Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Alla barn kissar inte när de sover, vår dotter har aldrig ens som spädbarn kissat i sömnen utan vaknat först och visst då får man ju naturligtvis gå upp och hjälpa henne men även många vuxna behöver ju kissa nattetid de har ju inte blöja för det. Hon kissar innan hon somnar och oftast räcker
det tills det är morgon. Sen så är det såklart många som kissar i sömnen men det brukar ju avta med ålder och även om en nioåring någon gång kanske kissar i sömnen har man väl inte blöja för det.
Är väldigt nyfiken på er som väntar på de rätta signalerna, om de inte kommer då? Från vilken ålder är det lämpligt att börja "tvinga" sitt barn hörde av en fritidspedagog att blöjor börjat dyka upp i skolan någon för honom helt nytt och han var inte helt bekväm med det.
Det här med att läsa signaler "enligt EC" är något man gör från barnet är helt litet. Hur man gör med att större barn på säg 12-16 månader har jag ingen aning om. Jag antar att det är "försent" att börja med just EC när barnet är så stort och då får man vänta in blöjfri mognad helt enkelt.
Jadu, det kändes inte som det var viktigaste här i livet att potträna så fort som möjligt. Vårt barn fick tillgång till pottan när han var ett, men först vid tre, så visade han intresse för att inte använda blöjan.
Jag har lite svårt att förstå denna "tävling" och detta med att ha så bråttom. mitt barn gick innan han var 10 månader, pratade rent och släppte barnspråket när han var två, andra saker dröjde.
Jag förstår inte heller varför det är så fult att vara lite bekväm/lat/ta en sak i sänder/inte forcera, de allra friska barn är blöjfria vid 4, de få undantagen är inte vår huvudvärk att bry sig om och är det upp till 6-års-åldern, då behöver barnet troligen hjälp.
Min mamma är bergsäker på att jag var torr tidigt, själv har jag starka minnen av ständigt blöta underbyxor, och jag vet fler som har samma minnen. Man var inte torr så tidigt, men blöjan försvann