vänja honom av med blöjan.
    Dottern har det däremot varit svårare med. Hon skriker och blir ledsen och då är det ingen av oss som vill tvinga henne att sitta kvar på pottan. Jag tror inte att hon är riktigt redo än och det är inget vi tänker stressa fram.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Annsiss

Det handlar ju om att få in en rutin då barnet får gå när det i vanliga fall kissar/ bajsar tex alltid när det vaknat och ätit endast små spädbarn skvätter småsvättar lite hur som helst.

• molly50
    Annsiss skrev 2013-06-24 22:53:55 följande:
    Det handlar ju om att få in en rutin då barnet får gå när det i vanliga fall kissar/ bajsar tex alltid när det vaknat och ätit endast små spädbarn skvätter småsvättar lite hur som helst.

Ja,och när man försökt med det och det ändå inte hjälper?
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Fingal80

Vi hade potta och wc ring + pall inköpta lagom till att dottern blev 12 mån, bara för att det skulle finnas när/om hon visade intresse. Vid 18 mån (i julas) så hämtade hon pottan och testade, testade och testade osv MEN hon fattade inte den där biten med hur det känns att vara nödig så hon ägnade stora delar av dagarna till att testa pottan. Vid det laget kunde hon klä av och på sig både kläder och blöja själv så ni kan ju föreställa er hur jobbigt det blev. Hon blandade kanske ihop tvättservetter med att kissa för hon hämtade mängder och skulle torka torka och torka. Efter att vi testat olika sätt (tex froteinlägg/sämre blöjor/läsa av signaler på nödighet/ erbjuda morgonpotta, trosa osv) att få en lösning så tog vi bort pottan tillfälligt för vi ansåg att hon inte var mogen även om hon var väldigt nyfiken.

Nu har hon precis fyllt 2 år och tanken har slagit oss att testa nu när det både är bra klimat/sommar och semestertider. En stor skillnad mot senast är även att talet börjat lossna nu och hon är väldigt uppmärksam när jag/mormor/katten går på toa, ja för henne kan man inte låsa ute om man är ensam hemma.

Ang. EC så var jag intresserad innan dottern föddes men en jobbig förlossning och ett mycket krävande spädbarn gjorde att jag inte orkade den biten, det var tufft nog ändå. Självklart vill vi att hon ska bli blöjfri, men vi tar det som det kommer. Pottan föresten den står kvar i badrummet, så önskar hon är det bara att testa. Men hon hämtar istället skötbädden och blöja när hon kissat och ibland hinner hon ta av och slänga kissblöjan i hinken innan hon hunnit så långt, så hon är väldigt medveten.

• Rocket Mania

Många undrar om vad man gör i bilköer, på bussar och om man bara stannar hemma. Självklart sitter man inte hemma vid en potta och glor, vi reste till andra sidan jorden när vår minsta var 4 mån och det gick naturligtvis jättebra.

Jag tror att få barn klarar sig helt utan någon typ av blöja det första 8-18 månaderna, man använder blöja, tygblöja, training pants eller liknande. Om en olycka händer (man hinner inte läsa, ser inte signalerna, sitter i bilkö etc) händer den alltså inte på golvet/i vinteroverallen/i bilbarnstolen utan i vad man nu valt för typ av "blöja".

Sedan är det också så att även riktigt små barn kan hålla sig ett tag. De lär sig snabbt att någon ser deras signaler och hjälper dom på toa och lär sig därmed också att hålla inne kiss/bajs.

Slutligen är alla barn olika. Med mitt minsta barn var det mycket enkelt att slippa bajsblöjorna. Jag visste att det skulle komma bajs efter varje amning och satte mig alltså på toa med henne. Efter 4-6 mån övergick hon till att bajsa 1-2 ggr per dag och var mycket tydlig i sina signaler så det var verkligen inget jobbigt eller belastande. Snarare tvärtom.

• Guldtrollsmamman
    Rocket Mania skrev 2013-06-24 23:22:22 följande:
    Många undrar om vad man gör i bilköer, på bussar och om man bara stannar hemma. Självklart sitter man inte hemma vid en potta och glor, vi reste till andra sidan jorden när vår minsta var 4 mån och det gick naturligtvis jättebra. Jag tror att få barn klarar sig helt utan någon typ av blöja det första 8-18 månaderna, man använder blöja, tygblöja, training pants eller liknande. Om en olycka händer (man hinner inte läsa, ser inte signalerna, sitter i bilkö etc) händer den alltså inte på golvet/i vinteroverallen/i bilbarnstolen utan i vad man nu valt för typ av "blöja". Sedan är det också så att även riktigt små barn kan hålla sig ett tag. De lär sig snabbt att någon ser deras signaler och hjälper dom på toa och lär sig därmed också att hålla inne kiss/bajs. Slutligen är alla barn olika. Med mitt minsta barn var det mycket enkelt att slippa bajsblöjorna. Jag visste att det skulle komma bajs efter varje amning och satte mig alltså på toa med henne. Efter 4-6 mån övergick hon till att bajsa 1-2 ggr per dag och var mycket tydlig i sina signaler så det var verkligen inget jobbigt eller belastande. Snarare tvärtom.

Tack för förklaring. Man använder alltså blöja när man inte har toa inom räckhåll. För egen del skulle det innebära i stort sett hela tiden verkar bökigt att klä på o av allt så fort man kommer hem eller ska ut... Hur länge uppskattar du att barn kan hålla sig vid olika ålder? Vid vilken genomsnittlig ålder tror du barn kan hålla sig ca 30 min?
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?