• Anonym (Orolig mamma)

Hjärntumör? Vilka symtom?

Om ni känner något barn eller vuxen som fått hjärntumör, vad var den första symtomen? Min 6:åring ska röntgas för detta men måste vänta till efter sommaren

• Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Primmeling skrev 2013-06-28 22:06:37 följande:
    Ingen här är ju direkt insatt i ts fall, men jag tycker det har verkat lite som att folk tycker att man ska skynda på utredningen för att lugna föräldrarna. Ts har ju skrivit att man inte egentligen misstänker tumör och att det inte sågs som brådskande. De har nu när ts kontaktat dem bestämt att ct ska göras innan mr. Då hoppas jag verkligen att man inte gör det enbart för att lugna föräldrarna utan för att man anser att det verkligen behövs.

Det första beslutet att vänta har visat sig efteråt var baserat på när vi kom in akut och det var en tillfällig huvudvärk och en kräkning som diskuterades. Det nya beslutet är taget efter att vår vc-läkaren ringde och pratade med en barnläkare och förklarade alla symtom som uppkommit efter vi varit där! Åksjuka, suddig syn, yrsel, illamående osv.

Barnläkaren ringde mig och förklarande att dessa symtom stämmer fortfarande in på barnmigrän men de stämmer oxå in på tidiga tecken på en hjärntumör, därför bör man fastställa att det inte är det, vilket vi såklart vill ta reda på, både vi och dem.
  • Primmeling

Ok jättebra!! Hoppas nu att det inte är någon tumör bara! Min lillasyster hade en väldigt elakartad i tio-årsåldern om du vill veta varför jag skriver i tråden, samt att min egen dotter utretts för huvudvärk. För hennes del ska det vara spänningshuvudvärk, men ct är inte gjort just av den anledningen att man helst inte gör det. Men flera ggr har jag funderat på om jag borde stå på mig för vidare undersökningar.

Visste faktiskt inte att man kan göra mr av huvudet eftersom jag aldrig hört om det. Du läkare i tråden, vad är i skillnaden i det man ser på ct resp mr av huvudet? Mr är ju naturligtvis att föredra eftersom det i te grr någon strålning (eller?)

• Anonym (Orolig mamma)
    Primmeling skrev 2013-06-29 10:14:42 följande:
    Ok jättebra!! Hoppas nu att det inte är någon tumör bara! Min lillasyster hade en väldigt elakartad i tio-årsåldern om du vill veta varför jag skriver i tråden, samt att min egen dotter utretts för huvudvärk. För hennes del ska det vara spänningshuvudvärk, men ct är inte gjort just av den anledningen att man helst inte gör det. Men flera ggr har jag funderat på om jag borde stå på mig för vidare undersökningar.

Visste faktiskt inte att man kan göra mr av huvudet eftersom jag aldrig hört om det. Du läkare i tråden, vad är i skillnaden i det man ser på ct resp mr av huvudet? Mr är ju naturligtvis att föredra eftersom det i te grr någon strålning (eller?)

Usch vad tråkigt att höra. Till oss sa dem så här: MR: bäst då man får bra bilder och en stor helhet av hjärnan. Nackdel att man måste ligga blixt stilla i 20-25 min, får inte ens rycka till 1 cm då blir sekvensen förstörd och man måste börja om, därför blir det ofta narkos på små barn. CT: bra då den är snabb och man måste inte ligga still så länge. Nackdelen är att man bara får en förförståelse av vad som är fel, man kan se om det ligger något tryck mot hjärnan osv men man får ingen helbild av situationen. Plus att strålningen är högre då!
  • Primmeling

Tack orolig mamma :) ok, då förstår jag. Söver gör man ju aldrig i första taget. Min syster är frisk från medullablastom sen många år och min dotter har haft sin huvudvärk så pass länge att det inte kan vara något alltför farligt i alla fall (ta i trä). Hon är mkt öm i nackmusklerna och har alltid blivit hjälpt av ipren samt aldrig spytt växer så det knakar, frisk i övrigt och tio år, så jag fortsätter avvakta... Jag har bestämt mig för att lita på vår husläkare avseende diagnos spänningshuvudvärk :)

• Anonym (Åk till akuten!)
    Primmeling skrev 2013-06-29 13:03:25 följande:
    Tack orolig mamma :) ok, då förstår jag. Söver gör man ju aldrig i första taget. Min syster är frisk från medullablastom sen många år och min dotter har haft sin huvudvärk så pass länge att det inte kan vara något alltför farligt i alla fall (ta i trä). Hon är mkt öm i nackmusklerna och har alltid blivit hjälpt av ipren samt aldrig spytt växer så det knakar, frisk i övrigt och tio år, så jag fortsätter avvakta... Jag har bestämt mig för att lita på vår husläkare avseende diagnos spänningshuvudvärk :)
    Huvudvärk kan ju ha olika orsaker. Även om  det "bara" är spänningshuvudvärk kan det ju bero på ngt som ex en sjukgymnast kan hjälpa till med. Alltså som husläkaren kan remittera vidare till.
  • Primmeling

Åk till akuten, jo vi har gjort en hel del, fått nackövningar, ordnat glasögon, ska massera med iprensalva istället för ta ex alvedon vid behov... Hon går på samtal etc...

• Anonym (Åk till akuten!)
    Primmeling skrev 2013-06-30 12:52:30 följande:
    Åk till akuten, jo vi har gjort en hel del, fått nackövningar, ordnat glasögon, ska massera med iprensalva istället för ta ex alvedon vid behov... Hon går på samtal etc...
    vad bra! sådant där kan ju ge med sig med tiden oxå

menar såklart inte att alla ska åka till akuten hela tiden
    ;), valde den signaturen i läget då för ett par dar sen

lycka till du med! 
  • prezl
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-29 08:17:08 följande:

Det första beslutet att vänta har visat sig efteråt var baserat på när vi kom in akut och det var en tillfällig huvudvärk och en kräkning som diskuterades. Det nya beslutet är taget efter att vår vc-läkaren ringde och pratade med en barnläkare och förklarade alla symtom som uppkommit efter vi varit där! Åksjuka, suddig syn, yrsel, illamående osv.

Barnläkaren ringde mig och förklarande att dessa symtom stämmer fortfarande in på barnmigrän men de stämmer oxå in på tidiga tecken på en hjärntumör, därför bör man fastställa att det inte är det, vilket vi såklart vill ta reda på, både vi och dem.
    Följer denna tråd, hur har det gått? kram 
  • Anonym (Orolig mamma)
    prezl skrev 2013-07-01 20:56:33 följande:
    Följer denna tråd, hur har det gått? kram 

Hej! Tack att du frågar! Rent sjukhusmässigt väntar vi på en kallelse till CT som ska dyka ner i brevlådan när som, vi skulle få CTn denna eller nästa vecka. Angående min dotter fortsätter det i samma dåliga spiral. Ikväll hade hon huvudvärk, illamående kände sig yr och såg suddigt men som sagt det kan ju ha varit migränanfall oxå.
  • prezl

Stackare!!! Hoppas verkligen att det löser sig, att ni får bra vård och det snart. Uppdatera gärna mera, tror många i tråden blivit engagerade i ditt öde.

Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?