• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • c89
    EllisBell skrev 2013-07-05 13:26:48 följande:
    c89: Det är ingen modern myt alls. Fråga vilken barnläkare du vill. Att bara amma när barnet närmar sig ett kan tom vara farligt. Däremot bör bröstmjölk vara en del av barnets kost upp till ett år (helst ännu längre). Förr ammade man länge men det betyder inte att barn inte fick mat samtidigt.
    Fortfarande finns det ju barn som mitt, och en handfull andra barn i en krets vi ofta umgås med som alla vägrat både hemlagad mat och burkmat till efter 8 månader. Det går inte att tvinga i ett barn något de inte vill äta, de har inget konsekvenstänk kring vad som kan hända om man matvägrar utan kommer fortsätta vara hungriga och ledsna tills de svälter ihjäl om det är så. För oss vände det över en natt, från hulkningar och kräkning och vägran att ens öppna munnen efter två skedar av någon av alla otaliga barnmatspureer som finns så gick det en dag plötsligt hem. Då var han redo.
  • EllisBell

c89: Det är klart att det finns barn som avviker och har svårt att få i sig mat. Men det är inte det normala. Vägrar barn vid 9-10 månader fortfarande äta bör man kontakta läkare.

• Flickan och kråkan
    c89 skrev 2013-07-05 13:31:56 följande:
    Fortfarande finns det ju barn som mitt, och en handfull andra barn i en krets vi ofta umgås med som alla vägrat både hemlagad mat och burkmat till efter 8 månader. Det går inte att tvinga i ett barn något de inte vill äta, de har inget konsekvenstänk kring vad som kan hända om man matvägrar utan kommer fortsätta vara hungriga och ledsna tills de svälter ihjäl om det är så. För oss vände det över en natt, från hulkningar och kräkning och vägran att ens öppna munnen efter två skedar av någon av alla otaliga barnmatspureer som finns så gick det en dag plötsligt hem. Då var han redo.
    Mitt mellanbarn var ett sådant barn. Ammade uteslutande tills han var 8 månader. Därefter började han med plockmat och det gick relativt snabbt när han väl var redo. Näringsmässigt är det ju inga problem i den åldern. Det hade inte varit lätt för mig att börja jobba och fortsätta amma fritt med honom, vilket vi vill göra med våra barn tills de själva väljer annan mat. Storebror var intresserad tidigare. 
  • malzac
    EllisBell skrev 2013-07-05 13:26:48 följande:
    c89: Det är ingen modern myt alls. Fråga vilken barnläkare du vill. Att bara amma när barnet närmar sig ett kan tom vara farligt. Däremot bör bröstmjölk vara en del av barnets kost upp till ett år (helst ännu längre). Förr ammade man länge men det betyder inte att barn inte fick mat samtidigt.
    Varför skulle det vara farligt? Det enda jag kan komma på är järnet som alla pratar om, men en vanlig hälsosam bebis som inte föddes för tidigt eller av en diabetiker får inte järnbrist även om han/hon helammas tills ettårsdagen (eller längre).
  • Rani
    Wilner skrev 2013-07-05 13:27:49 följande:
    Ja du. Det är givetvis orättvist eftersom de andra får mindre del av kakan. Dessutom vet man att det är hälsosamt att fortsätta vara hemma så bonus för att göra utsikterna sämre för sitt barn är mycket märkligt.

Barnet är ju inte hemma mindre för att föräldrarna har ett mer jämställt uttag av fp. I långa loppet kommer bonusen leda till ett mer rättvist samhälle. Ibland måste man tänka längre än till den enskilda individen.
  • Helene70
    c89 skrev 2013-07-04 21:52:07 följande:
    Det är fortfarande så att det inte är ett alternativ hos otroligt många föräldrar, ska då vissa indirekt förbjudas att skaffa barn för att de inte kan vara föräldralediga lika mycket "på pappret"? För verkligheten är ju också så att alla inte jobbar 7-16, folk jobbar skift, jobbar när barnet sover och är hemma på dagarna utan att på pappret vara föräldralediga. Verkligheten är som så att egenföretagare kan jobba hemifrån på de tider de önskar, men inte kan vara föräldralediga. 

Sedan är det skillnad på att en person tjänar 32000kr i månaden och en 19000, nog för att man kan förlora på 50/50, men det är fortfarande inte samma sak som vår situation där vi t.ex kan sätta en hushållsinkomst innan skatt på 37350 vid föräldraledighet på 7 dagar i veckan mot 15474 där 6196kr är lånade pengar. Utan lån alltså ynka 9278kr. Kan alltså ha vårt barn hemma i över 1,5 år och ändå få mer pengar i månaden än om vi delade lika.

För oss är vi övertygade om att vårt barn har det bättre av att vi har en stabil ekonomi (som givetvis minskar slitningar inom förhållandet) och kan bo i ett tryggt område och ge honom bra mat och kläder och sparande för framtiden samt tid med sin pappa varje eftermiddag, kväll och helg än ekonomisk utsatthet bara för att vi "måste" dela lika på föräldrapenningen för att det ser bra ut i försäkringskassans statistik. 
    Jag tror inte på förbud men jag är en stark anhängare av god planering.    

Jag förstår hur du tänker men det går inte att komma ifrån att du har hamnat i den klassiska "kvinnofällan" där du riskerar att bli mer och mer oattraktiv på arbetsmarknaden samtidigt som du blir mer och mer beroende av att någon annan sörjer för dig ekonomiskt.
  • Wilner
    Rani skrev 2013-07-05 14:04:46 följande:

Barnet är ju inte hemma mindre för att föräldrarna har ett mer jämställt uttag av fp. I långa loppet kommer bonusen leda till ett mer rättvist samhälle. Ibland måste man tänka längre än till den enskilda individen.
    Orättvisor ska göra samhället mer rättvist.

Jovars, det låter ju logiskt. 
  • En blå giraff

Jag har börjat arbeta rätt tidigt med båda mina barn. Extrapass från att de var ca 3 månader och med äldsta började jag arbeta 75 % när han var 6½ månad. Yngsta var jag hemma med 11 månader heltid förutom lite extrajobb. Jag ammade båda i ca 7 månader, helt 3-4 månader och sedan delvis. Med äldsta hade det till viss del med jobbet att göra att jag slutade. Han ville äta så mycket nattetid och jag orkade inte med detta, speciellt när jag skulle upp tidigt och jobba. Jag hade nog i och för sig slutat ändå men hade kanske ammat ett par månader till om jag hade varit helt fl. Dock så ångrar jag inte att vi gjorde som vi gjorde. För jag var fullständigt slutkörd både fysiskt och psykiskt (barnet hade kolik och jag fick en sorts depression efter att han föddes). Jag behövde verkligen att min man var hemma och jag fick jobba då. Det gick före amningen att jag fick den avlastningen att pappan tog över föräldraledigheten. Det var bäst för barnet också eftersom jag inte kände mig som någon bra mamma som jag mådde då.

Yngsta slutade självmant med amningen. Han bet mig och då tog jag bort honom från bröstet. Det blev då att han inte ville ha till slut. 

Jag tycker 7 månaders amning har varit lagom för mig.  

• Rani
    Wilner skrev 2013-07-05 19:47:25 följande:
    Orättvisor ska göra samhället mer rättvist.

Jovars, det låter ju logiskt. 

Alla våra bidrags- och försäkringssystem fungerar så att det finns en rad kriterier man ska uppfylla för att få del av pengarna. Alla får inte del av allt. Har man inga barn får man ingen föräldrapenning, bor man i hyresrätt får man inget rotavdrag, har man arbete får man inte försörjningsstöd, har man inte jämställt uttag av fp får man ingen bonus. Rättvisan ligger i att samma kriterier för att få pengarna gäller för alla. Alla får därmed inte del av allt, det vore en omöjlighet.
  • c89
    Helene70 skrev 2013-07-05 18:46:19 följande:
    Jag tror inte på förbud men jag är en stark anhängare av god planering.     Jag förstår hur du tänker men det går inte att komma ifrån att du har hamnat i den klassiska "kvinnofällan" där du riskerar att bli mer och mer oattraktiv på arbetsmarknaden samtidigt som du blir mer och mer beroende av att någon annan sörjer för dig ekonomiskt.

Det där är verkligen det dummaste jag hört och tror ärligt talat på motsatsen. Jag har jobbat innan och har fina arbetslivserfarenheter och referenser. Jag kommer "vara klar" med barn. Dessutom så pluggar jag nu, samtidigt som jag är föräldraledig vilket onekligen visar för arbetsgivare hur motiverad, disciplinerad och effektiv jag är. Gör det nämligen på distans med VG i alla delmoment. Detta är tvärtemot en kvinnofälla, det är nämligen så att jag kan plugga och slippa ta lån medan jag är föräldraledig, något som inte hade gått annars och givetvis påverkar min ekonomi POSITIVT och gör mig INTE beroende av någon annan. Kan tillägga att jag inte känner en enda mamma som blivit nekad jobb för att hon tidigare varit föräldraledig. Så jag tycker du kan ge upp dina paranoida vänster-teorier, för det är inte i föräldraledighet problem och skillnader i löner m.m ligger.
Svar på tråden Jämställdhet vs amning