• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • Helene70
    c89 skrev 2013-07-05 21:31:17 följande:

Det där är verkligen det dummaste jag hört och tror ärligt talat på motsatsen. Jag har jobbat innan och har fina arbetslivserfarenheter och referenser. Jag kommer "vara klar" med barn. Dessutom så pluggar jag nu, samtidigt som jag är föräldraledig vilket onekligen visar för arbetsgivare hur motiverad, disciplinerad och effektiv jag är. Gör det nämligen på distans med VG i alla delmoment. Detta är tvärtemot en kvinnofälla, det är nämligen så att jag kan plugga och slippa ta lån medan jag är föräldraledig, något som inte hade gått annars och givetvis påverkar min ekonomi POSITIVT och gör mig INTE beroende av någon annan. Kan tillägga att jag inte känner en enda mamma som blivit nekad jobb för att hon tidigare varit föräldraledig. Så jag tycker du kan ge upp dina paranoida vänster-teorier, för det är inte i föräldraledighet problem och skillnader i löner m.m ligger.

Jag är urmoderat så det var festligt att höra att man blir kallad för anhängare av vänsterteorierGlad.

Jag har inte heller hört talas om f.d. föräldralediga kvinnor som har blivit nekade jobb så jag vet inte riktigt hur det kom in i diskussionen. Du skriver ju faktiskt själv i ditt första inlägg att din man inte har något annat val än att jobba och du har inte något annat val än att ta hand om barnomsorgen:
    "För vår det så skulle det innebära att vi skulle få sälja vår bostad och leva på bidrag om föräldrapenningen skulle tvångskvoteras, alternativt skulle det krävas en tilläggslagändring som säger att man kan sätta 8-månaders bebisar på förskola."

Varför skulle det behöva bli så om ni nu båda har lika stora möjligheter i arbetslivet?  

Om du använder ekonomiargumentet som anledning för att inte kunna dela på barnomsorgen och den ekonomiska försörjningen i familjen så är ni redan fast i den klassiska fällan.      
  • Wilner
    Helene70 skrev 2013-07-06 16:16:54 följande:

Jag är urmoderat så det var festligt att höra att man blir kallad för anhängare av vänsterteorierGlad.
    De nya moderaterna är vänster.
  • Wilner
    Om du använder ekonomiargumentet som anledning för att inte kunna dela på barnomsorgen och den ekonomiska försörjningen i familjen så är ni redan fast i den klassiska fällan.      
    Det är en liten fälla i jämförelse med att ta hand om fulltidsjobb och familj samtidigt.

En god relation med barnen går inte att köpa för pengar. Men jag antar att du inte bryr dig om känslomässiga värden i livet.

• Helene70
    Wilner skrev 2013-07-06 16:19:17 följande:
    De nya moderaterna är vänster.

Det må så vara...
  • Dr Mupp
    malzac skrev 2013-07-05 13:24:17 följande:
    Tack så hemskt mycket! Jag lyckades inte googla fram något själv.

Nej, artikeln är inte fritt tillgänglig tyvärr (ojoj, DÄR har vi en annan diskussion), men även jag har lyxen att sitta på ett universitetsnätverk så jag har tittat igenom den (och tänker fortsätta titta igenom några av de artiklar den citerar).

Det är ju väldigt skönt att läsa att amningen (och även befolkningens hälsa) faktiskt påverkas positivt av jämställdhet och minskad skillnad mellan mäns och kvinnors inkomster. Nu är jag glad igen.
    Sambandet mellan amning och delad föräldraledighet är inte så enkel som det ser ut.

För läser man vidare sp upptäcker man att de som delar mest lika är de som är högutbildade och välavlönade. Högutbildde och välavlönade är även de som ammar mest.  

Lågutbildade/lågavlönade ammar i mindre utrstäckning och delar lika i mindre utrsträckning. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • malzac
    Dr Mupp skrev 2013-07-06 16:56:41 följande:
    Sambandet mellan amning och delad föräldraledighet är inte så enkel som det ser ut.

För läser man vidare sp upptäcker man att de som delar mest lika är de som är högutbildade och välavlönade. Högutbildde och välavlönade är även de som ammar mest.  

Lågutbildade/lågavlönade ammar i mindre utrstäckning och delar lika i mindre utrsträckning. 

Jo men visst är det så. Men det visar ju på att folk i allmänhet inte bryr sig om jämställdhetsbonusen tillräckligt mycket för att förändra hur de delar föräldraledigheten. De som vill (vilket verkar vara de högutbildade) kan dela lika tack vare vårt system och de offrar inte amningen för att göra det, så själva bonusen påverkar inte amningen negativt (vilket var min frågeställning). Bra!

Sen hur vi får de övriga att dela mer lika och amma längre är en annan fråga...
  • c89
    Jag är urmoderat så det var festligt att höra att man blir kallad för anhängare av vänsterteorier. Jag har inte heller hört talas om f.d. föräldralediga kvinnor som har blivit nekade jobb så jag vet inte riktigt hur det kom in i diskussionen. Du skriver ju faktiskt själv i ditt första inlägg att din man inte har något annat val än att jobba och du har inte något annat val än att ta hand om barnomsorgen: "För vår det så skulle det innebära att vi skulle få sälja vår bostad och leva på bidrag om föräldrapenningen skulle tvångskvoteras, alternativt skulle det krävas en tilläggslagändring som säger att man kan sätta 8-månaders bebisar på förskola." Varför skulle det behöva bli så om ni nu båda har lika stora möjligheter i arbetslivet?        Om du använder ekonomiargumentet som anledning för att inte kunna dela på barnomsorgen och den ekonomiska försörjningen i familjen så är ni redan fast i den klassiska fällan.      

Det kom in med tanke på att du hävdade att jag skulle bli oattraktiv på arbetsmarknaden, av för mig outgrundlig anledning. Nej, utifrån var som är bäst för oss och kanske i synnerhet mug så kan vi inte dela föräldraledigheten. Det eftersom att jag valde att plugga vidare istället för att ta förlängning av mitt vikariat jag hade närmast graviditeten och så också i början av den. Kändes vettigare än att vara sjukskriven hela graviditeten (hade hyperemesis). Visst hade jag kunnat söka jobb nu och hoppas på att få ett, men då hade jag inte kunnat plugga, mannen hade fortfarande fått lägsta fp. Hur vi än vänder och vrider på det så är det bättre att jag tar största delen än att dela. Både föe mig, oss och i synnerhet vårt barn som trots allt får vara med sin högst engagerade pappa varje dag, kväll och helg. Han får trots allt mer vaken tid med honom hemma än borta :)
  • Helene70
    c89 skrev 2013-07-06 18:23:31 följande:

Det kom in med tanke på att du hävdade att jag skulle bli oattraktiv på arbetsmarknaden, av för mig outgrundlig anledning. Nej, utifrån var som är bäst för oss och kanske i synnerhet mug så kan vi inte dela föräldraledigheten. Det eftersom att jag valde att plugga vidare istället för att ta förlängning av mitt vikariat jag hade närmast graviditeten och så också i början av den. Kändes vettigare än att vara sjukskriven hela graviditeten (hade hyperemesis). Visst hade jag kunnat söka jobb nu och hoppas på att få ett, men då hade jag inte kunnat plugga, mannen hade fortfarande fått lägsta fp. Hur vi än vänder och vrider på det så är det bättre att jag tar största delen än att dela. Både föe mig, oss och i synnerhet vårt barn som trots allt får vara med sin högst engagerade pappa varje dag, kväll och helg. Han får trots allt mer vaken tid med honom hemma än borta :)

Om det gick bra att plugga med hyperemesis och senare med ett spädbarn så vill jag rikta ett stort grattis! Det hade aldrig funkat för oss då Lilleman alltid ville bli buren och ständigt få uppmärksamhet. Det enda jag kunde göra när jag var föräldraledig var att ta hand om lillen. Allt annat (och då menar jag ALLT) fick stryka på foten. Återigen - grattis för att det funkade och funkar för dig.
  • c89
    Helene70 skrev 2013-07-07 12:51:53 följande:
    Om det gick bra att plugga med hyperemesis och senare med ett spädbarn så vill jag rikta ett stort grattis! Det hade aldrig funkat för oss då Lilleman alltid ville bli buren och ständigt få uppmärksamhet. Det enda jag kunde göra när jag var föräldraledig var att ta hand om lillen. Allt annat (och då menar jag ALLT) fick stryka på foten. Återigen - grattis för att det funkade och funkar för dig.

Ja, för mig har det varit "vill man så kan man", med lite planerande. Har fått läsa de två gånger 30min han sovit på dagarna, sedan har ju hans pappa honom hela eftermiddagarna och kvällarna vilket ger tid till både skolarbete och annat pyssel man vill eller behöver göra :)
  • cloudberry79
    c89 skrev 2013-07-07 22:12:45 följande:

Ja, för mig har det varit "vill man så kan man", med lite planerande. Har fått läsa de två gånger 30min han sovit på dagarna, sedan har ju hans pappa honom hela eftermiddagarna och kvällarna vilket ger tid till både skolarbete och annat pyssel man vill eller behöver göra :)
    Jojo, det hade du inte sagt om du hade haft en unge med kolik som BARA accepterar mamma...
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Jämställdhet vs amning