• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • Annsiss

Alla barn kissar inte när de sover, vår dotter har aldrig ens som spädbarn kissat i sömnen utan vaknat först och visst då får man ju naturligtvis gå upp och hjälpa henne men även många vuxna behöver ju kissa nattetid de har ju inte blöja för det. Hon kissar innan hon somnar och oftast räcker
    det tills det är morgon. Sen så är det såklart många som kissar i sömnen men det brukar ju avta med ålder och även om en nioåring någon gång kanske kissar i sömnen har man väl inte blöja för det.

• Rocket Mania
    lilla mej skrev 2013-06-25 00:40:17 följande:
    sa du menar att alla 1'5 aringar normalt ar blojfria? for du sager ju att dom fattar sina signaler de kan ta sig till en potta och vet hur man gor sjalva? da kan min dotter simma med hon vet ju hur man ska gora...bara att jag maste halla handerna under magen pa henne sa hon inte sjunker...hmmm nej det ar normalt inte sa. Hur laser du/barnet av signalerna pa natten? 
    Nej så menar jag inte alls, jobbigt med läsförståelsen eller är det bara lite kul att läsa fel?!

Däremot skulle alla "normala" 1.5-åringar kunna gå på toa om de fått lära sig att lyssna på sina signaler. Det är det man gör med EC barn nämligen. I stället för att lära barnen kissa och bajsa i en blöja ger man dom möjlighet att kissa på potta/toa när de är nödiga. Om man struntar i deras nödiga signaler kommer dom snart nog nöja sig vid att kissa/bajsa i blöjan (även om en hel del barn gruffar en del kring det, gruff som tas för vanligt "gnäll") och de signalerna glöms bort tills föräldrarna tröttnat på blöja och ska lära barnet att kissa på toa. 

Att jämföra det hela med att simma visar rätt tydligt hur lite du vet om detta, gör dig själv en tjänst och läs på lite innan du kastar dig in i en diskussion.

På samma sätt som du vaknar av att barnet är hungrigt vaknar du om barnet behöver kissa. Det är inga hemliga handsignaler eller komplicerad magdans barnen pysslar med.
  • kaffeamanda
    Rocket Mania skrev 2013-06-25 10:13:49 följande:
    Det är inga hemliga handsignaler eller komplicerad magdans barnen pysslar med.

Haha!   Glad
  • molly50
    lilla mej skrev 2013-06-24 23:45:47 följande:
    men vad ar vitsen med att pottrana ett barn som inte ar moget for det? da far ni ju bara halla pa massa i onodan och likt forbanat blir barnet inte torr innan det ar redo,,, sa varfor borja innan barnet ar redo ar min fraga?
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Rocket Mania skrev 2013-06-25 10:13:49 följande:
    Nej så menar jag inte alls, jobbigt med läsförståelsen eller är det bara lite kul att läsa fel?!

Däremot skulle alla "normala" 1.5-åringar kunna gå på toa om de fått lära sig att lyssna på sina signaler. Det är det man gör med EC barn nämligen. I stället för att lära barnen kissa och bajsa i en blöja ger man dom möjlighet att kissa på potta/toa när de är nödiga. Om man struntar i deras nödiga signaler kommer dom snart nog nöja sig vid att kissa/bajsa i blöjan (även om en hel del barn gruffar en del kring det, gruff som tas för vanligt "gnäll") och de signalerna glöms bort tills föräldrarna tröttnat på blöja och ska lära barnet att kissa på toa. 

Att jämföra det hela med att simma visar rätt tydligt hur lite du vet om detta, gör dig själv en tjänst och läs på lite innan du kastar dig in i en diskussion.

På samma sätt som du vaknar av att barnet är hungrigt vaknar du om barnet behöver kissa. Det är inga hemliga handsignaler eller komplicerad magdans barnen pysslar med.

Men det här med att tyda signalerna. Alla barn är inte tydliga med att visa när de behöver gå på toaletten. Och om de t ex kissar i sömnen,hur ska man kunna veta det om man själv sover och barnet inte vaknar och markerar att det är kissnödigt? Det är ju inte som när man ammade och vaknade av att brösten var spända och man visste att barnet var hungrigt.
    Min dotter brukar t ex smyga iväg när hon blir bajsnödig och när man sedan märker att hon har bajsat så är det ju redan försent.  Är hon kissnödig så visar hon inget alls utan man märker det bara på att hon har kissat när man byter blöjan. Då hinner man inte sätta henne på pottan.
    Och gör man sätta henne på pottan så kniper hon ihop och vägrar göra det där.
    Och jag är i alla fall inte den som vill stressa henne att lära sig gå på pottan/toaletten. 
    Sonen började själv visa intresse för att gå på pottan/toaletten då han var runt 2 år. Och vi kommer att försöka göra samma sak med dottern och avvakta tills hon själv börjar visa intresse för att gå dit.Vi har försökt med henne,men så länge hon vägrar att göra något på pottan/toaletten så kan vi inte tvinga henne.   
    Hon är trots allt bara 1 år och 9 månader ännu. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Annsiss

Är väldigt nyfiken på er som väntar på de rätta signalerna, om de inte kommer då? Från vilken ålder är det lämpligt att börja "tvinga" sitt barn hörde av en fritidspedagog att blöjor börjat dyka upp i skolan någon för honom helt nytt och han var inte helt bekväm med det.

• Natulcien
    Annsiss skrev 2013-06-25 14:12:46 följande:
    Är väldigt nyfiken på er som väntar på de rätta signalerna, om de inte kommer då? Från vilken ålder är det lämpligt att börja "tvinga" sitt barn hörde av en fritidspedagog att blöjor börjat dyka upp i skolan någon för honom helt nytt och han var inte helt bekväm med det.
    Tråkigt att diskussionen blir så onyanserad...
    De som idkar EC och sätter sina spädbarn på toa verkar tro att alla andra barn går omkring med bajsdrypande blöjor dygnet runt och har blöja till de är 7 år. Och de som pottränar när barnet "själv är redo" verkar tro att EC handlar om tvång..? Svårt att föra en debatt under de villkoren...

Vi väntar inte på några "signaler". Självklart är det föräldrarnas ansvar att se till att barnet blir av med blöjorna i rimlig tid! Man kan inte gå och vänta på att barnet själv ska ta det ansvaret.
    Däremot måste man ju vara lyhörd inför barnet precis som när det gäller allt annat.
    Vi har provat med potta/toalett med jämna mellanrum från det att sonen var knappt 1,5 år. Men han har blåvägrat hela tiden. Nu är han 2,5 år och har äntligen börjat sitta på potta då och då, men med blöja på. Han har även börjar säga till när han kissar/bajsar. Han är, helt klart, på gång. Så nu gäller det att vara lyhörd, smidig och lite listig och försöka lotsa honom till blöjfrihet så snart som möjligt... Glad
  • sextiotalist
    Niju skrev 2013-06-23 19:35:34 följande:
    Inte redo? Innan engångsblöjan kom var de flesta barnen blöjfria innan de var ett år! Så har nog inget med att vara redo att göra, utan man tar det bekväma och väntar...
    Nix, barnen lindades upp till året ungefär, så de kvar knappast torra då och dessutom så var hygienen inte hög, barn kunde bajsa och kissa lite överallt
  • Rocket Mania

Det här med att läsa signaler "enligt EC" är något man gör från barnet är helt litet. Hur man gör med att större barn på säg 12-16 månader har jag ingen aning om. Jag antar att det är "försent" att börja med just EC när barnet är så stort och då får man vänta in blöjfri mognad helt enkelt.

• sextiotalist

Jadu, det kändes inte som det var viktigaste här i livet att potträna så fort som möjligt. Vårt barn fick tillgång till pottan när han var ett, men först vid tre, så visade han intresse för att inte använda blöjan.

Jag har lite svårt att förstå denna "tävling" och detta med att ha så bråttom. mitt barn gick innan han var 10 månader, pratade rent och släppte barnspråket när han var två, andra saker dröjde.

Jag förstår inte heller varför det är så fult att vara lite bekväm/lat/ta en sak i sänder/inte forcera, de allra friska barn är blöjfria vid 4, de få undantagen är inte vår huvudvärk att bry sig om och är det upp till 6-års-åldern, då behöver barnet troligen hjälp.

Min mamma är bergsäker på att jag var torr tidigt, själv har jag starka minnen av ständigt blöta underbyxor, och jag vet fler som har samma minnen. Man var inte torr så tidigt, men blöjan försvann      

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?