• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • c89
    Helly skrev 2013-07-12 11:01:51 följande:
    Jag tycker personligen att det är rent vidrigt att sprida myten att man skadar sina barn genom att flaskmata. Det är inget fel med att ge ersättning. Skärp dig.

Skada är fel ord, men tycker att det är BRA med "amningshysteri". Känner knappt till ett enda barn som inte haft magkrångel med ersättning och det säger ju sig självt, bebisars magar är gjorda för MÄNNISKOmjölk, inte komjölk. När amning av olika anledningar inte är möjlig så är det kanon att det finns ett substitut så bebisarna kan få i sig den näring de behöver, men att hävda att det är lika bra är direkt felaktigt. Sedan är det absolut inget fel med att ge ersättning, men det rimmar märkligt med en moders kärlek och att VÄLJA bort amning från start om man faktiskt inte haft problem tidigare i min värld. Men det handlar väl om att jag själv inte tyckt det varit jobbigt att sätta mitt barns bästa före mina egna bekvämligheter. Sedan att jag efter 2mån inte fick amma och sörjer det oerhört fortfarande. Alla är ju olika...
  • c89
    Helly skrev 2013-07-12 10:59:55 följande:
    Mina tankar: Man måste inte använda jämställdhetsbonusen. Det är en bonus som man kan nyttja om man vill. Tycker man att amning är viktigare så får man prioritera den. Skillnaden för barnet mellan bröstmjölk och ersättning är inte signfikant på individnivå. Man kan tryggt välja som man vill - man behöver inte falla för amningshetsen. Bröstmjölk ger i första hand fördelar i länder där ersättningen blandas med smutsigt vatten. Vill man både ge bröstmjölk och vara jämställda i den här frågan, kan man ju pumpa. Men, eftersom jag inte tror på amningens förträfflighet så kommer vi i vår familj att prioritera att vi får till en bra fördelning av föräldradagarna som passar oss som individer. Jag kommer inte att amma, så vi är fria att dela på dagarna som vi vill. Jag kommer uppenbarligen att ta all ledigheten i början för att återhämta mig efter operationen.

Märkligt att du varken tänker föda barn eller amma, varför ska du ens - som kvinna som ensam har möjlighet att göra detta - ha barn då? Dessutom skrev du ju i annan tråd att kejsarsnitt är så lätt och smärtfritt och inte behöver efter värd, så vad ska du återhämta dig från då? :P Tycker du har en otroligt sorglig inställning till allt och förhoppningsvis, för ditt barns skull, så odlar du en riktig kärlek till ditt barn som gör att du bryr dig lite mer om det bästa för detta istället för dig själv sedan. För du ger onekligen inte intrycket av att ens vilja bli mamma i hur du skriver och tänker.
  • c89
    c89 skrev 2013-07-12 12:31:47 följande:
    Märkligt att du varken tänker föda barn eller amma, varför ska du ens - som kvinna som ensam har möjlighet att göra detta - ha barn då? Dessutom skrev du ju i annan tråd att kejsarsnitt är så lätt och smärtfritt och inte behöver efter värd, så vad ska du återhämta dig från då? :P Tycker du har en otroligt sorglig inställning till allt och förhoppningsvis, för ditt barns skull, så odlar du en riktig kärlek till ditt barn som gör att du bryr dig lite mer om det bästa för detta istället för dig själv sedan. För du ger onekligen inte intrycket av att ens vilja bli mamma i hur du skriver och tänker.

Menar absolut inget illa och är för att alla ska få göra sina egna val, men de allra flesta av oss mammor är nog överens om att man förändras och inte är fullt så upptagen av sig själv sedan. Man tror lätt på alla skräckhistorier innan man får barn, men får tänka på att de flesta som har bra upplevelser oftast inte känner ett behov av att prata av sig om det :)
  • Rani

Men skärp dig! Om du vill ha fritt val (angående ert sätt att lägga upp er föräldraledighet) utan att få kritik då får du lämna samma möjlighet till andra! Hade du tyckt det var ok om jag ifrågasatte om din man verkligen ville ha sitt barn för att han är så lite föräldraledig? Eller gäller den här självuppoffringsgrejen bara kvinnor?
  • Dr Mupp

Är trycka ut ett par ungar genom muttan och amma de enda du lyckats med i livet eftersom du tror att det definerar vad som är en bra mamma?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • malzac
    Helly skrev 2013-07-12 10:59:55 följande:
    Skillnaden för barnet mellan bröstmjölk och ersättning är inte signfikant på individnivå. Man kan tryggt välja som man vill - man behöver inte falla för amningshetsen. Bröstmjölk ger i första hand fördelar i länder där ersättningen blandas med smutsigt vatten.

Jag sa innan att jag inte skulle ge mig in i den här diskussionen, att det inte var detta tråden handlade om. Men jag blir faktiskt chockad över att det fortfarande finns de som tror att ersättning inte gör någon skada så länge man inte blandar med smutsigt vatten. Att det finns de som tror att "amningshysterin" (vilket otroligt nedvärderande uttryck) är någon slags bakåtsträvande hippietrend som kommer att gå över.

Att ge ersättning ger barnet sämre förutsättningar, så är det bara. Det finns hur mycket forskning som helst som påvisat detta om och om igen. Om barnet inte kan få bröstmjölk så är det naturligtvis bra att det kan få näring genom ersättning, men det är ett mycket sämre alternativ.
  • ViVäntarLois

Jag tycker att jämställdhetsbonusen är helt okej, just för att den är en bonus och inte tvingande.

Vi kommer att ha delat våra dagar exakt 50/50 den dagen de är slut. Men en stor skillnad är då att vi varit hemma långt mycket längre än normen. Vi kommer inte att använda oss av förskola överhuvudtaget, om barnen inte själva vill gå ett par timmar när de blir äldre. Det gör att jag har kunnat vara hemma de första åren och ammat fritt (ammar fortfarande äldsta, 2 år, men mycket mer flexibelt än för ett år sedan) och att pappan varit hemma mer och mer ju äldre de blir.

Om vi inte hade klarat oss ekonomiskt utan föräldrapenning så hade vi fått ett ganska jobbigt första år om vi delat 50/50 på den korta tiden. Dottern var inte alls intresserad av flaska eller någon annan mat det första året så vi kändes oss ganska beroende av att kunna amma henne mycket och länge.

Jag kan tycka att jämställdhetsbonusen sänder lite "fel signaler" om amningens betydelse eftersom de flesta faktiskt inte är hemma mer än 12-18 månader. Men jag har å andra sidan inget bättre förslag för hur man ska kunna främja både amning och jämställdhet samtidigt.

• c89
    Rani skrev 2013-07-12 14:54:17 följande:
    Men skärp dig! Om du vill ha fritt val (angående ert sätt att lägga upp er föräldraledighet) utan att få kritik då får du lämna samma möjlighet till andra! Hade du tyckt det var ok om jag ifrågasatte om din man verkligen ville ha sitt barn för att han är så lite föräldraledig? Eller gäller den här självuppoffringsgrejen bara kvinnor?

Nu råkar det vara helt olika saker då kvinnor är det enda könet som KAN föda barn och amma. Det är liksom hela grundprincipen för att skaffa barn och menat för att det ska överleva. Har man så stora problem med grundläggande saker man faktiskt kan förväntas göra för att bli mamma om vi talar om vad som "är meningen" så får det mig att undra hur mycket annat man inte heller kan tänka sig att göra för sitt barn...
    Dr Mupp skrev 2013-07-12 15:52:13 följande:
    Är trycka ut ett par ungar genom muttan och amma de enda du lyckats med i livet eftersom du tror att det definerar vad som är en bra mamma?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Haha, roligt att någon alltid lyckas komma med en sådan replik till någon ;) Föda barn och amma är grundläggande saker man ska göra som mamma. Ibland går något fel, då har vi kejsarsnitt som alternativ. Ibland fungerar inte amningen och då finns lyckligtvis ersättning. Men när man inte ens har barn eller erfarenhet av varken förlossning eller amning och redan innan avsäger sig att göra något av detta så undrar jag om man ens vill bli mamma... vill man kanske inte byta bajsblöja sen för att det är äckligt eller mata bebisen för att det är tråkigt också kanske?
  • Rani
    c89 skrev 2013-07-12 19:31:06 följande:

Nu råkar det vara helt olika saker då kvinnor är det enda könet som KAN föda barn och amma. Det är liksom hela grundprincipen för att skaffa barn och menat för att det ska överleva. Har man så stora problem med grundläggande saker man faktiskt kan förväntas göra för att bli mamma om vi talar om vad som "är meningen" så får det mig att undra hur mycket annat man inte heller kan tänka sig att göra för sitt barn...
    Haha, roligt att någon alltid lyckas komma med en sådan replik till någon ;) Föda barn och amma är grundläggande saker man ska göra som mamma. Ibland går något fel, då har vi kejsarsnitt som alternativ. Ibland fungerar inte amningen och då finns lyckligtvis ersättning. Men när man inte ens har barn eller erfarenhet av varken förlossning eller amning och redan innan avsäger sig att göra något av detta så undrar jag om man ens vill bli mamma... vill man kanske inte byta bajsblöja sen för att det är äckligt eller mata bebisen för att det är tråkigt också kanske?

Ah, så att man KAN göra något innebär att man MÅSTE trots att det finns alternativ.

Ok, men om du vill köra den stilen. Vill inte din man ha era barn? På vilket sätt är det annorlunda? Han KAN vara hemma. Han är den enda som KAN vara pappa till ert barn. Varför vill han inte det?  
  • c89
    Rani skrev 2013-07-12 19:35:08 följande:
    Ah, så att man KAN göra något innebär att man MÅSTE trots att det finns alternativ. Ok, men om du vill köra den stilen. Vill inte din man ha era barn? På vilket sätt är det annorlunda? Han KAN vara hemma. Han är den enda som KAN vara pappa till ert barn. Varför vill han inte det?  

Han är hemma. Men han tar inte ut föräldrapenning. Det är inte så att han bor borta i flera månader och aldrig träffar sitt barn. Kan tillägga att han också vill vara hemma OCH ta föräldrapenning. Men det förlorar både jag och hela familjen på, så får väl säga att han är en så pass bra pappa att han sätter familjens intressen och bästa före sina egna önskemål. Det spelar ingen roll hur du vänder på det, vi läser på, och gör det som känns bäst för vårt barn. Sätter barnet som VI VALT att skapa före att det smärtar just när det ska ut, att man fick gå runt att läcka lite mjölk, före egentid osv. Kunde ju önska atr alla föräldrar brydde sig mer om sina barn än att stå upp emot biologiska ting som ett kön råkar ha ensamrätt på som somliga verkar ha oerhört svårt att acceptera. ..
Svar på tråden Jämställdhet vs amning