• Anonym (Orolig mamma)

Hjärntumör? Vilka symtom?

Om ni känner något barn eller vuxen som fått hjärntumör, vad var den första symtomen? Min 6:åring ska röntgas för detta men måste vänta till efter sommaren

• Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?
  • Anonym (oj)

Hej!

Jag tycker att detta är väldigt nonchalant av sjukvården!! När dom misstänkte att min son hade en hjärntumör så blev vi inlaggda och fick göra en MR nästa dag. Han hade iofs kraftiga återkommande kramper, så det kanske var därför dom tog honom på mer allvar.

Hoppas att det går bra för er! Skickar styrkekramar, väntan på besked är så jobbigt jag lider verkligen med er.

• mamma40plius

För mig gick det till så att ögonläkare upptäckte sk staspapill, dvs svullen synnerv (det är ett symptom som endast drabbar personer m hjärntumör el pseudo hjärntumör. I mitt fall misstänktes pseudo hjärntumör, dvs Högt tryck i spinalvätskan. Trots misstanke om det senare framför hjärntumör så skickades jag till akuten omedelbart med remiss för att göra en första röntgen av huvudet samt för att göra en tryckmätning av spinalvätskan. Därefter fick jag göra en magnetröntgen inom kort tid, minns inte hur många dagar/veckor det tog, innan de helt ville utesluta hjärntumör. Jag tycker alltså att Du ska be en van läkare, helst ögonläkare att titta i din dotters ögon och se om hon har staspapill. Alla med hjärntumör har inte staspapill, men alla som har staspapill har för högt tryck i spinalvätskan, vilket är en mkt stark indikator på hjärntumör.

• Anonym (Orolig mamma)
    mamma40plius skrev 2013-06-25 21:35:25 följande:
    För mig gick det till så att ögonläkare upptäckte sk staspapill, dvs svullen synnerv (det är ett symptom som endast drabbar personer m hjärntumör el pseudo hjärntumör. I mitt fall misstänktes pseudo hjärntumör, dvs Högt tryck i spinalvätskan. Trots misstanke om det senare framför hjärntumör så skickades jag till akuten omedelbart med remiss för att göra en första röntgen av huvudet samt för att göra en tryckmätning av spinalvätskan. Därefter fick jag göra en magnetröntgen inom kort tid, minns inte hur många dagar/veckor det tog, innan de helt ville utesluta hjärntumör. Jag tycker alltså att Du ska be en van läkare, helst ögonläkare att titta i din dotters ögon och se om hon har staspapill. Alla med hjärntumör har inte staspapill, men alla som har staspapill har för högt tryck i spinalvätskan, vilket är en mkt stark indikator på hjärntumör.

Ja en kompis son hade samma som du beskrev! Det räckte att de tog provet i ryggmärgen för att släppa på trycket, han berättade om detta för mig! Jag ska fråga om detta oxå när någon äntligen tar tag i detta!
  • Anonym (ssk)
    mamma40plius skrev 2013-06-25 21:35:25 följande:

Kolla staspapill behöver man inte vara ögonläkare för. Sannolikt är det redan gjort. Och ts, att utesluta hjärntumör är inte sammasak som att misstänka det. Misstänker man det görs en MR/CT snarast. Barnmigrändiagnosen är ju satt, så nu vill man ju bara vara extra noggrann.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (ssk) skrev 2013-06-25 21:43:30 följande:
    Kolla staspapill behöver man inte vara ögonläkare för. Sannolikt är det redan gjort. Och ts, att utesluta hjärntumör är inte sammasak som att misstänka det. Misstänker man det görs en MR/CT snarast. Barnmigrändiagnosen är ju satt, så nu vill man ju bara vara extra noggrann.

Har du läst hela förloppet som jag beskrev här ovan?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-25 21:57:46 följande:

Har du läst hela förloppet som jag beskrev här ovan?
    Ja, och i ett basalt neurologstatus kan man upptäcka staspapill. Neurologstatus kan läkare genomföra.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (ssk) skrev 2013-06-25 22:02:42 följande:
    Ja, och i ett basalt neurologstatus kan man upptäcka staspapill. Neurologstatus kan läkare genomföra.

Fackspråk? samma som att lysa med ficklampa i ögonen?
  • Anonym (Orolig mamma)

Kan tillägga igen att vi inte heller tror att det är hjärntumör utan även vi precis som läkarna vill utesluta det så man kan i lugn och ro hitta en livsstil som passar den eventuella migränen.

• Anonym (Orolig mamma)

Man vill inte vara den föräldern som struntade i symtom och sen visade det att det var något ändå

• Anonym (ssk)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-25 22:09:17 följande:

Fackspråk? samma som att lysa med ficklampa i ögonen?

Ja.
Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?