• Anonym (Orolig mamma)

Hjärntumör? Vilka symtom?

Om ni känner något barn eller vuxen som fått hjärntumör, vad var den första symtomen? Min 6:åring ska röntgas för detta men måste vänta till efter sommaren

• Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?
  • Anonym (Orolig mamma)

Ringde ner till vårdcentralen nu, de tyckte det var vansinnigt eftersom de till och med skickat en ny remiss och påtalat att 5 veckor var för lång tid som de sa från början, att hon borde prioriteras så de ska ringa ner och kräva att hon får komma in tidigare! Känns bra!

• Primmeling

Om man misstänker hjärntumör så röntgar man direkt, trösta dig med det!
    Man brukar må illa och ha en extrem huvudvärk som inte lindras av något samt att man mycket snabbt blir sämre. En av det första läkare gör om man misstänker hjärntumör är att kolla ögonen och pupillerna. Antar man gjort detta.
    Man gör för övrigt inte röntgen av huvudet (CT eller DT) på barn i onödan eftersom strålningsdosen är 100 ggr starkare än vanlig röntgen.
    Tycker du fått jättedålig info av läkare. Är det en dålig läkare som bedtällt en huvudröntgen bara för att lugna dig tror du och som inte alls eg misstänker tumör? Man kan nästan tro det, eftersom man annars skulle akutröntga.

• moniz

Min historia kort: jag började i december få huvudvärk som var ihållande. Den eskalerade SNABBT under ca 2-3 veckor var den outhärdlig. . Den tröck i hela huvudet som jag hade såna där man använder i träslöjden för att skruva fast träbiten i bänken med.. jag började bli yr. Kräktes på morgonen och under dagen.. fick massa mjölk i brösten (hade inte ammat på 8 månder) blev skickad på MR.. hade en 6 mm micro tumör i hypofysen. . Kan tillägga att huvudvärken skiljer sig verkligen från vanlig huvudvärk. . Citodon biter inte ens på det här helvetet!

• Anonym (Orolig mamma)
    Primmeling skrev 2013-06-25 10:54:26 följande:
    Om man misstänker hjärntumör så röntgar man direkt, trösta dig med det!

Man brukar må illa och ha en extrem huvudvärk som inte lindras av något samt att man mycket snabbt blir sämre. En av det första läkare gör om man misstänker hjärntumör är att kolla ögonen och pupillerna. Antar man gjort detta.

Man gör för övrigt inte röntgen av huvudet (CT eller DT) på barn i onödan eftersom strålningsdosen är 100 ggr starkare än vanlig röntgen.

Tycker du fått jättedålig info av läkare. Är det en dålig läkare som bedtällt en huvudröntgen bara för att lugna dig tror du och som inte alls eg misstänker tumör? Man kan nästan tro det, eftersom man annars skulle akutröntga.

Det är svårt att efterberätta men ska försöka

1. Vid 4 års ålder börjar hon klaga på huvudet då och då, jag tyckte hon kisade en del och kollade synen, den var godkänd men svårbedömd i hennes ålder. Sen har hon fått det då och då, lite vila och vatten har för det mesta hjälpt.

2. Hela denna våren drabbas hon av många sjukdomar, sjuk minst varannan vecka. Feber, halsfluss, magsjuka, feber igen, hosta, influensa osv osv.

3. Den 4/5 (kollade kalendern nu) under pågående penicillinkur får hon kraftiga huvudvärksanfall så hon bryter ihop och bara skriker helt hysteriskt och vid sista tillfället kräks åker vi till akuten.

4. På akuten skickar de genast efter en ambulans eftersom det inte fanns någon barnläkare på plats. Hon får åka till Borås. I ambulansen får hon smärtstillande och blir sig själv igen, glad nästan lite hög.

Forts....
  • Anonym (Orolig mamma)

5. Enbarnläkare kommer och undersöker henne och tar informationen, han tycker som sagt att det låter som barnmigrän men för att stilla vår oro kan man göra en MR-scanning

6. 3 veckor går och vi hör inget, nu har hon huvudvärk var till varannan dag men inte så kraftigt som den helgen. Men hon har nu fått åksjuka, känner sig yr från och till. Jag åker ner till vc. Hon blir undersökt för balansen och kollad i ögonen, han tycker att de bör skynda på röntgen och skickar en påskyndarremiss till Borås. Han skickar även en remiss för att kolla synen igen.

7. Ytterligare 2-3 veckor går, hör inget så ringer Borås. De säger att hon kan få komma ner på studiebesök på röntgen så kunde vi diskutera om hon skulle sövas eller få lugnande.

8. Det bekräftas att det är narkos som gäller och vi ringer barnmottagningen så de kan samordna det hela, det ska göras och de ska återkomma. Jag nämner även nu att hon fått daglig huvudvärk och att hon fått vissa synrubbningar, yrsel, åksjuka och illamående.

9. Igår hade jag inte hört något så jag ringde igen och de säger att ärendet inte är påbörjat alltså innebär det att det inte sker något förren efter sommaren då de bara tar emot akuta fall nu.

10. Idag ringde jag till vc igen och det tyckte det var vansinnigt att vi inte fått komma in ännu och de ringde röntgen, röntgen sa att de bara väntade på klartecken från narkos och barnmottagningen. Nu jagar de barnmottagningen för svar.

• Anonym (Orolig mamma)

Röntgen hade inga problem att ta emot oss men det var barnmottagningen som var problem. De ansåg inte det vara så akut. Min vc påtalade att symtomen förändrats efter vi var där och att det fanns en påskyndarremiss för det men det var ingen läkare som tittat på den. De var inte alls samarbetsvilliga så imorgon skulle en läkare ringa istället för en sköterska dit och kan de inte övertala dem ska de prata med Göteborg istället!

• Arvinda

Fy vad hemskt, stackars lilla tjej.. Hoppas verkligen de får tummen ur röven och ger er en tid så fort som möjligt!

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-25 14:50:30 följande:
    Röntgen hade inga problem att ta emot oss men det var barnmottagningen som var problem. De ansåg inte det vara så akut. Min vc påtalade att symtomen förändrats efter vi var där och att det fanns en påskyndarremiss för det men det var ingen läkare som tittat på den. De var inte alls samarbetsvilliga så imorgon skulle en läkare ringa istället för en sköterska dit och kan de inte övertala dem ska de prata med Göteborg istället!

Vad är akut om inte detta? Så arg jag blir på sån nonchalans mot ett litet barn!
  • Anonym (Orolig mamma)

Tack alla! Jag hoppas att läkaren får ordning på det här så om inte annat vi kan släppa dessa tankar och kan koncentrera oss på att hantera hennes eventuella migrän.

• Anonym (Åk till akuten!)

hur mår hon idag?

Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?