Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Jag vill bara poängtera ett par saker
1. Jag ser det inte som en tävling men är oerhört nöjd med beslutet att ECa. Jag ogillar blöjor, tycker det är äckligt och slapp därmed otygen!
2. Jag vet flera som inte byter blöjan direkt det kissas eller ens bajsas i den. Jag har varit med om det ett otal gånger på öppna förskolan och flera andra ställen att barn går runt med bajs i blöjan rätt långa stunder och det syns tydligt på barn som har totalt nerkissade blöjor som hänger vid knäna.
3. Jag tror inte att motsatsen till EC är det som beskrivs i punkt 2 ovan och skulle uppskatta att folk som tror EC
Guldtrollsmamman: jaha?
Just ja, appen kapar efter tecken. Det jag skrev var
"...folk som tror EC är lika med stressa barnet eller sitta och glo på barnet 24/7 i stället läste lite om EC eller tog till sig info så de fick en lite mer nyanserad bild"
Jag är väldigt nöjd med vårt beslut att ECa, självklart är signaler något man måste lära sig. Men på ett eller annat sätt signalerar de flesta spädbarn. Sen handlar EC inte om tvång överhuvudtaget! Det handlar om kommunikation och att få en fördjupad sådan till sitt barn - det är allra viktigast. Blöjfriheten är ett plus.
Min dotter valde helt bort (tyg)blöjor vid 14 månader, hon ville helt enkelt inte ta på sig den, och höll sig tills hon fick gå på toalett/potta. Innan dess var hon också utan blöja dagtid, men efter 14 månader har hon inte haft blöja alls. Och är torr. Går på pottan själv osv.
ECade barn, förövrigt, har mindre enägenheter för förstoppning och liknande problem. Mindre risk för uvi osv, finns alltså medicinska anledningar till att praktisera EC med. Blöjor är ju något som man vänjer barnet vid (det där Med att barnen oftast kissar när man byter osv), ECade barn vänjs aldrig vid blöjor på samma sätt. Alltså blir det aldrig ett problem att vänja bort blöjor.
Precis som de som inte ger napp, fe behöver ju inte vänja bort nappen. Utan man gör på andra vis istället.
Sen är EC absolut ingenting för alla. Vissa får inte till det, för andra kan det bli en stress, och då är det inget man ska praktisera. För barn känner v stress och detta ska vara helt frivilligt, utan tvång och utan stress. EC ska inte tillämpas för att kämpa bort blöjorna så tidigt som möjligt, utan blöjfriheten ska bara vara ett plus.
Alltså - man är inte sämre för att man inte ECar, även fast jag är ett stort fan av det! ![]()
När jag väntade sonen läste jag på om både tygblöjor och Ec. Det slutade med engångsblöjor och ett barn som blev blöjfri några månader efter tre års dagen. Sonen hade kolik och därtill kräktes han fram tills dess att han började gå och stärkte magmuskulaturen. Och nga såna där små babykläder ingår så det rinner lite i mungipan utan rejäla kaskadkräkningarna. Hade en hockeytrunk med kläder både till sonen och mig när vi skulle någonstans. Sen tog det upp till 2,5 års åldern innan sonen började sova på nätterna. Innan dess kunde han vakna tio gånger på en natt och/eller vara vaken ett par-tre timmar och det hände varje natt. I 2,5 års tid. Sömnbristen var total hos oss föräldrar. Vi försökte förra sommaren då han var två år och det gick bra en vecka sen tvärvägrade sonen och skrek så fort vi föreslog toaletten/pottan och det var inte förrän i våras som han kom igång själv. Då tog vi blöjan och sen dess har kissolyckorna varit lätträknade. Det tog dock någon månad innan han bajsade på toaletten, han var hård i magen och tyckte det var läskigt men nu fixar han det galant! M vår son gav oss signaler när han bebis när han ville kissa eller bajsa så missade vi dem garanterat. Vi var så trötta att Ec och tygblöjor inte var aktuellt. Vi tvättade nog som det var.