• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • Vinterankan

Jag tycker jämställdhetsbonusen är bra för de kan påverka de som inte bryr sig. En del är anti att dela, kvinnan ska vara hemma. En del är väldigt för att dela och andra är rätt neutrala. Jag är för att dela, min sambo är rätt neutral. Han lutar nog mer mot att inte dela pga att han är äldre än mig men ändå kommit kortare i karriären. Med honom så funkade det ekonomiska argumentet "vi får 13 000 om vi delar lika" (vi har samma löner så inkomstbortfallet är samma oavsett vem som är hemma). Men sedan så kom det andra saker in som gjorde att vi inte kunde dela ändå men då var han ju inställd på att vara hemma så han gjorde sitt bästa för att kunna få några månader i början istället för i slutet.

• Guldtrollsmamman

Som flera andra redan talat om, det går utmärkt att amma även om man arbetar, jag började jobba när nummer ett var tre månader men ammade henne tills hon var 4 år. Nummer två var jag hemma med i över ett år men ammade i bara två månader. Nu med nummer tre började jag jobba när han var tre veckor, han är nu 10 mån och ammas fortfarande. Helammning kanske är svårt att få till om man inte kan ha flexibla arbetstider eller har nära till jobbet men hur många helammar mer än 9 mån. Som jag förstått rekommenderas att man börjar med smakisar o gröt när de är 4 mån och sen ökar på så att det mest äter "vanlig" mat när de är runt året. BVC tjatar ju tom om att man ska avvänja när man är på 9 mån kontroll!

• Dr Mupp
    Guldtrollsmamman skrev 2013-07-08 00:15:55 följande:
    Som flera andra redan talat om, det går utmärkt att amma även om man arbetar, jag började jobba när nummer ett var tre månader men ammade henne tills hon var 4 år. Nummer två var jag hemma med i över ett år men ammade i bara två månader. Nu med nummer tre började jag jobba när han var tre veckor, han är nu 10 mån och ammas fortfarande. Helammning kanske är svårt att få till om man inte kan ha flexibla arbetstider eller har nära till jobbet men hur många helammar mer än 9 mån. Som jag förstått rekommenderas att man börjar med smakisar o gröt när de är 4 mån och sen ökar på så att det mest äter "vanlig" mat när de är runt året. BVC tjatar ju tom om att man ska avvänja när man är på 9 mån kontroll!
    Rekommendationen är helamning i 6 månader och att bröstmjölken bör vara huvudföda hela första året. Jag har två barn som inte började äta hela portioner innan de  var 18 månader. Hade vi delat lika hade vi tvingats ge dem ersättning eller tvinga dem äta mat som de uppenabrt inte var mogna för. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Guldtrollsmamman
    Dr Mupp skrev 2013-07-08 00:22:10 följande:
    Rekommendationen är helamning i 6 månader och att bröstmjölken bör vara huvudföda hela första året. Jag har två barn som inte började äta hela portioner innan de  var 18 månader. Hade vi delat lika hade vi tvingats ge dem ersättning eller tvinga dem äta mat som de uppenabrt inte var mogna för. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Oj, har aldrig hört någon som i stort sett helammat så länge som till 18 mån. Tur du kunde vara hemma så länge, många måste ju även med dagens system börja jobba o ha barnen på dagis när de är 1 år. Hade du om du börjat jobba tidigare inte kunnat amma på lunchrast el dyl eller kunnat pumpa ur mjölk som kunnat ges på flaska? Har aldrig kunnat pumpa ur själv men vet många som lyckats bra med det.
  • c89
    cloudberry79 skrev 2013-07-07 22:31:10 följande:
    Jojo, det hade du inte sagt om du hade haft en unge med kolik som BARA accepterar mamma...
    Kolikbarn sover ibland de med. Kolikbarn har en pappa även om de föredrar mamman också. Min mamma råkar nämligen ha haft en, och hon är minst lika ambitiös som jag..

Oavsett så anser jag att det är bättre med jämställdhetsbonus än kvoterad föräldrapenning. Hellre bli utan bonus än att bli "tvingad" att sluta amma eller lämna bort sitt barn för att en förälder inte har möjlighet att vara föräldraledig. 
  • cloudberry79
    c89 skrev 2013-07-08 12:16:52 följande:
    Kolikbarn sover ibland de med. Kolikbarn har en pappa även om de föredrar mamman också. Min mamma råkar nämligen ha haft en, och hon är minst lika ambitiös som jag..

Oavsett så anser jag att det är bättre med jämställdhetsbonus än kvoterad föräldrapenning. Hellre bli utan bonus än att bli "tvingad" att sluta amma eller lämna bort sitt barn för att en förälder inte har möjlighet att vara föräldraledig. 
    Ingen blir ju tvingad att sluta amma, jag ammar ännu vid ett år och har aldrig reglerat amningen, ändå delar vi lika. Och du har uppenbarligen ingen aning om hur kolik är, det är att traumatisera en hel familj. Ingen sover och när någon sover så väcks de av ihållande skrik.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Helene70
    c89 skrev 2013-07-07 22:12:45 följande:

Ja, för mig har det varit "vill man så kan man", med lite planerande. Har fått läsa de två gånger 30min han sovit på dagarna, sedan har ju hans pappa honom hela eftermiddagarna och kvällarna vilket ger tid till både skolarbete och annat pyssel man vill eller behöver göra :)

Visst går allt om man vill men jag hade nog blivit galen om jag skulle plugga samtidigt som jag var föräldraledigGlad. Sedan beror det mycket på vad man pluggar till. Vissa utbildningar är mer krävande än andra.
  • c89
    cloudberry79 skrev 2013-07-08 19:11:37 följande:
    Ingen blir ju tvingad att sluta amma, jag ammar ännu vid ett år och har aldrig reglerat amningen, ändå delar vi lika. Och du har uppenbarligen ingen aning om hur kolik är, det är att traumatisera en hel familj. Ingen sover och när någon sover så väcks de av ihållande skrik.
    (M)amma till V -07 och E -12

Jo tack, jag var 13 år när syskonet kom. Så jag vet visst hur det kan vara.
  • Helly

Mina tankar:

Man måste inte använda jämställdhetsbonusen. Det är en bonus som man kan nyttja om man vill. Tycker man att amning är viktigare så får man prioritera den.

Skillnaden för barnet mellan bröstmjölk och ersättning är inte signfikant på individnivå. Man kan tryggt välja som man vill - man behöver inte falla för amningshetsen. Bröstmjölk ger i första hand fördelar i länder där ersättningen blandas med smutsigt vatten.

Vill man både ge bröstmjölk och vara jämställda i den här frågan, kan man ju pumpa.

Men, eftersom jag inte tror på amningens förträfflighet så kommer vi i vår familj att prioritera att vi får till en bra fördelning av föräldradagarna som passar oss som individer. Jag kommer inte att amma, så vi är fria att dela på dagarna som vi vill. Jag kommer uppenbarligen att ta all ledigheten i början för att återhämta mig efter operationen.

• Helly
    Wilner skrev 2013-07-04 12:13:54 följande:
    Det är inte så lite märkligt att föräldrar får stöd från staten för att skada sina barn.
    Jag tycker personligen att det är rent vidrigt att sprida myten att man skadar sina barn genom att flaskmata. Det är inget fel med att ge ersättning. Skärp dig.
Svar på tråden Jämställdhet vs amning