• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • älskarlivet81

Alla kan inte pumpa...

Flickan och kråkan skrev 2013-07-05 10:22:43 följande:
    I praktiken tror jag att det är rätt få som väljer att sluta amma pga jämställdhetsbonusen. jag tror snarare att man då aktivt väljer att dela 50-50 för att man tycker att det är bra att vara hemma mycket båda två och att dela på föräldraledigheten. De som tycker att det är viktigt att amma hittar lösningar. Har man inte långt till jobbet kan pappa och barn komma på lunch/rast. Man kan pumpa så att pappan ger på flaska när mamman jobbar etc. De som väljer att dra ner eller aktivt avsluta amningen tidigare hade nog gjort det oavsett.

I den umgängeskrets jag har runt mig så är det rätt vanligt att amma relativt länge = cirka året (vissa längre, andra lite kortare). Samma föräldrar har i mångt och mycket delat föräldraledigheten men också haft barnen hemma ganska länge så det har inte varit något problem. 

• Flickan och kråkan
    älskarlivet81 skrev 2013-07-05 12:27:30 följande:
    Alla kan inte pumpa...
    Nej, alla kan inte pumpa men många kan. Jag har som sagt 12 mil fram och tillbaka till jobbet så för min del hade det inte gått för pappan att "titta förbi", däremot kanske någon som inte kan pumpa har närmare till jobbet så att pappan kan komma till jobbet. Ofta går det nog att lösa om man verkligen vill fortsätta med amning och jobba. Inte alltid, men ofta. Om man har svårt att pumpa så kan man också testa med BB:s pump om man inte gjort det. Det är ju lite skillnad att pumpa med de vanliga kommersiella handpumparna och elektriska pumparna och dem man kan hyra på BB med rejält drag. 
  • älskarlivet81

Ja för oss är det inga problem eftersom jag är föräldraledig 1,5 år och sen tar min man över..

Det är dyrt att hyra en pump från bb dessutom..

Flickan och kråkan skrev 2013-07-05 12:32:08 följande:
    Nej, alla kan inte pumpa men många kan. Jag har som sagt 12 mil fram och tillbaka till jobbet så för min del hade det inte gått för pappan att "titta förbi", däremot kanske någon som inte kan pumpa har närmare till jobbet så att pappan kan komma till jobbet. Ofta går det nog att lösa om man verkligen vill fortsätta med amning och jobba. Inte alltid, men ofta. Om man har svårt att pumpa så kan man också testa med BB:s pump om man inte gjort det. Det är ju lite skillnad att pumpa med de vanliga kommersiella handpumparna och elektriska pumparna och dem man kan hyra på BB med rejält drag. 

• EllisBell

Förstår inte TS överhuvudtaget. Jag har delat föräldraledigheten 50/50 med min man och jag har ammat till mina varit 2,5 år. Vid 9 månader när vi har bytt har barnen kunnat äta mat några timmar på dagtid och så har jag ammat på morgon, kväll natt och när jag är hemma. Det har gått utmärkt. Från och med 6 månader och definitivt vid 8-9 månader behöver normala barn mer näring än som finns i bröstmjölken. Varför skapa/se problem där inga finns?

• c89
    EllisBell skrev 2013-07-05 12:37:25 följande:
    Förstår inte TS överhuvudtaget. Jag har delat föräldraledigheten 50/50 med min man och jag har ammat till mina varit 2,5 år. Vid 9 månader när vi har bytt har barnen kunnat äta mat några timmar på dagtid och så har jag ammat på morgon, kväll natt och när jag är hemma. Det har gått utmärkt. Från och med 6 månader och definitivt vid 8-9 månader behöver normala barn mer näring än som finns i bröstmjölken. Varför skapa/se problem där inga finns?
    Det där är en modern myt. Förr ammades det ofta längre. Amningen har ju alla ämnen barnet behöver under förutsättningen att mamman får i sig alla dessa ämnen.
    aysn skrev 2013-07-05 10:59:42 följande:
    Jag tycker visst man uppmuntras till att avsluta amningen tidigare än man kanske borde. Allt i Sverige ska göras enligt normen och nu har man även bestämt vad som är en "normal" amningslängd. Mina barn har fortfarande ammat MASSOR vid 8 månaders ålder och hade verkligen inte klarat sig på den lilla mängd fast föda de åt. Och mina barn kan knappast vara unika. Det är alltid synd när man belönas för att rätta sitt liv efter normen istället för att få göra vad man tycker är bäst för sin unika familj.
    Instämmer. Nu visade det sig förvisso att min son var mjölkallergiker så vi var tvingade att gå över till mjölkfri ersättning eftersom att hans dalande vikt gjorde att vi inte hade tid att vänta på att mjölkproteinet försvann från min mjölk. Därefter var amningen förstörd.
    Men vår son har matvägrat ändra fram till strax efter 8mån och har bara tagit sin ersättning och mjölkfri gröt ibland, men det får man ju inte ge mer än 2ggr om dagen utan att han då kan bli förstoppad. Hade jag ammat hade jag väl alltså varit tvungen att amma så pass mycket som vi fått ge ersättning nu. Vet precis som du flera barn som matvägrar till efter 8mån. Det är inte alla som älskar mat från 4 månaders ålder...

• Flickan och kråkan
    älskarlivet81 skrev 2013-07-05 12:36:18 följande:
    Ja för oss är det inga problem eftersom jag är föräldraledig 1,5 år och sen tar min man över..

Det är dyrt att hyra en pump från bb dessutom..
    Vi är också hemma länge så inget problem, men jag tror att det oftast går att lösa om man vill jobba och fortsätta amma från 9 månader och uppåt. Det finns olika lösningar.
  • Rani
    aysn skrev 2013-07-05 10:59:42 följande:
    Jag tycker visst man uppmuntras till att avsluta amningen tidigare än man kanske borde. Allt i Sverige ska göras enligt normen och nu har man även bestämt vad som är en "normal" amningslängd. Mina barn har fortfarande ammat MASSOR vid 8 månaders ålder och hade verkligen inte klarat sig på den lilla mängd fast föda de åt. Och mina barn kan knappast vara unika. Det är alltid synd när man belönas för att rätta sitt liv efter normen istället för att få göra vad man tycker är bäst för sin unika familj.

Men alltså...vill man vara hemma och amma så kan man ju vara det. Då är det ju bara att skita i kämställdhetsbonusen. Man får ju fortfarande föräldrapenning på lika villkor som alla andra. Jänställdhetsbonusen är till för att uppmuntra de föräldrar som vill vara med och bidra till att jämställdheten ökar på arbetmarknaden, det är morot och inte piska. Vill man inte så slipper man ju. Hur kan det vara fel?
  • malzac
    Pemberly skrev 2013-07-05 12:06:30 följande:
    och här är länk till abstractet på själva den vetenskapliga artikeln
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577 
    och hela artikeln (vet ej om den är fritt tillgänglig för alla eller om det bara är för att jag stter på universitetet nu som jag kommer åt den)
    sjp.sagepub.com/content/38/4/337.long

Tack så hemskt mycket! Jag lyckades inte googla fram något själv.

Nej, artikeln är inte fritt tillgänglig tyvärr (ojoj, DÄR har vi en annan diskussion), men även jag har lyxen att sitta på ett universitetsnätverk så jag har tittat igenom den (och tänker fortsätta titta igenom några av de artiklar den citerar).

Det är ju väldigt skönt att läsa att amningen (och även befolkningens hälsa) faktiskt påverkas positivt av jämställdhet och minskad skillnad mellan mäns och kvinnors inkomster. Nu är jag glad igen.
  • EllisBell

c89: Det är ingen modern myt alls. Fråga vilken barnläkare du vill. Att bara amma när barnet närmar sig ett kan tom vara farligt. Däremot bör bröstmjölk vara en del av barnets kost upp till ett år (helst ännu längre). Förr ammade man länge men det betyder inte att barn inte fick mat samtidigt.

• Wilner
    Rani skrev 2013-07-05 13:03:57 följande:

Men alltså...vill man vara hemma och amma så kan man ju vara det. Då är det ju bara att skita i kämställdhetsbonusen. Man får ju fortfarande föräldrapenning på lika villkor som alla andra. Jänställdhetsbonusen är till för att uppmuntra de föräldrar som vill vara med och bidra till att jämställdheten ökar på arbetmarknaden, det är morot och inte piska. Vill man inte så slipper man ju. Hur kan det vara fel?
    Ja du. Det är givetvis orättvist eftersom de andra får mindre del av kakan. Dessutom vet man att det är hälsosamt att fortsätta vara hemma så bonus för att göra utsikterna sämre för sitt barn är mycket märkligt.
Svar på tråden Jämställdhet vs amning